Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

gxi er rett og slett en tulling, som jeg håper jeg ALDRI kommer til å møte i tafikken.

Håper bare det ikke blir en alvorlig ulykke NÅR du smeller i baken på bilen forran.

 

Om du ligger i grøfta etter en sving, så nytter det ikke å si til 'Onkel Politi' at du lå nøyaktig i fartsgrensa. Dei vil berre slenge i trynet ditt at DU ikke har kjørt etter forholda.

 

Med den holdnigen du har i trafikken, så har du fint lite der å gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Made me laugh on a cloudy day!

 

Ang egoisme. Jeg er egoist, ja, når det står om at andre er villig til å ofre mitt liv for deres idioti. Det er ikke jeg som har akutt behov for på kjøre forbi deg på livsfarlige plasser, det er du som skal forbi meg.

 

Aktiv dødshjelp er desverre ikke lov i Norge, og dermed hjelper jeg deg ikke, men så fremst du ikke aktivt "plager" meg med tuting og blinking, så skal jeg ikke hindre deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en utrolig god diskusjon da, for vi vet nå at gxi og bikeridr ikke er ute på veien, og det er jo veldig positivt.

 

Klart vi er ute på vegene, men heldigvis ikke der dere er og aktivt danner køer og farlige situasjoner i deres egen lille verden av moralsk selvopptatthet.

 

(Nevnte jeg at Audien min er svart) ;)

Lenke til kommentar

De 0,5 sekundene var en overdrivelse. Jeg har en absolutt minimumsgrense på 1 sekund. Poenget der er at man vil merke det om man går inn for å blokkere meg fra å kjøre forbi, og slik burde det være. Vanligvis ligger jeg fra 4 sekunder og utover der jeg ikke ønsker å kjøre forbi, og reduserer til 2 sekunder før en mulig forbikjøring. Ved vanskeligheter (f.eks bånngass med en gang det blir rettstrekning, eller intensjonelle blokkeringer) går jeg ned mot 1 sekund.

 

Jeg ønsker å ikke å kjøre forbi noen som forsøker å blokkere meg, fordi jeg vet at de vil smelle til på gasspedalen med det samme jeg evt. er forbi, og da havner jeg i den farlige situasjonen av å ha en idiot hengende etter meg som jeg ikke har kontroll over. Men jeg vil selvsagt ikke legge meg 3-4 sekunder bak for å vise for "grei" jeg er i slike situasjoner.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er tre måter:

 

1) Man bånngasser med en gang noen kommer opp mot siden

2) Man blokkerer venstrefelt der det er to felt i kjøreretning.

3) Man bytter felt kontinuerlig for å blokkere hvert eneste felt i kjøreretning.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er tre måter:

 

1) Man bånngasser med en gang noen kommer opp mot siden

2) Man blokkerer venstrefelt der det er to felt i kjøreretning.

3) Man bytter felt kontinuerlig for å blokkere hvert eneste felt i kjøreretning.

 

Takk for oppklaringen, det virket som endel her mente at å kjøre i fartgrensa på en vanlig vei også var å blokkere en forbikjøring.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tre måter:

 

1) Man bånngasser med en gang noen kommer opp mot siden

2) Man blokkerer venstrefelt der det er to felt i kjøreretning.

3) Man bytter felt kontinuerlig for å blokkere hvert eneste felt i kjøreretning.

1. Å gjøre dette er jo like uforsvarlig som å la deg holde på med 0,5 - 1 sekundsregelen din.

2. Tullfakter(kjøre med feltskille midt under bilen?)

3. Føler du egentlig skriver det samme som i nr.2. Alternativt så bytter de felt kontinuerlig for at de tenker å kjøre forbi selv, men velger å avbryte for at de har en tulling bak seg som driver å herjer?

 

Min konklusjon:

Du har rett og slett møtt dine likemenn. La dere alle miste lappen.

 

Du har INGEN rettighet til å holde på slik du gjør i trafikken.

Skal du kjøre forbi en bil, så skal IKKE farten din overstige 80km/t i 80 sona, 70km/t i 70 sona osv. 3 sekundsregelen er der av en grunn.

De som har lov å bryte lovene på veiene har spesialutdannelse for å få lov å gjøre det.

 

En annen ting. Å diskutere ting på et nettforum der du skriver spesifikt en ting du pleier å gjøre, for å korrigere deg selv med å si at det var en overdrivelse blir jo veldig misvisende for dine meddebattanter, siden dette har en vesentlig invirkning på heile diskusjonen.

 

Vet ikke om du har nevnt det, men jeg er egentlig meget nysgjerrig på hvor lenge du har hatt lappen og hvor gammel du er?

