Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Kjørte på landevei. 60 sone. Lå bak noen som åpenbart drev med noe annet enn å følge med (mobil, nettlesing på den store skjermen i bilen - noe sånt). Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Kommer faen ikke forbi.

Til slutt ser jeg en mulighet til å dra forbi, men tror du faen ikke jævelen setter opp farta type kakespade ned i gulvet slik at vi ender opp side om side. Må avbryte forbikjøringa og legger meg bak ham igjen. Og mønsteret gjentar seg: Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Gratulerer. Du er en førsteklasses drittsekk og en stor trafikkrisiko. Håper du en dag følger så lite med at du ender opp i grøfta, mister begge beina og aldri kan kjøre bil igjen. Og så håper jeg at hunden din får kreft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drittsekker som parkerer utenfor arbeidsplassen her, som skal parkere nærmest inngangsdøra selv om de plassene allerede er tatt. Da setter man selvsagt bare bilen utenfor der igjen, slik at fremkomsten blir åletrang, men hvorfor bry seg med hva andre får av problemer... Å gå 40-50m blir for drøyt, ok jeg er med!

Lenke til kommentar
On 1/28/2021 at 9:15 AM, Retroman said:

Kjørte på landevei. 60 sone. Lå bak noen som åpenbart drev med noe annet enn å følge med (mobil, nettlesing på den store skjermen i bilen - noe sånt). Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Kommer faen ikke forbi.

Til slutt ser jeg en mulighet til å dra forbi, men tror du faen ikke jævelen setter opp farta type kakespade ned i gulvet slik at vi ender opp side om side. Må avbryte forbikjøringa og legger meg bak ham igjen. Og mønsteret gjentar seg: Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Gratulerer. Du er en førsteklasses drittsekk og en stor trafikkrisiko. Håper du en dag følger så lite med at du ender opp i grøfta, mister begge beina og aldri kan kjøre bil igjen. Og så håper jeg at hunden din får kreft.

Det er sånne du ringer til politiet om. Mistanke om ruskjøring blir prioritert om de har en patrulje i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/mr/held-parkeringsplassar-i-alesund-reservert-med-stolar-og-krakkar-1.15355630

Trenger ikke måke parkeringsplassen om du kjøper bil med 4hjulstrekk og høy bakkeklaring

Har kommet så mye snø i det siste at jeg koblet inn 4x4 for å parkere uten å spøle
Kom meg lett ut med kun bakhjulsdrift, men spølte når jeg skulle inn igjen når det var mindre snø, var ikke noe problem å komme seg inn med kun bakjuls.

Jeg har umerket privat/fast parkering som kan være tatt av kunder om sommeren

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dubious skrev (På 1.2.2021 den 16.27):

Fordi de ALDRI får bot for det

Politiet er mer opptatt med å ta noen som kjører 10 over i 70+ soner, selv om dette er mye farligere i mørket

Hvor i området? Føler de fleste rundt telemark kjører 10-15 over nesten overalt.

E.C. skrev (På 3.2.2021 den 19.44):

Når du blinker på noen fordi de kjører med parklys og de ser på deg som om du er en idiot i det du passerer.

Har selv glemt å flytte parklyset etter en natt med å henge ute. Er glad noen varsler oss 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (16 timer siden):

Motorsykler som skal ligge en halv meter bak meg i en 60 sone.. Så dermed blåse forbi ved første åpning.. Så sitte fast bak enda en bil i 60 foran.. Hmm.. 

Virkelig irriterende..  Tailgating så nærme.. Begynner å lure på IQ til folk med døds ønsker 🙃

Veldig u-ting. Er motorsyklist selv, og jeg tror mange på MC føler seg trygg selv om de ligger tett på, fordi de ofte ser "over og forbi" og har oversikt. Det de aller fleste glemmer er at MC som hovedregel har lengre bremsestrekning enn moderne biler. Det kan mildt sagt bli vondt, og de blir mindre synlig for trafikken foran seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (36 minutter siden):

Veldig u-ting. Er motorsyklist selv, og jeg tror mange på MC føler seg trygg selv om de ligger tett på, fordi de ofte ser "over og forbi" og har oversikt. Det de aller fleste glemmer er at MC som hovedregel har lengre bremsestrekning enn moderne biler. Det kan mildt sagt bli vondt, og de blir mindre synlig for trafikken foran seg.

Kortere bremsestrekning på bil enn MC? Jeg lærte motsatt da jeg tok førerkort. Altså, om det lå en MC foran måtte vi være ekstra påpasselige med avstand, fordi de stoppet mye raskere enn vi klarte med bil. (Ja, det er 20 år siden, men bremser har da ikke blitt så mye kraftigere?)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Llandari skrev (21 minutter siden):

Kortere bremsestrekning på bil enn MC? Jeg lærte motsatt da jeg tok førerkort. Altså, om det lå en MC foran måtte vi være ekstra påpasselige med avstand, fordi de stoppet mye raskere enn vi klarte med bil. (Ja, det er 20 år siden, men bremser har da ikke blitt så mye kraftigere?)

