Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg blinker alltid både ut og inn, men hver dag er det noen som kommer inn i rundkjøringer foran meg i stor fart, uten å forstå at de har vikeplikt for biler som er inne i rundkjøringen, og da blir det ofte jeg som må bråstoppe eller foreta en unnvikende manøver (som kan være til fare for andre) for å unngå ulykke

Vis dette skjer ofte så kan det godt hende du også holder for høy fart inn mot rundkjøringen?(eller mener du at folk ikke stopper for deg mens du allerede er i rundkjøringen?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blinker alltid både ut og inn, men hver dag er det noen som kommer inn i rundkjøringer foran meg i stor fart, uten å forstå at de har vikeplikt for biler som er inne i rundkjøringen, og da blir det ofte jeg som må bråstoppe eller foreta en unnvikende manøver (som kan være til fare for andre) for å unngå ulykke

Vis dette skjer ofte så kan det godt hende du også holder for høy fart inn mot rundkjøringen?(eller mener du at folk ikke stopper for deg mens du allerede er i rundkjøringen?)

Jeg mener at folk ikke stopper for meg når jeg allerede er i rundkjøringen. Spesielt i rundkjøringer hvor jeg skal til venstre, når de fleste skal rett frem, selv om jeg blinker til venstre når jeg kommer inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

EMiRo:

 

Stoppet du eller kjørte du vindere?

 

bremset helt ned ja, Men både jeg og lastebilen sto på sterkt trafikkerte veier. Spesielt jeg sto på påkjøringsrampa til E6, og lastebilen midt i lyskrysset. Da han begynte å kjøre videre gjorde jeg også det. Hvis ikke hadde jeg stoppet og latt ham slå inn huet på meg med et balltre om han hadde villet det.

Lenke til kommentar

EMiRo:

 

Stoppet du eller kjørte du vindere?

 

bremset helt ned ja, Men både jeg og lastebilen sto på sterkt trafikkerte veier. Spesielt jeg sto på påkjøringsrampa til E6, og lastebilen midt i lyskrysset. Da han begynte å kjøre videre gjorde jeg også det. Hvis ikke hadde jeg stoppet og latt ham slå inn huet på meg med et balltre om han hadde villet det.

 

Hehe, bare lurte om det skjedde noe mer jeg :). Han tenkte vel sitt han lastebilsjåføren ja ^^

 

 

Uansett idag:

 

Ved sandvika mot Asker så er det jo trefelt ligger helt til høyre også er det en bil som blinker at han skal til høyre selvsagt slepper jeg han inn da. Ettersom det er enormt kø på vei hjem. Men han dusten bak han igjen hivde seg foran meg når jeg tråkket på gassen. Han blinket når han var i midten av begge feltene. Hadde jeg ikke sett at en stor feit Volvo bil kom litt fortere i min synsvinkel så hadde jeg sikkert fått han i siden. Ettersom var nesten, hadde jeg hatt en til to kilometer mer så hadde han truffet meg. Ente med at jeg tutet også får jeg fingerne tilbake.

 

 

NESTE MANN SOM VISER MEG EN FINGER I TRAFIKKEN SKAL JEG PERSONLIG TA EN ALVORSPRAT MED UANSETT OM JEG MÅ FØLGE ETTER HAN/HUN EN STUND. ER SÅ LEI SÅNNE FOLK ER DE SÅ TØFFE SÅ FÅR DE FAEN MEG VÆRE SÅ TØFFE AT DE KAN PRATE FOR SEG OGSÅ!

 

Etter passert sandvika også forsetter mot Asker. Oppoverbaken mot Asker der jeg pleier å kjøre forbi på høyre side(Dette kan diskuteres mer i denne tråden: Saktegående kjørefelt

 

Er det en tulling med telefon i hånda også taster SMS, han svinger litt ut på krappefelte til høyre mens han bare kjørte i en bestemt fart 60 i 90 sone. HEIA, kjørte ikke forbi og lå forsettet bak han. Tror ikke han så på veien i hele tatt i løpet av et minutt det tar å kjøre oppover den bakken med 60 KM. Skummelt, etterhvert la han den vekk men forsatte med noe helt annet, eksempel pelle nese i speilet osv. og andre saker. Dro forbi han etterhvert.

 

 

Noen andre som har lagt merke til dette:

 

Der det er påkjøringsfelt har noen folk begynt å legge seg i midten av det felte og dem sin felt for å ikke la folk kjøre forbi dem osv. Når de skal på veien.