Ut fra dine utsagn så ville jeg tippet ikke veldig lenge og ganske ung.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes enda en måte å blokkere forbikjøringer på, og det er noe som irriterer meg helt ekstremt. Helt greit dersom man ligger flere biler på rekke og ikke ønsker å kjøre forbi, selv om det går litt sent - men da får man f...meg holde avstand! Det finnes ikke noe mer irriterende enn å ikke komme forbi fordi det ikke er plass til en "pause" underveis i køen. Folk ligger klint opp i ræva på hverandre, uten intensjon om å kjøre forbi. Dersom man legger seg tett opp til bilen foran, bør det være en klar beskjed om "vær så snill å hjelpe meg forbi".

 

På denne måten må man vente leeenge på en ekstra lang rettstrekke, eventuelt tvinge seg inn lenger framme, gjerne akkompagnert av lyd- og lysshow fra bilen man legger seg inn foran... Hva skjedde med samarbeid i trafikken?

 

For ordens skyld, jeg snakker ikke om lange køer, men om en 3-4 biler i rekke.

 

EDIT: Må smile litt av "moralens voktere" her på forumet - all statistikk tilsier at flere av dere daglig bryter fartsgrenser. Hva med å feie for egen dør før man retter pekefingre mot andre? ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Du har INGEN rettighet til å holde på slik du gjør i trafikken.

Stemmer det. Jeg tar ingenting som en rettighet.

 

Skal du kjøre forbi en bil, så skal IKKE farten din overstige 80km/t i 80 sona, 70km/t i 70 sona osv. 3 sekundsregelen er der av en grunn.

Isåfall må andre hjelpe meg. Jeg har en grei regel på at jeg kjører maksimalt 10km/t over fartsgrensen under forbikjøring, og jeg beholder den hastigheten til jeg har fått tilstrekkelig avstand til at det ikke er mulig å følge min hastighet før jeg så legger meg tilbake igjen der jeg var. For det andre - det finnes ingen 3-sekundersregel. Det er en generell regel noen har funnet opp som gjelder der man ligger bak en annen bil. Denne generelle regelen følger jeg, men i enkelte tilfeller hvor det er nødvendig for å kunne gjøre en forbikjøring raskt med en gang det er mulig, så kan denne "regelen" brytes til en viss grad. Når den brytes er det bare èn ting man følger med på, og det er veien foran, ingenting annet.

 

En annen ting. Å diskutere ting på et nettforum der du skriver spesifikt en ting du pleier å gjøre, for å korrigere deg selv med å si at det var en overdrivelse blir jo veldig misvisende for dine meddebattanter, siden dette har en vesentlig invirkning på heile diskusjonen.

Det er ikke alltid ting kan oppgis ved nøyaktige tall. Det burde alle som diskuterer på det slikt forum oppfatte. Selvsagt er det ikke optimalt, og jeg vil forsøke å unngå akkurat det fremover.

 

Vet ikke om du har nevnt det, men jeg er egentlig meget nysgjerrig på hvor lenge du har hatt lappen og hvor gammel du er?

Ut fra dine utsagn så ville jeg tippet ikke veldig lenge og ganske ung.

Jeg har kjørt i overkant av 200 000km på norske veier de siste 4 år. Det burde være nok informasjon.

Lenke til kommentar

Det finnes enda en måte å blokkere forbikjøringer på, og det er noe som irriterer meg helt ekstremt. Helt greit dersom man ligger flere biler på rekke og ikke ønsker å kjøre forbi, selv om det går litt sent - men da får man f...meg holde avstand! Det finnes ikke noe mer irriterende enn å ikke komme forbi fordi det ikke er plass til en "pause" underveis i køen. Folk ligger klint opp i ræva på hverandre, uten intensjon om å kjøre forbi. Dersom man legger seg tett opp til bilen foran, bør det være en klar beskjed om "vær så snill å hjelpe meg forbi".

Denne glemte jeg .. den toppes egentlig av at en uvitende forankjørende ønsker å være "snill og bremse ned" før forbikjørende har passert bilen bak, noe som resulterer i at den lille avstanden som finnes der plutselig forsvinner og man blir tvunget til å kjøre forbi enda en bil enten man vil det eller ikke. Toppen av det hele er når den fremste begynner å bremse med en gang slik at hele køen knørver seg sammen. Jeg vet ikke helt hvem jeg vil være sur på her, men jeg tror heller det vil være den bak som ikke opprettholder avstanden enn den foran som er bare uvitende og ikke skjønner at evt. oppbremsing skal ikke gjøres før forbikjørende er på siden av en selv.

