Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Når det er tett snødrev / ubrøytet vei / blank is er det fornuftig å senke farten i forhold til lavere veigrep.

Det som irriterer er de som kjører mye under fartsgrensen når det IKKE er glatt - tilsvarende vått sommerføre (dvs saltet, bart og litt vått) - men altså med tegn til noe uvant hvitt stoff på siden av veien/i terrenget

De fleste glemmer at speedometer viser i snitt 10% for mye og ligger man 5 under på speedometer så betyr det ofte 10 km/t reelt under i 50-sonen og 15 under i 80-sonen.  Senker sjåføren i tillegg farten med ytterligere 15 km/t bare fordi det kommer møtende biler, vel så hvorfor kjører ikke sjåføren heller lokalveiene med 50/60 som går parallelt med 80-sone veien ??  Det har jeg ofte lurt på...

Det bunner vel som oftest ut i lav kjørekompetanse, fokus på annet enn kjøring (prat med passasjerer/GPS/mobil/tenke på noe annet) og en god porsjon faktaresistens.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (4 timer siden):

Når det er tett snødrev / ubrøytet vei / blank is er det fornuftig å senke farten i forhold til lavere veigrep.

Det som irriterer er de som kjører mye under fartsgrensen når det IKKE er glatt - tilsvarende vått sommerføre (dvs saltet, bart og litt vått) - men altså med tegn til noe uvant hvitt stoff på siden av veien/i terrenget

De fleste glemmer at speedometer viser i snitt 10% for mye og ligger man 5 under på speedometer så betyr det ofte 10 km/t reelt under i 50-sonen og 15 under i 80-sonen.  Senker sjåføren i tillegg farten med ytterligere 15 km/t bare fordi det kommer møtende biler, vel så hvorfor kjører ikke sjåføren heller lokalveiene med 50/60 som går parallelt med 80-sone veien ??  Det har jeg ofte lurt på...

Det bunner vel som oftest ut i lav kjørekompetanse, fokus på annet enn kjøring (prat med passasjerer/GPS/mobil/tenke på noe annet) og en god porsjon faktaresistens.

 

Det med 10% for mye på speedometeret stemmer på eldre bilder. 

https://www.google.com/amp/s/bil24.no/nei-speedometeret-viser-ikke-riktig-fart/%3famp

 

På mange nye biler viser speedometeret ganske nøyaktig fart. Alt fra 1% til 4% for mye. 

Endret av Cocola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cocola skrev (47 minutter siden):

Det med 10% for mye på speedometeret stemmer på eldre bilder. 

https://www.google.com/amp/s/bil24.no/nei-speedometeret-viser-ikke-riktig-fart/%3famp

 

På mange nye biler viser speedometeret ganske nøyaktig fart. Alt fra 1% til 4% for mye. 

Min Q7  2011 viser helt nøyaktig iht lasermålinger. 

 

Prøvd med forskjellige fart, stemmer alltid på kilometeren. Kjører jeg på fartsmålerskilt enten 54 eller 109 på digitalt speedo er det akkurat samme på målingen. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (25 minutter siden):

Prøvd med forskjellige fart, stemmer alltid på kilometeren. Kjører jeg på fartsmålerskilt enten 54 eller 109 på digitalt speedo er det akkurat samme på målingen. 

Har du prøvd med GPS og fartsmålere samtidig? Speedometeret og fartsmåleren viser det samme, men GPSen ligger litt lavere. Det får konspirasjonsteoretikeren i meg til å tenke at fartsmålerne langs veiene bevisst viser litt lavere hastighet for at folk skal kjøre saktere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (55 minutter siden):

Min Q7  2011 viser helt nøyaktig iht lasermålinger. 

 

Prøvd med forskjellige fart, stemmer alltid på kilometeren. Kjører jeg på fartsmålerskilt enten 54 eller 109 på digitalt speedo er det akkurat samme på målingen. 

Ikke stol 100% på fartsmålerskilt. De er ikke alltid nøyaktige.

https://www.nrk.no/innlandet/fartsmalere-lurer-deg-1.6920410

 

Min Audi a5 2011 modell viser også det samme på speedometer som de fleste fartsmålerskilt viser, men jeg stoler ikke 100% på de.