 

 

 

 

Eller er jeg irritert av juksere i tunnelen som går på Fornebu også E18! Men det som er gøy er alt den tutingen osv.

 

Jeg blinker alltid både ut og inn, men hver dag er det noen som kommer inn i rundkjøringer foran meg i stor fart, uten å forstå at de har vikeplikt for biler som er inne i rundkjøringen, og da blir det ofte jeg som må bråstoppe eller foreta en unnvikende manøver (som kan være til fare for andre) for å unngå ulykke

Vis dette skjer ofte så kan det godt hende du også holder for høy fart inn mot rundkjøringen?(eller mener du at folk ikke stopper for deg mens du allerede er i rundkjøringen?)

Jeg mener at folk ikke stopper for meg når jeg allerede er i rundkjøringen. Spesielt i rundkjøringer hvor jeg skal til venstre, når de fleste skal rett frem, selv om jeg blinker til venstre når jeg kommer inn i rundkjøringen.

 

Er det samme om du blinker til venstre eller ikkke, det er ikke lovpålagt å blinke inn i en rundkjøring men bare ut. Uansett har de vikeplikt for deg uansett om du kjører feil vei i rundkjøringen også!

Lenke til kommentar

NESTE MANN SOM VISER MEG EN FINGER I TRAFIKKEN SKAL JEG PERSONLIG TA EN ALVORSPRAT MED UANSETT OM JEG MÅ FØLGE ETTER HAN/HUN EN STUND. ER SÅ LEI SÅNNE FOLK ER DE SÅ TØFFE SÅ FÅR DE FAEN MEG VÆRE SÅ TØFFE AT DE KAN PRATE FOR SEG OGSÅ!

 

Håper nesten at vi møtes i trafikken en gang, så kunne vi tatt en god gammel shout-off :p

Hvis en pjokk hadde forsøkt å kjefte på meg etter å ha mottatt en enfinger-salutt, så skulle jeg skjelt ham ut så kraftig at blindtarmen hans ville blitt så infisert at han hadde trengt dialyse.

 

Ikke at du var den som gjorde noe galt i dette tilfellet, altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går var jeg i et parkeringshus for et kjøpesenter. Jeg hadde rygget bilen inn i plassen min som jeg alltid gjør. Da jeg skulle kjøre ut igjen var det veldig vanskelig å se til venstre da det stod en Volvo V70 ved siden av som hadde bakdelen ganske langt ut av plassen sin. Jeg prøvde forsiktig og kjøre ut. Da kom det en bil fra venstre. I det jeg opptaget den stoppet jeg. Det var fortsatt god plass for den bilen å kjøre foran meg, men i stedet tutet damen bak rattet på meg. Jeg lot det gå selvom hun tutet lenge etter jeg hadde stoppet. Ettersom hun virket så på tuppa begynnte jeg å rygge tilbake. I stedet for å kjøre satt hun og venninen hennes og bare glodde stygt på meg. Det var ikke før jeg gestikulerte at hun skulle kjøre at hun kjørte. I stedet for å se fremover bare glodde hun stygt på meg mens hun kjørte.

 

Makan til grinete oppførsel for en så liten bagatell. Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre, men det hender at man må kjøre litt ut av en plass for å få oversikt. Jeg stoppet og viket som jeg skulle (jeg rygget til og med tilbake!) og fortsatt oppfører de seg som om jeg stod foran bilen deres, sperret veien og viste rumpa. Hva faen? Var ikke så mye til trafikal fail som det var dårlig oppførsel. Whatever.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, nå er det på tide å klage litt mer. Jeg ser fortsatt mange som kjører med tåkelysene på om natta. I går fikk mange av dem fjernlysene mine rett i fleisen. Jeg tror jeg må anskaffe meg noen kraftige bøtter av noen Xenon ekstralys. Hvor mange kW kan jeg lovlig montere på? :)

 

Edit: Det var lys langs hovedveien så bilistene ble ikke så blendet at det gikk ut over sikkerheten. Litt synd egentlig...

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Blending er relativt individuelt, så om du traff på noen med lysømfintlige øyne så er det ikke utenkelig at de ble blendet.

 

Jeg er enig i frustrasjonen over disse idiotene med tåkelys+nærlys. Den kombinasjonen blender meg, og går utover sikkerheten når det kommer en med tåkelys+nærlys etterfulgt av flere andre biler slik at jeg ikke kan kompangsere ved å skru på langlys til rett tidspunkt.

 

Selv har jeg montert to xenon-ekstralys på 35W. Nok til at jeg har havnet over den lovlige grensen. (totalt referansetall på 105...)

