Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ha 3 billengder når køen er saktegående?

Du kan irritere deg om du har 2+ billengder og kjører vogntog, da alle skal forbi og er det en luke foran så skal de inn og nei, kan ikke kjøre nærmere, så da havner jeg/vi lengre bak i køen

 

Mulig jeg uttrykte meg litt klønete, men situasjonen jeg snakket om skjer ikke i den saktegående køen. Høyrefeltet ligger i ca 80, venstrefeltet ligger i ca 90. Den adaptive cruisekontrollen har 4 "lengder" du kan stille den inn på - og jeg setter den på 3. Dvs jeg følger trafikken helt og fult - det er ikke slik at jeg ligger og daffer i venstrefeltet, det er nok trafikk til at det er trafikk i begge feltene. Så siden jeg da ligger ca 3 sekunder bak bilen foran, så er det tydeligvis så langt at bilen som kommer bak i 130km/t blir irritert, hiver seg ut i en liten luke på høyre side, og smeller forbi meg. Dette har skjedd ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Latterlig på veien idag. Har folk på så dårlige vinterdekk? Jeg kjører med Quattro og bra vinterdekk, men et sommerdekk bak da vinterdekken punga, og klarer fint holde meg på veien. Skulle hente en bil hos DnB i Oslo, ca en time å kjøre vanligvis. Etter halvannen time hadde jeg bare kommet halvveis, til Asker, og ifølge kartet var det 2 timer igjen å kjøre pga forsinkelser, så jeg snudde istedenfor og tar det en annen dag...

Lenke til kommentar

Latterlig på veien idag. Har folk på så dårlige vinterdekk? Jeg kjører med Quattro og bra vinterdekk, men et sommerdekk bak da vinterdekken punga, og klarer fint holde meg på veien. Skulle hente en bil hos DnB i Oslo, ca en time å kjøre vanligvis. Etter halvannen time hadde jeg bare kommet halvveis, til Asker, og ifølge kartet var det 2 timer igjen å kjøre pga forsinkelser, så jeg snudde istedenfor og tar det en annen dag...

 

Tittet på været i går kveld, tenkte at det blir parkeringsplass på E18 og tok like greit hjemmekontor.

 

https://www.tb.no/nyheter/varmelding/var/i-dag-blir-det-glatt-og-vanskelige-kjoreforhold/s/5-76-979645

Lenke til kommentar

I dag er den perfekte dagen å være vintermotorsyklist. Kommer forbi alt og alle uten problem. 

 

Det jeg ikke skjønner, er folk som tydelig blir irriterte på meg og tuter: Når du kjører så fort og langt inn imot rundkjøringen at jeg ikke tror du kommer til å stoppe for meg, da bremser selvfølgelig jeg nok til å være sikker på at jeg ikke blir drept, og du må vente lengre på å komme deg videre...Tut på deg sjøl, dust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kjører med dårlige dekk, og mange kjører med dårlige kunnskaper om kjøring på dårlig føre - og noen innehar selvfølgelig begge egenskapene. 

 

Så tror jeg, uten å vite noe sikkert, at mange av de som ender i grøfta og lager trøbbel for oss andre, er de som blir overmodige og tar unødvendige sjanser - og driter seg ut. E6 i Østfold igår var på et tidspunkt forferdelig glatt. Jeg kjører en relativt ny bil med nye, gode vinterdekk, og tok ikke sjansen på særlig høyere fart enn 60-70 km/t og syntes til tider det var litt i overkant - men trafikken gikk stort sett i den farta og det gikk stort sett bra (passerte bare et par grøftede biler...). Blir likevel forbikjørt av biler som holder MINST 100 km/t på glatta. Det skremmer meg litt, jeg mener at samme hvor god bil du har, hvor gode dekk du har, og hvor "flink" du er til å kjøre bil, KAN DU IKKE oppheve de fysiske lovene. Det finnes ikke utstyr som redder deg fra en tur i grøfta om du holder ei helvetes fart på glatta, bortsett fra ren og skjær flaks. Og ja, og så er det mer enn litt respektløst overfor oss andre som ønsker å komme oss dit vi skal med helsa i behold, selv om det tar litt lengre tid. 

 

Folk er jo blitt vant med å kjøre på svart asfalt året rundt også pga salt idiotien til SVV, så da øker jo farta også.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange kjører med dårlige dekk, og mange kjører med dårlige kunnskaper om kjøring på dårlig føre - og noen innehar selvfølgelig begge egenskapene. 

 

Så tror jeg, uten å vite noe sikkert, at mange av de som ender i grøfta og lager trøbbel for oss andre, er de som blir overmodige og tar unødvendige sjanser - og driter seg ut. E6 i Østfold igår var på et tidspunkt forferdelig glatt. Jeg kjører en relativt ny bil med nye, gode vinterdekk, og tok ikke sjansen på særlig høyere fart enn 60-70 km/t og syntes til tider det var litt i overkant - men trafikken gikk stort sett i den farta og det gikk stort sett bra (passerte bare et par grøftede biler...). Blir likevel forbikjørt av biler som holder MINST 100 km/t på glatta. Det skremmer meg litt, jeg mener at samme hvor god bil du har, hvor gode dekk du har, og hvor "flink" du er til å kjøre bil, KAN DU IKKE oppheve de fysiske lovene. Det finnes ikke utstyr som redder deg fra en tur i grøfta om du holder ei helvetes fart på glatta, bortsett fra ren og skjær flaks. Og ja, og så er det mer enn litt respektløst overfor oss andre som ønsker å komme oss dit vi skal med helsa i behold, selv om det tar litt lengre tid. 

