Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Noe som er forståelig, om folk kjører langt over fartsgrensen, å ikke hjelpe folk med å holde en fart som er langt over fartsgrensa er ikke unødvendig til hinder sånn jeg ser det […]

Trafikkreglene sier ikke at det er greit å hindre andre i å kjøre forbi hvis de kjører fortere enn tillatt. Det er dessuten ikke den som blir forbikjørt sin jobb å hindre andre i å kjøre fort, spesielt ikke når han selv bryter fartsgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er forståelig, om folk kjører langt over fartsgrensen, å ikke hjelpe folk med å holde en fart som er langt over fartsgrensa er ikke unødvendig til hinder sånn jeg ser det […]

Trafikkreglene sier ikke at det er greit å hindre andre i å kjøre forbi hvis de kjører fortere enn tillatt. Det er dessuten ikke den som blir forbikjørt sin jobb å hindre andre i å kjøre fort, spesielt ikke når han selv bryter fartsgrensen.

 

De sier det ikke eksplisitt (naturlig nok), men det betyr ikke at det er ulovlig, man plikter ikke å slippe forbi folk for enhver pris. Det er dessuten en forskjell på å aktivt hindre folk, og på å ikke gidde å jobbe hardt for å slippe fram folk som kjører langt over fartsgrensa. Moralsk sett ser jeg ihvertfall ikke på det som den forankjørenes ansvar, om folk ikke orker å orker å navigere rundt for å hjelpe deg å kjøre langt fortere enn fartsgrensa, suck it up. Det er noe helt annent enn å aktiv hindre folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

La oss, for å gjøre regningen enkel, si at lastebilen kjører ganske fort -- 84 km/h. Fartsforskjellen er da 36 km/h (hvis vi bruker 120 km/h).

 

36 km/h er nøyaktig 10 m/s, så personbilen kjører altså 10 m/s raskere enn lastebilen. For at det skal bli over et minutt er det ganske tydelig at det må være betydelig lengre avstand enn 200 meter.

 

Kan jo være snille og si at lastebilen kjører 102 km/h, og er veldig rask -- da kjører personbilen 5 m/s raskere, og det vil fortsatt ikke være "over et minutt" før man får passert.

 

Lengden på lastebilen er ikke medregnet da, og så skal man jo gjerne ha litt klaring foran. Legg på 100 meter, så har man dekket det greit. Da er det faktisk nøyaktig ett minutt i tilfellet der lastebilen kjører i 102 km/h, men i alle andre tilfeller er påstanden over på forrige side en ganske drøy overdrivelse.

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

 

Da er det faktisk nøyaktig ett minutt i tilfellet der lastebilen kjører i 102 km/h, men i alle andre tilfeller er påstanden over på forrige side en ganske drøy overdrivelse.

Hvis vi i tillegg antar at grisekjøreren bak kommer i 140 og må slakke av til den bare litt mindre grisete 120 i ett minutt (si 90 sekunder for å ta høyde for aksellerasjon), da har grisekjøreren bak kommet 500m kortere sammenlignet med om han fikk fri vei. D.v.s. at han tapt hele 12 sekunder!!!! Katastrofe! :ermm:

 

Å sperre med vilje (D.v.s. å kjøre eksplisitt med den hensikt å sperre) er et klart brudd på veitrafikklovens paragraf 3, men å ikke avbryte en forbikjøring fordi det kommer en fartsdjevel bakfra, men heller forvente at vedkomne følger trafikken er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sperre med vilje (D.v.s. å kjøre eksplisitt med den hensikt å sperre) er et klart brudd på veitrafikklovens paragraf 3, men å ikke avbryte en forbikjøring fordi det kommer en fartsdjevel bakfra, men heller forvente at vedkomne følger trafikken er noe helt annet.

Brukeren som startet denne diskusjonen (en diskusjon vi forøvrig kan avslutte nå) ga uttrykk for at han med vilje hindret enkelte av de som kom bakfra i å kjøre forbi. Ikke nødvendigvis ved å aktivt sperre veien, men han gikk bevisst inn for å ikke slippe de forbi. Jeg mener dette er en uting, uavhengig av forbikjørende bils fart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss, for å gjøre regningen enkel, si at lastebilen kjører ganske fort -- 84 km/h. Fartsforskjellen er da 36 km/h (hvis vi bruker 120 km/h).

 

36 km/h er nøyaktig 10 m/s, så personbilen kjører altså 10 m/s raskere enn lastebilen. For at det skal bli over et minutt er det ganske tydelig at det må være betydelig lengre avstand enn 200 meter.

 

Kan jo være snille og si at lastebilen kjører 102 km/h, og er veldig rask -- da kjører personbilen 5 m/s raskere, og det vil fortsatt ikke være "over et minutt" før man får passert.

 

Lengden på lastebilen er ikke medregnet da, og så skal man jo gjerne ha litt klaring foran. Legg på 100 meter, så har man dekket det greit. Da er det faktisk nøyaktig ett minutt i tilfellet der lastebilen kjører i 102 km/h, men i alle andre tilfeller er påstanden over på forrige side en ganske drøy overdrivelse.