 

FAQ-en om lys her på bilforumet går i dybden på regelverket og på det tekniske, og forklarer godt hva som er lovlig og ikke. Ekstralys er flotte greier! Kun på nyere biler med xenon-projektorlys orginalt føler jeg at jeg kan klare meg uten ekstralys uten at det går på sikkerheten løs. (Elger er skumle dyr.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Nei, nå er det på tide å klage litt mer. Jeg ser fortsatt mange som kjører med tåkelysene på om natta. I går fikk mange av dem fjernlysene mine rett i fleisen. Jeg tror jeg må anskaffe meg noen kraftige bøtter av noen Xenon ekstralys. Hvor mange kW kan jeg lovlig montere på? :)

 

Edit: Det var lys langs hovedveien så bilistene ble ikke så blendet at det gikk ut over sikkerheten. Litt synd egentlig...

 

Er det egentlig noen lov som tilsier at tåkelys ikke er lov om natta? (Da sammen med parklys, så klart.) Spør fordi jeg lurer, glemte å spørre kjørerlærer'n om det når jeg var der :p

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Ja, det står i loven at det ikke er tillatt. Husker ikke paragrafen i farten, men den har blitt sitert opp til flere ganger på forumet.

 

Mener å ha hørt at det er lov så lenge veien er gatebelyst, men at det ikke er lov på landevei uten belysning. Stemmer kanskje ikke dette heller da? :p

Lenke til kommentar

Loven definerer ingenting. Den sier

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Altså sier loven at lys som er påbudt montert på kjøretøy (dvs. nærlys, markeringslys, fjernlys, baklys og skiltlys) skal brukes når det er nødvendig for å gi tilstrekkelig syn eller gjøre kjøretøyet tilstrekkelig synlig. (Tåkelys foran på bil er ikke påbudt.)

 

Allment er det definert som:

I dagslys: Kjørelys (minimum og maks et par av følgende: dedikert kjørelys (RL), nærlys ©, tåkelys (B) eller fjernlys®)

I mørke: Nærlys eller fjernlys (dersom fjernlys ikke blender noen og er nødvendig for å gi tilstrekkelig synsfelt er det påbudt)

 

Ved stans og parkering:

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

Første del sier at dersom bilen parkeres eller stanses (definert som "kortest mulig stans for av- og påstigning") skal markeringslys være påslått dersom bilen står på sted hvor det er uoversiktig. Dette gjelder også dersom bilen forlates.

 

Del 2 sier at det uansett ikke er lov å ha påslått nærlys eller fjernlys ved stans og parkering (også "kortest mulig stans for av- og påstigning").

 

Ang. tåkelys:

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

Del 1 sier i praksis at det ikke er lov å bruke tåkelys dersom ikke siktforhold påkrever det for nødvendig sikt (dvs. tett tåke). Tåkelys kan i Norge også være "kjørelys" og vil dermed kunne benyttes som "kjørelys" utenom denne regelen. "Kjørelys" kan ikke benyttes sammen med nærlys, tåkelys eller fjernlys. "Kjørelys" er allment definert som ikke lov å benytte i mørke (ref første del av innlegget som påbyr bruk av nærlys eller fjernlys dersom det er "nødvendig")

 

Del to sier at det i uansett tilfelle ikke er lov å bruke tåkelys samtidig med nærlys. Det sier derimot ingenting om tåkelys + fjernlys (merk del 1), og isåfall må tåkelys slås av (manuelt ettersom den automatisk kobling her er forbudt) med det samme eller før fjernlys byttes til nærlys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Edit: Det var lys langs hovedveien så bilistene ble ikke så blendet at det gikk ut over sikkerheten. Litt synd egentlig...

Ja, det var synd du ikke blendet de nok til at de krasjet og forårsaket en større ulykke.

 

Så som de ikke blendet han og kunne ha forårsaket en like stor ulykke?

Hvis du blir så blendet av (normale, ikke overdimensjonerte xenonutgaver) tåkelys på kveldstid at du krasjer, bør du snarest levere fra deg førerkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan du vennligst definere «normale tåkelys»? Jeg kjører nemlig en god del, og har sett ganske mange biler med originalmonterte tåkelys som er ekstremt sjenerende på kveldstid. Slik som jeg har opplevd det gjelder det spesielt biler fra midten av nittitallet og fremover. Enkelte ganger er det faktisk like ubehagelig som å få fjernlys mot seg for lenge. Blending er dessuten veldig individuelt, treffer du feil bil på en bekmørk vei skal det ikke mye til for å bli sjenert av lysmengden mot seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...