Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Så lenge veien har Europavei i navnet så skal den holde en viss standard. Det er stamveger.

 

For å bli opptatt som stamvei i Norge måtte vegen oppfylle minst et av følgende kriterier:

 

1. Alle europaveier.

2. Hovedtransportruter til og fra utlandet som fortrinnsvis er knyttet opp mot et stamveinett i nabolandet.

3. Gjennomgående ruter av stor betydning for transporter mellom landsdeler.

Den minste veibredden på en stamvei utenfor tettbebygd strøk var i følge veinormalen 8,5 meter. Det gjaldt for nybygde veier. Eksisterende stamveier kunne være ned til 5 meter brede

 

Mener dere at dere hadde klart dere med 5 meter smale Europaveier sørafor? For eksempel over Dovre?

Ikke det nei..

 

Bedre skal det bli.. http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5489840.ece

 

Sporete veibane, det finns vel utstyr som kan skrape ned spor av is og snø? Noe som kan freste vekk midtpartiet på veien?

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel grunn. Om du var arbeidsgiver, ville du gitt jobb til en som ikke har fast bopel der du har bedriften han søker seg til? Jeg må bo sørafor for å kunne søke meg jobb der, da da fleste arbeidsgivere ser på de som ikke bor i nærheten som usikre arbeidssøkere og arbeidstakere.

 

Jeg vet (No offence) at i Trondheim er de nater på dette, spesielt ang. lærlingeplasser, da de gjerne vil beholde arbeidstaker etter lærlingetiden. Ergo, jeg må flytte dit først, som ikke er økonomisk forsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet jeg. Det er jo bare å høre på Meltveit-Kleppa, Skogsholm og Dørum, det. Columbi-egget og svar på alle problemer er jo ATK og overvåkning.

 

Klart vi/de i Nord-Norge skal ha dårligere veier enn sørafor. Alle vet jo at den desidert største verdiskapningen er i Oslo. Det er jo bevist gang på gang av Oslo-gryta selv og Se&Hør.

 

/ironi.

 

ATWindsor: Du skuffer meg nå. Jeg har likt diskusjonene dine/våre, men denne gidder jeg ikke med deg. Min mening er at dine argument i denne saken er bent ut tåpelige.

Du kan ikke forlange at Nordlenninger skal "klare seg" med dårligere vegstandard enn sørlendingene. Vi har tross alt den største *ekte* verdiskapningen i Nord og på Vestlandet.

Tror du det er gøy å kjøre f.eks Hamarøy (100km) uten mulighet for forbikjøring pga smale og svingete veger? Eller Bjerkvik-Narvik (riktignok "bare" 30km) med rasutsatt 4,5-5m bredde og 70-sone hele vegen (og ja, det er E6). Eller hva med Skibotndalen (40km E8) med svinger og oppoverbakker og "ti millioner" finske vogntog i 12km/t?

Når man så kommer over til Finland ved Kilpisjärvi som er virkelig "på bondebygda" i Finland med hele 65 -sekstifem- innbyggere og vegen plutselig blir 100-sone og 2 meter bredere, så kan man lure på vegpolitikken til gompfjottene på Stortinget.

Men jeg skal la tvilen komme deg til gode at du misforstår "vegstandard".

Vi forlanger ikke 4-felts innom alle "tjyvhåll" på Nord-Norge, men det hadde vært greit å få, som Jimbolaia Jones påpeker, minimumstandard på E-vegene våre. Da mener jeg 8,5m bredde og ikke 3,9m som det er svært mange plasser i Nordland, Troms og Finnmark.

 

Men igjen, jeg vet jo at "hele Norge" ifølge både store firmaer og regjeringen er "fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord".

Vel, Kristiansand-Trondheim = 850km. Trondheim-Krikenes = 1.900km!

(Sjekk selv, bruk visveg.no f.eks).

 

Jeg synes det er en STOR SKAM at Norge, som verdens 3. rikeste land (etter Abu Dhabi og Saudi Arabia) har Europas nest dyreste (og eldste) bilpark, nest dyreste drivstoff, og dårligste vegnett (vi ble forbigått av Albania i 2009), og i tillegg skal måtte betale bompenger på utbygging/vedlikehold av vegnettet. Det er STATENS *FORBANNEDE PLIKT* å ordne opp i vegnettet i Norge. Og da mener jeg på generell basis. Nord-Norge skal ha E-vegstandard på (minst) 8,5m bredde og der det er *behov* skal det være forhøyet standard.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, her ligger det 2.5cm med spor i asfalten, og når det kommer is så blir det som å kjøre tog med ratt.

 

Fikk meg en aha-opplevelse utenfor Narvik på vei til Lofoten, da rompa plutselig fulgte noen tilisa spor etter noen som hadde kjørt forbi. Så rompa kom i motsatt kjørefelt, og fronten i mitt kjørefelt. MÅ ha sett corny ut.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at nordmenn ikke kan bygge vei.

 

Eller - de vil ikke bruke de pengene det koster å bygge vei. Det spinkes og spares, fundamentene krympes så tynne som mulig, med så få som mulig kanaler, og minst mulig grus, for å presse prisen.

 

Problemet kommer ut i andre enden, siden vedlikeholdsprisen går opp eksponensielt. En god vei vil ligge med en overflate som er "som ny" etter 5 år, og vil fortsatt holde en ok standard etter 10 år.