"Et par hundre meter" / 5m/s + 100m for lastebil og klaring blir vel et minutt :)

Lenke til kommentar

Det virker kunstig å ta med selve forbikjøringen, og klaringen etterpå om man skal diskutere hvor lenge vedkommende bak blir sperret. Man har tross alt ikke muligheten til å legge seg inn uansett når man er på siden av lastebilen.

Hvis alternativ en er å legge seg inn og slippe forbi bilen bak før forbikjøringen starter og alternativ to er å legge seg inn etter forbikjøringen er gjennomført er det da absolutt ikke knustig å ta med selve forbikjøringen.

Endret av Atald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker kunstig å ta med selve forbikjøringen, og klaringen etterpå om man skal diskutere hvor lenge vedkommende bak blir sperret. Man har tross alt ikke muligheten til å legge seg inn uansett når man er på siden av lastebilen.

Hvis alternativ en er å legge seg inn og slippe forbi bilen bak før forbikjøringen starter og alternativ to er å legge seg inn etter forbikjøringen er gjennomført er det da absolutt ikke knustig å ta med selve forbikjøringen.

 

Her er det jo snakk om hvor mye tid som det skal aksepteres å ligge i venstre felt før man bør legge seg over i høyre og senere feltskifte til venstre igjen. Under selve forbikjøringen, så må man ligge i venstre felt, og det er således lite relevant for problemstillingen i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt off topic, men jeg har et spørsmål mtp fotobokser: Om du kjører med så stor fart at du blir tatt bilde av, men kjører en bil med rattet på feil side (eventuelt "riktig", som noen mener), hvordan blir det da? Skjæres passasjersetet (på "vanlige" biler med rattet på venstre side) ut automatisk, eller gjøres dette etterpå?

Jeg skrev dette i en annen tråd for snart en uke siden. Er det noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Litt off topic, men jeg har et spørsmål mtp fotobokser: Om du kjører med så stor fart at du blir tatt bilde av, men kjører en bil med rattet på feil side (eventuelt "riktig", som noen mener), hvordan blir det da? Skjæres passasjersetet (på "vanlige" biler med rattet på venstre side) ut automatisk, eller gjøres dette etterpå?

Jeg skrev dette i en annen tråd for snart en uke siden. Er det noen som vet dette?

Jeg regner med at det foregår en manuell validering. Hvis ikke hadde folk bare kjørt litt til høyre eller litt til venstre forbi fotoboksene. Det er for øvrig derfor at mange fotobokser er ute av drift store deler av tiden fordi man rett og slett ikke har nok kapasitet til å behandle alle bildene.

Lenke til kommentar

Hadde en svært ubehagelig start på dagen idag: Kom rundt en sving og ut på en rett strekke, og synet som møter meg er en fyr som holder på å kjøre forbi et vogntog. Rekker akkurat å bremse nok til at han får kastet seg inn foran vogntoget. Et par meter mindre avstand, så hadde det blitt front mot front i ~80km/t. Idiot...

Lenke til kommentar

Jaja, dagens fangst:

 

2 biler som står parkert foran to forskjellige henteplasser (som er merket med skilt). Heldigvis var eierene i begge tilfeller rett utenfor eller inni bilene sine. Desverre brukte kjerringa i ene bilen 2 minutter på å fullføre røyken sin mens hun tydelig er oppgitt over at jeg gestikulerer/gir tegn til at jeg har dårlig tid. Han i andre bilen førte en samtale med en annen fyr over flere minutter.

 

Ikke så lenge etterpå, trang gate: Mann kjører bilen sin ut av garasjen. Han stopper opp når han ser meg komme med lastebilen sånn ca 50 meter nede i gata, men bestemmer seg allikevel for å forstette å kjøre ut, parkere bilen, hente pose i garasjen, legge i bilen, lukke døra, så kjøre. Hyggelig.

 

På vei hjem: Jeg kjører gjennom trange gater for å komme hjem. Det er biler parkert langs ene siden med noen strekker hvor en kan kjøre inn og vente på at motkommende kjøretøy jeg har vikeplikt for kan passere. Vi er en ganske lang rekke med 6-7 biler på min side. Bilen foran meg blir kjørt av ei som tydeligvis ikke har koll på hvor lang nesa på bilen er. Stopper konsekvent 3 meter fra bilen foran seg, noe som fører til at bilen bak meg ikke får plass, og hver eneste sted vi må inn til siden for å la biler passere skjer det samme. Alt stopper, hun bruker 30 sekunder på å finne ut at det er hun som er grunnen. Sigh.

 

Blir jeg irritert over småting? :o

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir så oppgitt over fotgjengere som trykker på knappen før de sjekker om det er klar bane. Kjørte igjennom byen i dag og måtte stoppe ved 3 fotgjengeroverganger der fotgjengeren hadde passert lenge før det kom noen bil.

 

Det er vel en grunn til at de er fotgjengere..

Lenke til kommentar

Jeg blir så oppgitt over fotgjengere som trykker på knappen før de sjekker om det er klar bane. Kjørte igjennom byen i dag og måtte stoppe ved 3 fotgjengeroverganger der fotgjengeren hadde passert lenge før det kom noen bil.

 

Det er vel en grunn til at de er fotgjengere..

 

jeg vet ikke om jeg hang helt med her.

Du er altså forbannet på de fotgjengere som trykker på knappen og går over før de får grønn mann mens du selv må vente til du får grønt lys på grunn av dette ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...