Lenke til kommentar

90 sone, jeg ligger i 82 - du kjører forbi i forbikjøringfeltet, helt ok - du har lov å ligge i 90. Men at du legger deg inn, for så å senke farten slik at jeg må legge meg ut og kjøre forbi deg igjen, fortsatt med 82 med CC er ikke bra. Når man ser at du da sitter med mobilen å taster er absolutt heller ikke noe bra. Jeg klager deg inn til diskusjon.no

  • Liker 5
Lenke til kommentar
K.S skrev (8 minutter siden):

Jeg klager deg inn til diskusjon.no

Klag til 02800 i tillegg neste gang. De gjør kanskje ikke noe med det der og da, men hvis Kari Nordmann i sin DP 80085 stadig blir meldt for å bruke mobiltelefon, så velger jeg å tro sjansen øker for at det følges opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rolf_X skrev (16 timer siden):

... jeg skjønner hvorfor man den dag i dag absolutt sitter med telefonen mot øret når man kjører bil. Har selv handsfree integrert i bilene jeg kjører daglig og er det ikke i bilen jeg kjører så er telefonen på lydløs.

Det er vel forskning som sier at det ikke er mye forskjell på faren håndholdt vs handsfree - det er samtalen i seg selv (tasting på tlf er selvfølgelig verst) som stjeler fokuset. Å holde i en tlf til øret visa å holde i en kaffekopp man drikker av ... hva er forskjellen egentlig når man kun tenker på det å holde i noe. (Loven skiller på det, men jeg vet ikke helt om det er så gjennomtenkt - selv vil jeg hatt totalforbud mot tlf bruk i trafikken)

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (20 timer siden):

Det er vel forskning som sier at det ikke er mye forskjell på faren håndholdt vs handsfree - det er samtalen i seg selv (tasting på tlf er selvfølgelig verst) som stjeler fokuset. Å holde i en tlf til øret visa å holde i en kaffekopp man drikker av ... hva er forskjellen egentlig når man kun tenker på det å holde i noe. (Loven skiller på det, men jeg vet ikke helt om det er så gjennomtenkt - selv vil jeg hatt totalforbud mot tlf bruk i trafikken)

Jeg er ikke direkte uenig med deg, men jeg tror det er en forskjell på å håndtere en telefon fysisk, og å bare føre en samtale (enten det er handsfree eller med en passasjer).

Hvis du har en handsfree samtale vil du ikke kunne miste telefonen, måtte bytte hånd for å gire/blinke/spyle ruta, eller måtte se på skjermen for å svare. Du vil fortsatt bruke fokus på å føre selve samtalen, men slipper alle forstyrrelsene rundt, som i mine øyne er det store faremomentene med mobilbruken.

Sånn sett er ikke en kaffe noe bedre, men den kan du forhåpentligvis plassere i en koppholder og få tak i og drikke fra uten å flytte blikket fra veien. Hvis du forårsaker en ulykke fordi du drakk av kaffekoppen din eller byttet stasjon på radioen, kan du bli straffet for det. Loven skiller vel egentlig ikke på hva du ble forstyrret av hvis det skjer en ulykke, men mobilbruk er spesifikt ulovlig uavhengig av om en ulykke oppstår eller ikke.

Lenke til kommentar
On 11/15/2019 at 4:14 PM, D0vendyret said:

Det er vel forskning som sier at det ikke er mye forskjell på faren håndholdt vs handsfree - det er samtalen i seg selv (tasting på tlf er selvfølgelig verst) som stjeler fokuset. Å holde i en tlf til øret visa å holde i en kaffekopp man drikker av ... hva er forskjellen egentlig når man kun tenker på det å holde i noe. (Loven skiller på det, men jeg vet ikke helt om det er så gjennomtenkt - selv vil jeg hatt totalforbud mot tlf bruk i trafikken)

Spørs nå hva de forsket på. Med de helvetes touchtelefonene må man ofte fysisk se og ta på displayet for å f.eks ta imot samtaler. I prinnsippet livsfarlig. Har du gode høyttalere/mikrofon er det nok bergbart å få den til kneet og bruke telefonens handsfreemodus, men igjen krever det at du ser bort fra veien mens du knoter med 1-2 hender. 
Samtidlig kan du komme langt med å planlegge kjøring så de ikke girer som en idiot med en arm i en sving mens du prøver å styre rattet med oversiden av lårskinka. 

Kan se for meg at å tekste med mobiltastatur er ikke så ille, men touch er noe helt annet siden manglende fysisk feedback igjen leder til at du må se og korrigere alt du taster in. 
Dog, eneste jeg kan konkludere er at å kjøre i grei krusfart med en hånd er helt greit. Knote/se på telefonen er noe helt annet, og vil lede til ulykker vis man lar blikket komme dit henn til feil tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilparkert bil på gang- og sykkelveien sist torsdag. Nederst i Bjørndalen i Trondheim. Bileieren ropte fra bussholdeplassen på motsatt side av veien at han var klar over at parkeringen var ulovlig. Jeg tok et bilde likevel.

Fra trafikkreglene:

§ 4.Bruk av kjørebane
1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.
Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt.

§ 17.Stans og parkering
1. Det er forbudt å stanse
c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg.

 

PB211170_uskarpt.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...