Amen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet: Vi sto og skrev forelegg hele tiden. Slik skal det ikke være   

 

To UP-kontroller i Strindheimtunnelen endte i 30 forelegg og to anmeldelser

 

Det er 60 sone i tunnelen, 2 felt uten møtende trafikk (egne løp for hver retning), så hvorfor er det ikke 80 sone?

Hadde det vært 80 sone så hadde de skrevet 3 forelegg så det er kun for å tjene penger

  • Liker 2
Lenke til kommentar

80 sone, fine vei og ikke glatt.

Opplever veldig ofte at mange kjører i 70 , bremser ned til 60 når det er sving (relative svake svinger).

 

Etter sving skal forbereder jeg med til å kjøre forbi, men dem akselererer opp til 75-80 slik at ikke rekker kjører forbi. Og bremser ned igjen til 70 når enn ikke har anledning til å kjøre forbi.

 

Det er en 60 sone og en 50 sone på hver side av 80 sonen.

På samme strekning så opplever jeg også at noen akselererer så seint at dem ikke er oppe i 80 før 80 sone strekningen er slutt, før dem må bremse ned igjen til 50 eller 60 (kommer ann på hvilken retning dem kjører kontra sone)

Endret av spetter
Lenke til kommentar

.. så det er kun for å tjene penger

 

Det handler vel i stedet om å ta lovbrytere (selv om det riktignok kun er snakk om en mindre forseelse). De føler helt sikkert en viss indre glede og tilfredsstillelse over å "fakke" noen, det er jo tross alt en stor del av jobben (som de selv har valgt). De gidder ikke gå på arbeid, dag etter dag, bare for å sørge for mer penger i statskassa når det ikke gagner dem selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange 80 soner jeg ikke klarer å holde 80 i svingene og like mange svinger det ikke er forsvarlig å holde 80 og om det er så kort avstand mellom sonene, så kanskje det burde være 60 eller 70 hele veien

 

Aboslutt enig der.  Det er snakk om 10 km 80 sone . og det er 50 og 60 sone før og etter denne.

 

10 km er langt nok til at det er mulig å bli irritert på dem som kjører "tregt", eller kjører feil i forhold til fartsonen. Det hadde løst seg ved at hele 80 sonen hadde blitt satt ned til 70.

 

Det er 2-3 steder hvor det er mulig å kjøre forbi grunnet fint og oversiktlig. Men, dem som kjører tregt gasser på der det er mulig å kjøre  forbi, og bremser ned til 60-70 når det ikke er mulig å kjøre forbi. 

 

Ellers ingen skarpe svinger, kun slake svinger.

 

Det jeg har sett er det mye eldre pensjonister,  som gjør dette på sonen.

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Det jeg har sett er det mye eldre pensjonister,  som gjør dette på sonen.

 

Som i 9 av 10 tilfeller kjører Toyota, da gjerne med tåkelys på sammen med nærlys.

 

Har bare begynt å sette på fullys når jeg møter folk som har på disse jævla tåkelysene på kveldstid.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Som i 9 av 10 tilfeller kjører Toyota, da gjerne med tåkelys på sammen med nærlys.

 

Har bare begynt å sette på fullys når jeg møter folk som har på disse jævla tåkelysene på kveldstid.

 

Bingo. Jeg selv prøver å blinke flere ganger med fjernlys, samtidig blinke med tåkelys, eller bremselys når jeg møter  motgående eller biler bak meg.    Til nå har dette ikke nyttet så resultatet blir kanskje at jeg gjør som deg og blender dem tilbake.

 

Men, igjen enn må tenkte på trafikksikkerheten.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

 

Det er 2-3 steder hvor det er mulig å kjøre forbi grunnet fint og oversiktlig. Men, dem som kjører tregt gasser på der det er mulig å kjøre  forbi, og bremser ned til 60-70 når det ikke er mulig å kjøre forbi. 

 .

 

Men det er jo logisk kjøremønster, gasse på når man kommer til slette og slakke av når sving nærmer seg.

Så det er ikke sikkert det sikkert de prøver å sabotere forbikjøring.

Lenke til kommentar

Det handler vel i stedet om å ta lovbrytere (selv om det riktignok kun er snakk om en mindre forseelse). De føler helt sikkert en viss indre glede og tilfredsstillelse over å "fakke" noen, det er jo tross alt en stor del av jobben (som de selv har valgt). De gidder ikke gå på arbeid, dag etter dag, bare for å sørge for mer penger i statskassa når det ikke gagner dem selv.

De blir beordret ut av politikere

Hvorfor gjøre en nyttig jobb, som å gi bot for å ikke blinke ut av rundkjøringen, når de kan ta de som kjører forsvarlig over fartsgrensen?

De har begynt å ha mobilkontroller, så det er et steg i rett retning

Aldri lest saker om folk som har blitt drept fordi noen kjørte 10-20 over i soner hvor det e forsvarlig å kjøre så "fort"

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...