Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Når syklister sykler på veien i byen hvor det er tusen ting å tenke på, da er det veldig viktig å huske på hvor myk man er, hvor dårlig opplært man er.

De fleste syklistene jeg kjenner har kjørt bil i mange år. De fleste elsyklistene jeg kjenner har erstattet bil med sykkel. Godt voksne mennesker alle sammen. Noen har til og med motorsykkelopplæring. Så trafikkopplæringen er jevnt over god blant de syklistene jeg kjenner, jeg har inntrykket av at syklister flest har bedre greie på korrekte trafikkregler enn bilister flest. Dette viser seg også i de nesten-situasjonene jeg har opplevd, de skyldtes stort sett alle som én bilister som ikke overholdt vikepliktreglene (en gjenganger).

Det må bemerkes at jeg ikke kjenner noen elsparkesykkelbrukere (såvidt jeg vet). Jeg er nok noen tiår for gammel til å kjenne denne brukergruppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (45 minutter siden):

Edit: hmmm, lurer litt i etterkant. Hvor står det at syklister har lov å sykle to i bredden?, samt; men ikke flere?

Det står ikke spesifikt noen steder. Men det står heller ikke at det er ulovlig.

Det stod noe om det i §3 i Forskrift om sykkelritt på vei, i utgaven som gjaldt fra 2011 til 2016: "Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt." Denne delparagrafen har blitt tolket av flere, også Vegvesenet, til at å sykle to i bredden er tillatt uten søknadsplikt.
https://www.faktisk.no/artikler/jedxz/ifolge-trafikkreglenes-124-er-det-ikke-lov-a-sykle-flere-i-bredden-hvis-det-hindrer-ovrig-trafikk

I gjeldende utgave av Forskrift om sykkelritt på vei står det ingenting om dette.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-17-699

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (4 minutter siden):

Det står ikke spesifikt noen steder. Men det står heller ikke at det er ulovlig.

I linken din sier de jo også at kjedesykling er lov og der er jeg absolutt ikke enig. Jeg har begynt å tvile om det å sykle to i bredde er lov også egentlig. Hva da med bil, MC m.flere. Er det noe som sier det ikke er lov? (man har faktisk plass til det enkelte steder, i kjørefeltet)
Mulig det er lov for alle, men ...

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (5 timer siden):

Påstand 1: "syklister sykler for fort."
Denne påstanden hevdes ofte av fotgjengere som har nesa i mobiltelefonen og bilister som har tenkt å krysse et sykkelfelt eller et annet kryssingspunkt der de har vikeplikt for syklistene. Men sykler syklisten egentlig for fort? Hvor fort er for fort? Er dette "for fort" det samme som "for sakte" i andre sammenhenger?

Påstand 2: "syklister sykler for sakte."
Denne påstanden hevdes av bilister som tror at fartsgrenser er minimumsgrenser. Det er de ikke, de er maksimumsgrenser. Bilister som anser fartsgrenser som minimumsgrenser bør lære seg trafikkreglene på nytt.

Fotgjengere med nesa ned i en telefon burde ikke ha noe å sagt her, for selv en lyktestolpe kan komme overraskende fort på for disse..

Syklisten sykler åpenbart for fort når hastigheten til denne ikke (kan) avtas for å gjøre trafikkbildet smidigere for alle parter om dette kan være det mest hensiktsmessige i situasjonen. Eller den litt for klassiske, ofte opplevd i Oslo, at syklister kommer flyvende rundt hjørnet fra en uoversiktlig gangvei og over et fotgjengerovergang i en ekstrem hastighet. Problemet her er vel helst regelrytterne der ute som tror at de har alt av lover og regler på sin side samt at de ignorerer paragraf 3 i vegtrafikkloven med høye kneløft.

 

Syklister sykler i tempoet sitt, men kan være irriterende trege når man er borte i den gruppen som ikke bryr seg om noe annet enn sin egen puls så paragraf 12.4 i vegtrafikkloven blir lettere ignorert.

 

Foruten disse klovnene, som antageligvis er like talentløse i trafikkbildet når de kjører bil, så er de fleste syklister trivelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale et actioncamera som er liten i størrelse og god på bildeklarhet for å anmelde bilister når man sykler til og fra jobb?

Kjenner tålmodigheten med idioter i trafikken er nådd så nå begynner anmeldelsene med videobevis. Av ca. 50 billister i dag så var det 2 som hadde lyst til å gjøre seg til drapsmann på en fylkesvei og en strekke på noen få km uten GSV.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref tidligere video om buss vs syklist der jeg mente det var noen nyanser.

