Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke direkte trafikalsk, men det er i høyeste grad relevant.

 

Det irriterer meg at nordmenn klager på høye drivstoffpriser!!

 

Faktum er at vi aldri har hatt billigere drivstoff. Men enkle som vi er, greier vi kun å sammenligne pumpepris, krone for krone og år for år. Selvfølgelig får man da et stigende kurve - som alt annet! Det er sånn det fungerer for heite helsike, det er slik vi vil ha det!

 

Vår velstand øker, og proporsjonalt med denne øker sytinga. Mye vil ha mer, eller? Ikke rart folk surver og griner i trafikken, når de ikke greier å tenke lengre enn til rett før nesetippen..

I følge Fremtiden i våre hender så har gjennomsnitts nordmannen en årslønn på 600-700k. Du må tenke på det at det bor mange i distriktene som er avhengig av bilen for å komme seg frem, og kollektiv transport finnes ikke overalt. Det er og langt fra alle som tjener det Fremtiden i våre hender tror vi alle tjener, de fleste tjener bortimot halvparten av gjennomsnittet. Og på grunn av dyrt drivstoff så blir igjen frakten dyrere, og den må du som forbruker betale. Det samme gjelder forsåvidt bompenger også til opplysning. Men du har rett i at en ikke bør se kun på prisen på pumpa, men man må se på hele bilde.

 

Sitter folk i distriktene mer i bil enn de i byene, i snitt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke direkte trafikalsk, men det er i høyeste grad relevant.

 

Det irriterer meg at nordmenn klager på høye drivstoffpriser!!

 

Faktum er at vi aldri har hatt billigere drivstoff. Men enkle som vi er, greier vi kun å sammenligne pumpepris, krone for krone og år for år. Selvfølgelig får man da et stigende kurve - som alt annet! Det er sånn det fungerer for heite helsike, det er slik vi vil ha det!

 

Vår velstand øker, og proporsjonalt med denne øker sytinga. Mye vil ha mer, eller? Ikke rart folk surver og griner i trafikken, når de ikke greier å tenke lengre enn til rett før nesetippen..

I følge Fremtiden i våre hender så har gjennomsnitts nordmannen en årslønn på 600-700k. Du må tenke på det at det bor mange i distriktene som er avhengig av bilen for å komme seg frem, og kollektiv transport finnes ikke overalt. Det er og langt fra alle som tjener det Fremtiden i våre hender tror vi alle tjener, de fleste tjener bortimot halvparten av gjennomsnittet. Og på grunn av dyrt drivstoff så blir igjen frakten dyrere, og den må du som forbruker betale. Det samme gjelder forsåvidt bompenger også til opplysning. Men du har rett i at en ikke bør se kun på prisen på pumpa, men man må se på hele bilde.

 

Sitter folk i distriktene mer i bil enn de i byene, i snitt?

 

AtW

 

gjør vi ikke det a? om ikke på bil/i bil så moped, traktor osv.

vi har en jævla god grunn for bruk av kjøretøyer, da vi ikke kommer noe sted utenom.

busser der jeg bor er utelokkende bare skolebusser, 06.45, 07.50, 14.05 fra barne/ungdomskole.

og 15.55 fra bussterminalen.

 

men moppa går døgnet rundt den :love:

 

jeg synes bensinprisen på 15 kr +-1 kr er dyrt.

da jeg ikke har jobb, og vi har ikke så mye og rutte med hjemme.

 

hater kjøring av orginal moped, trailere leker hit and run med oss.

Lenke til kommentar

I følge Fremtiden i våre hender så har gjennomsnitts nordmannen en årslønn på 600-700k.

Hvor fikk du det tallet fra?

Beregningene skal være basert på gjennomsnittlig timelønn for en norsk industriarbeider. Det er nok ikke milevis unna snittet for befolkningen.

 

Jeg er forsåvidt enig, vi skal ikke glemme de som faktisk har dårlig råd, overhodet ikke. Men vi kan ikke ha kunstig lave priser for "alle" fordi noen få har dårlig råd. Da får vi heller prøve å hjelpe de som trenger det. Resten greier seg.

Vi ikke ha ny TV og mobiltelefon en gang i året, se..

 

 

EDIT

Man skulle ta seg tid til å lese grundig gjennom hele artikkelenog utregningen.