Det hviler vel mest på grep, balanse og totalvekt. Jeg tror balanse er den største ulempen med MC, men dette har blitt bedre i de siste åra med ABS og ESC.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde MC kurs rundt 2011ish viste instruktøren oss en video av en typisk supersport typ MC og en skoda octavia som skulle bremse fra samme hastighet og ned til 0, MCen brukte flere billengder lenger på å bremse enn skodaen. At MCer hadde bedre bremse egenskaper enn biler fikk vi klare beskjed om at var en misoppfatning vi aldri måtte ta med oss ut på veien.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Llandari skrev (33 minutter siden):

Kortere bremsestrekning på bil enn MC? Jeg lærte motsatt da jeg tok førerkort. Altså, om det lå en MC foran måtte vi være ekstra påpasselige med avstand, fordi de stoppet mye raskere enn vi klarte med bil. (Ja, det er 20 år siden, men bremser har da ikke blitt så mye kraftigere?)

Det du skriver var vel mest riktig for 20 år siden, ja. :) Biler i dag har bedre bremser og bredere dekk enn de hadde før. Motorsyklene har også bedre bremser nå enn for 20 år siden, men de har liten kontaktflate å bremse med. MC som i praksis bremser med ett hjul vs 4 på en bil har mye å si for bremselengde. 

Dette er jo ikke noen fasit, og det finnes selvfølgelig unntak og eksempler på det motsatte også. Men tatt i betraktning at en motorsyklist er mye mer utsatt, spesielt i svinger og for dårlig grep når det f.eks. er vått, olje eller hindringer i veienbanen vil det generelt være mest riktig å si at en MC har lengre bremsestrekning enn en bil. 

Jeg tror Evil duck i posten over referer til denne videoen (reddit).

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Llandari skrev (56 minutter siden):

(Ja, det er 20 år siden, men bremser har da ikke blitt så mye kraftigere?)

Jo, det er det de har.

Et argument jeg hører ofte fra fartsglade mennesker som klager over fartsgrensene her i landet er at disse fartsgrensene ble satt på en tid da biler rett og slett var dårligere enn hva de er nå; bremselengder var lenger og ting var generelt sett dårligere stelt.

Det er så klart ingen gyldig grunn til å drite i fartsgrenser, men det er et tankekors i det minste.

Lenke til kommentar

Istemmer @steinrawr her.

Jeg tok mclappen så seint som i forfjor og ble svært overraska da instruktøren sa at jeg kunne glemme å tailgate biler. Som erfaren bilist var jeg jo hellig overbevist om at en mc kunne stoppe laaangt raskere enn en bil.
«Hvis bilen foran meg nødbremsa», sa han, «så fikk jeg en gøy aketur i premie».
Som en tommelfingerregel skulle jeg anta at standardbilen bremset bittelitt mer effektivt enn standardmc’en, og vi brukte samme bremse- og stoppeberegning på eksamen som når man beregner på bil.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 28.1.2021 den 9.15):

Kjørte på landevei. 60 sone. Lå bak noen som åpenbart drev med noe annet enn å følge med (mobil, nettlesing på den store skjermen i bilen - noe sånt). Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Kommer faen ikke forbi.

Til slutt ser jeg en mulighet til å dra forbi, men tror du faen ikke jævelen setter opp farta type kakespade ned i gulvet slik at vi ender opp side om side. Må avbryte forbikjøringa og legger meg bak ham igjen. Og mønsteret gjentar seg: Bremser i overkant mye ned på ulogiske steder (midt på rett strekning), vingler litt, ned i 40, litt opp igjen.

Gratulerer. Du er en førsteklasses drittsekk og en stor trafikkrisiko. Håper du en dag følger så lite med at du ender opp i grøfta, mister begge beina og aldri kan kjøre bil igjen. Og så håper jeg at hunden din får kreft.

i slike tilfeller er det digg med 500 elektriske hester ;)

Man kommer forbi før de i det hele tatt rekker å reagere.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

At MCer hadde bedre bremse egenskaper enn biler fikk vi klare beskjed om at var en misoppfatning vi aldri måtte ta med oss ut på veien.

Aldri er vel å ta i, for det er noe som heter vinter også og der MC fører være veldig obs på at man stopper langt raskere enn andre uten samme pigger.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (5 timer siden):

Veldig u-ting. Er motorsyklist selv, og jeg tror mange på MC føler seg trygg selv om de ligger tett på, fordi de ofte ser "over og forbi" og har oversikt. Det de aller fleste glemmer er at MC som hovedregel har lengre bremsestrekning enn moderne biler. Det kan mildt sagt bli vondt, og de blir mindre synlig for trafikken foran seg.

Jeg skjønner ikke at de tør i mange tilfeller heller. Ofte ligger de så nære at de neppe rekker å reagere før sammenstøtet skjer og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...