 

Derimot veiene som legges mange steder i norge er utslitte etter første vinter, og ødelagte, hullete, sprengte og sporete etter andre vinter.

 

Dette problemet gjelder i hele landet, men pga lenger vedlikeholdsintervaller varer problemet lenger i nordnorge.

 

For ikke å snakke om at denne idiotiske saltingen sliter ut veiene. Sverige slutta med salting i fjor. I år er snøen langs veiene hvit. Bilene er _rene_ og spylervæsken er overflødig.

 

Selv kjørte jeg fra midten av sverige inn til norge. Og bilen ble mer skitten, og brukte mer spylervæske på 10-15 mil i norge, enn den brukte på flere uker i sverige. Når vi kom tilbake til sverige var hele bilen dekket av salt og tjære. Og så malplassert ut mellom alle de rene bilene.

 

Bruk penger på riktig steder, så slipper man nesten alt som heter vedlikehold.

 

Men så var det det å få staten til å skjønne dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der har vi i nord en fordel, det blir ikke salta her oppe. Takk gud for det, da hadde det bare vært grusveier her.

Det er dessverre en sannhet med stooooooore modifikasjoner. I Troms har vi en i.d.i.o.t av en vegsjef som heter Torbjørn Naimak og som overtok etter en søratepøbel som ikke kunne kjøre bil. Så, dessverre, Troms Fylke saltes og har vært saltet i 15 år. :(:mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kun to strekninger i hele nord-Norge som skal saltes til barvei, og det er de to veiene inn til Bodø. De saltes noen timer etter hvert snøfall, det blir sørpe i alle spor, folk krasker i haugevis, og noen dager etter er det is i hjulsporene og folk slutter å krasje.

 

Ellers saltes resten av veiene i skjul, dvs. de saltes når de har latt være å brøyte over lengre tid slik at det ligger 20cm med is og regn er på vei, da saltes det til det er blankis alle steder enn akkurat i hjulsporene, resten er rein blankis. Etterhvert som dette smelter renner det ned i hjulsporene, vanner ut saltet, og fryser der igjen. Haugene med biler som krasjer starter da igjen pga sporing i veien, da spesielt i svingene der alle følger samme hjulspor med venstre hjul, og da ved passering av lastebiler blir det jo litt konflikt.

 

I dag traff jeg igjen på denne geniale måten å brøyte når det blåser på..

 

Slik så veien ut i utgangspunktet (her er det ene kjørefeltet, i real perspektiv):

post-19072-0-64338700-1297632370_thumb.png

 

Dette er kjørbart. Snøen pakker seg sammen, og man kan kjøre på den.

 

Slik så den ut etterpå:

post-19072-0-17328900-1297632381_thumb.png

 

Dette er IKKE kjørbart. Man blir tvunget til å kjøre rundt snøen. Det var jo i praksis et snøskred som dekker hele kjørefeltet. Vil tro det var snakk om ca. en halvmeter forskjell mellom veien og den øverste kanten ytterst i kjørefeltet, altså blir enhver bil til brøytebil hvis man kjører igjennom der, og uten ESP så blir det snurr-snurr-snurr-crash!

 

Grunnen til dette er selvsagt at det ikke er noe poeng å kjøre med vanlig brøyteskjær når snøkanten på siden av veien av tidligere brøyting når over skjæret, dvs. all snøen som ble forsøkt brøytet av veien havner tilbake igjen nøyaktig der den lå i ukomprimert haugform.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan folk klarer å kjøre i evigheter med ikke-fungerende lys på bilene sine. I går da jeg kom hjem og henta posten var lysene mine ok, i dag så jeg refleksjonen av bilen i et vindu og la merke til at høyre nærlys ikke lenger virket, kjørte innom nærmeste bensinstasjon og hadde fungerende lys igjen innen en halvtime var omme… Venter folk til hver EU-kontroll for å vite om lysene fungerer via mangellapp?

Latskap. Kjenner meg selv litt igjen der. Prøver å få ordnet det så kjapt som mulig, men hender det drøyer noen dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har reservepære liggende i bilen. Ser eg ei som er gåen(og eg sjekker når eg kjører fremfor glassvinduer o.l.) så bytter eg, og så kjøper eg ny pære i løpet av de neste dagene. Veldig enkelt. Og det er ikke akkurat som om pæra tar stor plass, koster mer eller taper seg mens den ligger i bilen :)

Lenke til kommentar

Her ligger det alltid et sett ekstra med Nightbreakere i begge bilene. Ryker ei pære blir begge byttet og nytt sett blir bestilt.

 

Jeg kan heller ikke skjønne at folk ikke ser det. Det kan jo ikke være annet enn latskap. Spesielt nå på vinteren vil jo de fleste starte opp bilen før de går i gang med å koste av snø eller skrape is, samt at det er såpass mørkt både på morgenen og kvelden at det bør være enkelt å se nær man er ute og kjører. Ettersom andelen bilister med manglende lys, feiljusterte lys eller ulovlige monterte lys er nokså stor, lurer jeg i det hele tatt på om alle disse som utfører PKK gjør jobben sin skikkelig?

 

Angående latskap, dette bildet tok jeg riktignok for to år siden, men jeg ser stadig lignende tilfeller i trafikken. Moro å ligge bak eller møte en slik i trafikken i høye hastigheter når det plutselig slipper taket.

post-81526-0-86866000-1297887782_thumb.jpg

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...