Var i pdf. dokumentet jeg fann frem til den summen, og i følge den står det at man tjener i snitt 276,20,- i timen. Bruker du den timelønnen å finner ut årslønnen så ser du at en årslønn blir på ca 600-700k.

 

At prisene blir holdt kunstig lave vil jeg ikke helt si, for prisene går jo bare oppover uansett og ikke ned. Selv om dollaren går ned og det ikke er stor etterspørsel etter olje, så går fortsatt prisene opp.

 

Edit: I distriktene må en jo bruke bil for å komme seg frem, det er ikke som i byene der det går enn buss hvert tiende minutt eller tog/trikk for den del. Hvor en sitter mest i bil ska jeg ikke uttale meg om, men behover for bil er langt større enn i byene. Det er min mening.

 

Om du bruker moped nå Settings, så bør du glede deg til du kjøper deg bil. Da får du knapt sagt hei til pengene dine før de er borte :)

Endret av melbyes
Lenke til kommentar
Det irriterer meg at nordmenn klager på høye drivstoffpriser!!

Det irriterer meg at nordmenn skal regne på pris som andel av lønn. Reallønnsveksten i Norge har økt enormt i to hovedepoker: industrialiseringen for rundt 100 år siden og oljealderen. Skal man sammenligne med noe så må det bli relatert til internasjonale priser i en og samme valuta, f.eks dollar. Gjerne KPI-justerte tall.

 

Nå er det vel ikke spesifikt drivstoffprisene det hovedsaklig klages på, det er vel mer summen av avgifter knyttet mot bil i forhold til hva vi får tilbake fra Staten i form av et elendig veinett.

Det irriterer meg at folk klager over det. Bilbruk er generelt en uønsket ting og det er fornuftig å skattlegge uønsket adfærdm slik at folk får økt incentiv til å redusere denne uønskede adfærden. Dvs. avgiftene kunne nok vært dreid mye mer over fra vekt og motorvolum til mer miljørelaterte avgifter for piggdekk, drivstoff, kilometer (asfaltslitasje). Det bør etter min mening ikke være noen kobling mellom bilrelaterte avgifter og finansiering av veier. Men helt uavhengig av det så synes jeg satsingen på vei bør økes. Dette høres kanskje ut som usammenhengende argumentasjon, men bare les på nytt hvis det er uklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg lurer fortsatt på hvordan du kom frem til 600-700k i årslønn.

 

kr 276,2 pr time * 7,5 arbeidstimer pr dag = kr 2071,5 pr dag.

Ca 240 arbeidsdager pr år * kr 2071,5 = kr 497 160,-.

Beklager ser nå at jeg regna feil, tenkte ikke på ferier å helligdager. Men uansett så er prisen på å bruke bil her i Norge for høy. Hadde alle de ca 60 milliardene vi betaler i avgifter blitt brukt på å bygge veier, så hadde jeg ikke klaget på prisnivået. Men siden vi bare får igjen ca 20 milliarder, så blir det mange unødvendige avgifter.

 

Blir mye bedre med hest å kjerre, ikke sant Simen1 ;)

Må også spørre hvorfor bil er uønsket her i landet, hva skulle vi ha gjort uten den?

Endret av melbyes
Lenke til kommentar
Sitter folk i distriktene mer i bil enn de i byene, i snitt?

Ut i fra km-stand på bilene på finn som selges hos forhandlere i distriktet vs de som selges i by, så ser det ut som gjennomsnittet er relativt likt. Men jeg kan tenke meg at gjennomsnittsbruken er en del forskjellig. Både med tanke på saltskader og køståing, gjennomsnittsavstand per kjøretur og risikoen for at de har småskader/bulker.

 

jeg synes bensinprisen på 15 kr +-1 kr er dyrt. da jeg ikke har jobb, og vi har ikke så mye og rutte med hjemme.

Noe som betyr stort incentiv til å velge drivstoffgjerrig kjøretøy eller offentlig transport, dersom dere har det der du bor. Hvis ikke så blir kjøring sammen med naboer/kollegaer desto mer aktuelt.

 

Det sto 16.15 på bensinpumpa her for noen dager siden. Jeg tar det som en kuriositet, ikke som en provokasjon. Men uansett om det står 16 eller 14 så venter jeg som regel til onsdag eller søndag med å fylle siden det ofte faller med 0,5-1 krone da.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke spesifikt drivstoffprisene det hovedsaklig klages på, det er vel mer summen av avgifter knyttet mot bil i forhold til hva vi får tilbake fra Staten i form av et elendig veinett.