Her er det derimot soleklart, og INGEN nyanser :) Bussen har rødt når den kjører inn til høyre:
https://www.tv2.no/a/14770921/

Videoen kunne med fordel startet et sekund eller to før, slik at man så om det nettopp hadde skiftet.
Men uansett ser man i startbildet på videoen at det ER rødt lys her når bussen kjører inn i krysset.

Særlig her hvor det er et så håpløst trafikkbilde, bør man kjøre defensivt og være på vakt.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

lurer bare på disse parkeringplassene for bevegelseshemma, som jeg trodde var laget til folk som har problemer med å gå, eller bruker rullestol og som må parkere i nærheten av det de skal til. I denne byen hvor jeg bor er det blitt trangt med parkeringsplasser i sentrum, derfor kjører mange til næringsbyggene i nærheten og kaster fra seg bilen. I dette tilfellet var jeg vitne til en bil som parkerte på en av plassen til bevegelseshemma, mannen bak rattet, alene i bilen, plasserte det "blå" kortet i frontruta,  hoppa lett ut av bilen og forsvant nedover gaten i lett gange. Da lurer jeg på, er det mye misbruk av dette kortet, var det kortet til kona liksom eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (1 time siden):

lurer bare på disse parkeringplassene for bevegelseshemma, som jeg trodde var laget til folk som har problemer med å gå, eller bruker rullestol og som må parkere i nærheten av det de skal til. I denne byen hvor jeg bor er det blitt trangt med parkeringsplasser i sentrum, derfor kjører mange til næringsbyggene i nærheten og kaster fra seg bilen. I dette tilfellet var jeg vitne til en bil som parkerte på en av plassen til bevegelseshemma, mannen bak rattet, alene i bilen, plasserte det "blå" kortet i frontruta,  hoppa lett ut av bilen og forsvant nedover gaten i lett gange. Da lurer jeg på, er det mye misbruk av dette kortet, var det kortet til kona liksom eller? 

Det vet vi ingenting om. Mange lidelser er sånn at man har gode og dårlige dager, og på gode dager ser man ikke på folk at de har ekstra behov.

Generelt sett: hvis du ser noen har et blått kort i ruta så er det en grunn til det, det er ikke noe vi andre skal legge oss oppi.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Kun lov å bruke kortet om personen er i bilen ved parkering.

Mulig det, men i så fall er det idiotisk, bevegelseshemmede skal altså gis rettigheter ved avlevering, men ikke henting ? Det gir liten mening, mange bevegelseshemmede kjører ikke bil selv, og er avhengig av assistenter, assistenter som nå altså ikke kan dra annet sted å eventuelt overlate plassen til andre bevegelseshemmede fordi da kan de ikke parkere lovlig ved henting ? Jeg regner med at det er greit og hente bevegelseshemmede, det må det være, jeg har vært i en assistent rolle selv og gjorde dette nesten hver gang, det var intet poeng for meg å bli stående parkert på en sånn plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (2 timer siden):

... hoppa lett ut av bilen og forsvant nedover gaten i lett gange. 


En del sykdommer har varierende grader av funksjonshemning. Sykdommer som gir nerveskader, muskelsvinn, eller lignende, har gjerne anledning til normal gange. Men de har ingen garanti, og de har mye mer begrensning av hvor langt, eller hvor ofte de får dette til. 

Det er også en mulighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Dette var nytt for meg og ikke tilfellet sist jeg orienterte meg rundt disse reglene. Har du en kildehenvisning til lovverk som sier dette? (jeg klarer ikke å finne det)

Parkeringstillatelsen er personlig og det er forbudt for andre å benytte denne. For at kortet skal være gyldig når man er passasjer, må kortinnehaver selv være med i bilen ved parkering.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/parkeringstillatelse-for-forflytningshemmede/

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Parkeringstillatelsen er personlig og det er forbudt for andre å benytte denne. For at kortet skal være gyldig når man er passasjer, må kortinnehaver selv være med i bilen ved parkering.

Denne kjenner jeg til og jeg tolker det ikke slik du gjør det. Jeg tolker det som at kortinnehaver selv må være med ved parkering, altså ikke NÅR det parkeres, men at denne må være med ved parkeringen - noe man er når man blir hentet på denne parkeringen. Står ikke om man må være med ut fra bil/ inn i bil eller begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (7 minutter siden):

Denne kjenner jeg til og jeg tolker det ikke slik du gjør det. Jeg tolker det som at kortinnehaver selv må være med ved parkering, altså ikke NÅR det parkeres, men at denne må være med ved parkeringen - noe man er når man blir hentet på denne parkeringen. Står ikke om man må være med ut fra bil/ inn i bil eller begge deler.

Står "vær med i bilen"

Men uansett, tviler på at en får bot så lenge man kan bevise at kortholder er i nærheten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...