 

Grunnen til at dette problemet ofte oppstår er fordi når jeg passerer flere biler, så ønsker jeg alltid å kunne legge meg inn så fort som mulig om nødvendig. Ved passering av den første bilen er det vanlig at jeg matcher hastigheten midt mellom bilene for å sjekke muligheten for å passere en bil til. Det har skjedd opp til flere ganger at mens jeg har gjort dette har plutselig den foran trodd at jeg var på vei forbi, og trødd på bremsen slik at jeg plutselig da har en bil ved siden av meg og avstanden jeg lå ved siden av og vurderte å legge meg inn i er borte.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke nekte for at kjører jeg forbi så båtner jeg fjøla til jeg ser den forbikjørte i speilet, så bremser jeg ned til ønsket fart.

 

Jo fortere jeg er i mitt kjørefelt jo bedre er det, så lenge jeg ikke kjører farlig fort, vel og merke. Men å ha 120km/t på en rettstrekning kontra 80, så gir jo førstnevnte klart mye kortere forbikjøringstid, og dermed åpner det for trafikk andre vei, og flere forbikjøringer for evnt andre bak meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT: Må smile litt av "moralens voktere" her på forumet - all statistikk tilsier at flere av dere daglig bryter fartsgrenser. Hva med å feie for egen dør før man retter pekefingre mot andre? ;)

Er ikke snakk om noe 'moralens voktere', men når folk ønsker å legge frem måten de oppfører seg i trafikken på. Da må de jaggu meg tåle litt tilbakemeldinger på det, når mye av holdningene deres er så til de grader uansvarlige.

 

Har aldri sagt at jeg er mr. perfekt i trafikken og lar meg til tider irritere noe vanvittig over sinker i trafikken. Som gxi nevner. De som konstant skal ligge i 60-70km/t feks. Uavhengig om det er 50-60-70 eller 80 sone.

At folk går aktivt inn for å hindre personer i å kjøre forbi, burde være straffet med pisk. Det finnes vel få andre ting som har høgere risiko enn forbikjøring og da bør jo ikkje andre sjåfører forverre den situasjonen for de som kjører forbi.

 

Så jeg er ikke berre uenig i ting som blir diskuterert her.

 

Å ja, jeg bryter til tider fartsgrensen med noen km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Må smile litt av "moralens voktere" her på forumet - all statistikk tilsier at flere av dere daglig bryter fartsgrenser. Hva med å feie for egen dør før man retter pekefingre mot andre? ;)

 

Det er ganske meningsløst å kreve at folk ikke skal gjøre noe galt før de kan kritisere andres oppførsel. Isåfall hadde denne tråden ikke eksistert. Og du gjør jo nøyaktig det samme selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har aldri problemer med å komme meg forbi folk. Skal jeg forbi noen i 80-sone kommer jeg ofte opp i 100 km/t i noen sekunder. På godt føre ser jeg ikke på dette som noe problem. Jeg vil heller bryte fartsgrensa og komme meg fort forbi enn å seile sakte forbi og risikere et uhell.

 

Det med å holde kort avstand skjønner jeg godt. Jeg holder til tider bare 1-2 sekunders avstand til bilen foran fordi jeg er klar til å kjøre forbi. Da blir forbikjøringsstrekningen kortest mulig.

 

Jeg har regnet ut at hvis man absolutt vil daffe i 80 km/t forbi en i 75 km/t og ligge tre sekunder bak så krever forbikjøringen 2200 meter. Så lange rettstrekker har vi ikke mange av i landet.

 

Slapp av. Statistisk sett tar det syv år før du blir tatt i fartskontroll. Trøkk gassen i bånn eller la vær å kjøre forbi!

Lenke til kommentar
Jeg har regnet ut at hvis man absolutt vil daffe i 80 km/t forbi en i 75 km/t og ligge tre sekunder bak så krever forbikjøringen 2200 meter. Så lange rettstrekker har vi ikke mange av i landet.

I det tilfellet bør man bli liggende i 75 km/t uten å kjøre forbi. Klarer man ikke det uten å ta en valium bør man ikke kjøre bil. Å kjøre forbi for å "tjene" 5 km/t synes jeg er meningsløst og unødvendig risiko uansett om man kjører forbi i 80, 100 eller 120 km/t.

 

Det er først når det blir 10+ km/t å tjene at det begynner å bli noe særlig vits å kjøre forbi.

 

PS. Jeg snakker konsekvent om reelle hastigheter, ikke hva speedometeret viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en bilist kjører konsekvent i 75km/t(uavhengig om det er mitt speedometer eller reell hastighet) og det er gode kjøreforhold og oversiktlig vei så kjører eg sannsynligvis forbi(men ikke alltid). Er det en jojobilist som holder 50 i skarpe svinger, 60 i slakk kurve og 90 på rette strekninger så kjører eg forbi ved første mulighet(vi snakker om 80-90 soner her). Er det derimot dårlige kjøreforhold så holder eg meg bak, med grei avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...