Det irriterer meg at folk klager over det. Bilbruk er generelt en uønsket ting og det er fornuftig å skattlegge uønsket adfærdm slik at folk får økt incentiv til å redusere denne uønskede adfærden.

 

 

Nå er vel bilbruk et nødvendig "onde" for å få samfunnet til å gå rundt i vårt langstrakte land, det blir litt galt å karakterisere det som uønsket atferd...høres nesten kriminelt ut.

 

Slik avgiftspolitikk for å hindre folk å bruke bil er selvfølgelig veldig usosialt og det er ofte de med dårlig råd fra før som rammes.

Lenke til kommentar
Nå er vel bilbruk et nødvendig "onde" for å få samfunnet til å gå rundt i vårt langstrakte land, det blir litt galt å karakterisere det som uønsket atferd...høres nesten kriminelt ut.

Du trenger ikke tolke det verre enn det er. Samfunnet trenger helt klart transport. Avgifter som går på miljøbelastninger vil gi incentiv til å gjøre transporten på mer miljøvennlige måter. Det kan bety økt prisforskjell og kostnadsforskjell mellom miljøfientlige og miljøvennlige transportmidler slik at sistnevnte favoriseres og dermed velges oftere. Det kan bety at flere velger å samarbeide om transport. Det kan bety alt fra at flere velger å kjøre sammen til jobben til at transportselskaper oftere samarbeider om å fylle bilene i stedet for å kjøre to halvfulle biler.

 

Slik avgiftspolitikk for å hindre folk å bruke bil er selvfølgelig veldig usosialt og det er ofte de med dårlig råd fra før som rammes.

Hvis det er de med dårlig råd man vil hjelpe så bør man først og fremst redusere mva og bygge nok studenthjem til at leieprisene for studentboliger synker.

Lenke til kommentar

At det klages fordi mange klager på prisen viser litt om hvor mye man tenker på andre menisker.

Man kan ikke alltid bruke de som har mest penger som eksempel.

 

Man kan si mye om det men for at det ikke skal bli altfor mye så skal jeg konsentrere meg om none få ting .

 

Det klages over høye avgifter på drivstoff

Det klages over høye priser på nye biler

og det klages over at bilparken er for gammel

 

En gammel bil bruker normal mer drivstoff en en nye en.

Samtidig er det veldig mange som ikke her råd til en nye bil

 

Det er gjerne de som har størst behov for private biler.

 

Da ender det med at disse ikke har råd til nye bil fordi de må bruke pengene på drivstoff i stedet for å kunne spare dem til en nyere bil

 

Når man sammen ligner prisen for drivstoff før og nå ( hvor mye man har jobbet for å kunne skaffe seg det ) og påstår at det var dyrere før så glemmer man å ta hensyn til at man bruker pengen på mye mere forskjellig i dag en det man gjorde før.

 

 

Mye av den høye prisen er avgifter , avgifter som er til for å få ned forbruket.

Hvis man skal få ned forbruket så bør alle ha biler som bruker minst mulig drivstoff.

Mange burde nok også klare seg uten bilen store deler av året andre helt uten

Likevel så finnes det også mange som ikke klarer seg urten.

 

Paradokset er at den politikken som drives ikke lar folk få velge det som er best.

Man skal altså "straffe" alle uten at mange av de som har dårlig råd har noen andre alternativer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg kjører inn på motorveien og er jo 90 KM på strekken. Kommer det en svenske registert bil i venstre felt og bremser kratig opp etter han passerte meg. Jeg blinker jo ut og kjører forbi bilen min. Svenske registerte bilen legger seg da i 90 og jeg legger meg bak han ettersom trodde han skulle gasse mer.

 

Nei da det gjør han ikke :p. Han tror jeg er sivil purk xD. Haha! Når en annen bil passerer og jeg legger meg ut etter den ettersom var ikke klart før det så kommer svenske bilen i 120 forbi meg og sikkert irritert ettersom han trodde jeg var purk xD.

 

Liker hvite mondeoer med to antenner :p.

Lenke til kommentar

At det klages fordi mange klager på prisen viser litt om hvor mye man tenker på andre menisker.

