Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Sexylubb1 said:
Quote

The answers were unambiguous: self-centred men who are argumentative, stubborn, disagreeable and unempathetic are much more likely to own a high-status car such as an Audi, BMW or Mercedes.

🤣. Det forklarer de fleste av disse meget godt, der ser man også på ledere som kjører disse bilene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Eldre har gjerne dårligere mørkesyn enn oss young whippersnappers. Jeg er enig i at det ikke skader noe å ha på fjernlysene så lenge man er varsom med å ikke blende, men jeg vet ikke helt om jeg ser poenget om jeg allerede har optimalt syn av hva som skjer foran meg.

Det er litt sånn "hvorfor ikke?" som motsvares med "hvorfor da?"

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (38 minutter siden):

Hvorfor? 

Fordi jeg fikk lyst.

 

NAVer skrev (28 minutter siden):

Når dere tok kjøretimer, hva ble dere lært om det med lang/nær-lys på bilen på opplyst strekke?

Jeg er ikke interessert i hva som står i forskrift her og der, jeg spør fordi jeg ser en del eldre som kjører med langlys på i fullt opplyst veg når det nærmer seg/er kveld.

De mest irriterende lys-missbrukerne er unge menn i 20 år gamle BMWer som kjører rundt med blendende tåkelys i mørket. Det jeg ble lært var å se ned til høyre i vegkanten når noen kommer i mot med blendende lys. Selv setter jeg også alltid ned til parklys når jeg står i ro langs veien for ikke å blende andre.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (32 minutter siden):

Eldre har gjerne dårligere mørkesyn enn oss young whippersnappers. Jeg er enig i at det ikke skader noe å ha på fjernlysene så lenge man er varsom med å ikke blende, men jeg vet ikke helt om jeg ser poenget om jeg allerede har optimalt syn av hva som skjer foran meg.

Det er litt sånn "hvorfor ikke?" som motsvares med "hvorfor da?"

Ser reflekser og skilter på lengre avstand/bedre. Kan være en fordel. Men jeg bruker stort sett lite langlys selv om det er greit belyst på skikkelige veier. Det blir egentlig en vurderingssak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gatelys belyser ting ovenfra og ned, så selv om det ser veldig opplyst ut er det egentlig bare asfalten som er opplyst. Et menneske med mørke klær på er fortsatt vanskelig å se. 

Moderne biler har vel også gjerne automatisk avblendende fjernlys, så det er stadig mindre å tenke på i den forbindelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker fjernlys for å se refleksjoner, for da reflekteres lyset mot meg i motsetning til når ting er opplyst med lyskilder andre steder. Mye lettere å spotte f.eks. en katt når det begynner å bli mørkt med fjernlys, selv om det generelt er relativt lyst ute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 13.3.2021 den 22.40):

Moderne biler har vel også gjerne automatisk avblendende fjernlys, så det er stadig mindre å tenke på i den forbindelse. 

Biler som selv hindrer blending tar også å slår av langlysa når det er opplyst vei.

For så vidt gleder jeg meg til alle biler har dette, er utrolig irritabelt med alle som slår på langlysa for tidlig og blender motgående i siste sekund. Det verste er at jeg har hørt fra folk som gjør dette at kjørelærere aktivt lærer opp folk til å gjøre det :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (12 minutter siden):

Biler som selv hindrer blending tar også å slår av langlysa når det er opplyst vei.

For så vidt gleder jeg meg til alle biler har dette, er utrolig irritabelt med alle som slår på langlysa for tidlig og blender motgående i siste sekund. Det verste er at jeg har hørt fra folk som gjør dette at kjørelærere aktivt lærer opp folk til å gjøre det :(

Det henger nok som sagt sammen med det faktum at når det er mørkt og gatelys er det som lyser opp, så ser man egentlig ikke så bra som man tror. Gatelys lyser rett ovenfra og ned og lyser dermed opp selve asfalten og veimerkingen, men folk og dyr som går langs veien er ikke nødvendigvis veldig mye mer synlig. Fjernlys er den eneste måten å øke synligheten på ting langs veien på, det er nok derfor kjørelærere oppfordrer til å bruke fjernlys så mye som mulig.

Tilsvarende med å skru på langlys for tidlig – man er nødt til å skru dem på før man passerer den motgående bilen, ellers kjører man inn i et bekmørkt hull. Og da er det dessverre lett å være hakket for tidlig ute.

Jeg har matrix LED lys på bilen min, og det er fascinerende å se hvordan motgående bil kjører i en "lomme" mens lysene konstant tilpasser seg og lyser opp alt rundt bilen. Det skulle vel egentlig vært påbudt standard på linje med blinklys spør du meg.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (16 minutter siden):

Tesla Model 3 fikk vel LED-matriselys i siste modelloppdatering nå rundt juletider, i samme sveiv som varmepumpe og redesignet midtkonsoll.

I følge TB i en video fra februar i år har hans 2019 lys også mulighet til å justere hvor lyset går, men ingen software som gjør. Av det jeg har lest har 2021 model3 nye lys med en annen og bedre profil, men har ikke sett noen påstå at de har software tilsvarende adaptiv led/matrix led/multibeam led.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...