Man kan ikke alltid bruke de som har mest penger som eksempel.

Men det er det altså ingen som gjør her ..?

Det er snakk om et gjennomsnitt. Det fanger selvfølgelig ikke opp de som har aller dårligst råd, men det er heller ikke poenget i slike saker. Da er det gjennomsnittet man bruker.

 

Når man sammen ligner prisen for drivstoff før og nå ( hvor mye man har jobbet for å kunne skaffe seg det ) og påstår at det var dyrere før så glemmer man å ta hensyn til at man bruker pengen på mye mere forskjellig i dag en det man gjorde før.

Haha, morsomt. Ja, vi bruker mye mer penger, men så har vi også vanvittig mye mer penger (kjøpekraften er voldsom, det har den ikke alltid vært). Men hva bruker vi pengene på? Stort sett dill og dall og søppel. TV, mobiler, iPads, ræl som må byttes ut en gang i året - minst. Det er klart det går mye penger til det, men jeg mener det er tidenes dårligste unnskyldning.

 

Og ikke nevn mat en gang .. vi bruker nesten ikke penger på mat.

 

 

Mye av den høye prisen er avgifter

Omkring 59% faktisk i 2011. I 1998 var den samme andelen 78%. Hva sier det oss... ?

 

 

Paradokset er at den politikken som drives ikke lar folk få velge det som er best.

Man skal altså "straffe" alle uten at mange av de som har dårlig råd har noen andre alternativer

Jo, her kan vi nok være enige. Mye av politikken som føres idag fungerer ikke etter hensikten. Men så er det nok for det meste politisk og økonomisk motivasjon som ligger bak, og ikke så mye et reelt ønske om å gjøre det som trengs av hensyn til miljø og natur.

 

Den sittende regjering makter ikke å stille med en dugelig samferdsels- og miljøpolitikk for framtida. Men heldigvis finnes det alternativer ;)

Lenke til kommentar
De som klager på drivstoffprisene i Norge burde ta seg en tur til Asia. I Thailand koster 1 liter ca. 30 baht. For oss ville det tilsvare 30 kr/liter. I Filippinene koster 1 liter ca. 60 pesos. Det vil for oss tilsvare 60 kr/liter.

Drivstoff/bensin er en verdensvare. Det irriterer meg fortsatt at folk skal regne det i prosent av gjennomsnittsinntekt i et land. Gjennomsnitt er som kjent den behagelige temperaturen man får når man har hodet i ovnen og bena i fryseren. Relaterer man det direkte til inntekt oppstår det andre dilemmaer: Kommer John Fredriksen til pumpa så skal han liksom betale 10 000 kr per liter, mens den trygdede som står på pumpa ved siden av skal liksom betale 1 krone per liter.. Det henger jo ikke på greip. Bensin og diesel verdensvarer, som bør ha nogen lunde lik pris i hele verden, uavhengig av nasjonaliteten og ligningsattesten til den som står og fyller.

Lenke til kommentar

Bensin og diesel verdensvarer, som bør ha nogen lunde lik pris i hele verden, uavhengig av nasjonaliteten og ligningsattesten til den som står og fyller.

Mener du da at hvis bensinen koster 15 kr i Norge så burde den koste 75 baht i Thailand og 105 pesos i Filippinene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, det trengs litt nyansering der. Bensinprisen har to hoveddeler: råvareprisen og avgiftsdelen. Råvareprisen er ganske lik over nesten hele verden i dag (et par unntak: Saudi-arabia og Venezuela). Avgiftsdelen er vesentlig forskjellig. På sikt bør forskjellene i avgiftsdelen synke. Dvs. økt samarbeid om avgiftsnivå. Men det henger også sammen med globalisering. Dvs. utjevning av levestandard i verden der fattigdom blir mindre fattig og rike land vil få lavere levestandard. Det er litt langt frem i tid, men ja, på sikt bør pumpeprisene over hele verden nærme seg hverandre.

Lenke til kommentar

utjevning av levestandard i verden der fattigdom blir mindre fattig og rike land vil få lavere levestandard.

En forlokkende tanke, men som dessverre ikke vil komme til å skje så lenge vi har det økonomiske systemet vi har idag. Vi er helt prisgitt at noen holdes nede, for å sikre vår velstand.

 

Men det har vel ikke så mye med trafikk å gjøre .. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...