Sovna Skrevet lørdag kl 19:01 Skrevet lørdag kl 19:01 Matsemann skrev (4 timer siden): Jeg nevnte aldri noe om syklister, og snakket om fotgjengere. Her tror jeg du argumenterer med stråmenn, så egentlig ganske uinteressant å "diskutere". Nei, det skjer ikke "ofte". Det er nok særdeles få tilfeller du kan peke på der en syklist er påkjørt pga manglende lys de siste ukene vil jeg tro. Trenger ikke drive på og dikte opp ulykker som ikke har skjedd. Bra du har stålkontroll på det meste.. 1
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Advarsel: Gjensidige forstår ikke Statens vegvesen sin guide til kjøring i rundkjøringer og kan gi kundene egenandel og bonustap selv når andre har 100% skyld i skader. Styr unna Gjensidige! Gjensidiges "ekspert": Sitat I undersøkelsen oppgir i tillegg tre av ti bilister at de irriterer seg over andre som ikke klarer å velge riktig kjørefelt i rundkjøringer. Dette er ikke bare frustrerende, men fører også til ulykker, ifølge eksperten: BLINK TIL VENSTRE: - Skal du til venstre skal du blinke til venstre og holde deg i venstre felt. Da gir du et tydelig signal til andre bilister om hvor du har tenkt deg, sier bilekspert Jan Fleisnjø i Gjensidige. Foto: Gjensidige - Mange tror de alltid skal ligge ytterst, men det er en misforståelse. Det skaper farlige situasjoner og frustrasjon blant andre trafikanter. Du skal velge kjørefelt ut fra hvor du skal ut av rundkjøringen. - Skal du til venstre skal du blinke til venstre og holde deg i venstre felt. Skal du rett fram eller til høyre, velger du høyre felt og blinker til høyre når du skal ut. Et lite feilgrep kan føre til bulk, bot og bonustap, sier Fleinsjø. Statens vegvesen: Sitat Legg deg der det passer best, når du skal rett fram Skal du rett fram, legger du deg slik det er mest hensiktsmessig. Når det er flere kjørefelt, er det vanligvis i høyre felt. Sitat Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Sitat Du skal alltid følge skilt og oppmerkinger. Det gjelder også når de angir noe annet enn det vi skriver på denne siden. Sitat Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket
Hanhijnn Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Simen1 skrev (28 minutter siden): Advarsel: Gjensidige forstår ikke Statens vegvesen sin guide til kjøring i rundkjøringer og kan gi kundene egenandel og bonustap selv når andre har 100% skyld i skader. Styr unna Gjensidige! Gjensidiges "ekspert": Statens vegvesen: Ser ikke noen "store" avvik i de to individuelle definisjonene, annet enn at Gjensidige tror at man SKAL blinke til venstre før rundkjøringen, hvis man skal til venstre. Det er feil. Man kan og bør blinke til venstre men det har aldri kommet noe påbud om det. Gjensidige må jo bare prøve seg med å kreve egenandel eller skylddeling basert på den tolkningen der, men de skal slite med å få det gjennom i Forsikringsskade nemda. Statens Vegvesen sier også at om man skal RETT FRAM i rundkjøringen så kan man velge det feltet som er mest hensiktsmessig. Og det passer bra i alle de mindre rundkjøringene, som det vel er flest av. Gjensidige er også der mer kategorisk på feltvalg. De er "mer katolske enn Paven". Bakgrunnen for dette er nok et behov for å begrense skadeutbetalinger, altså økonomisk betinget. Endret 8 timer siden av Hanhijnn ørten skriveleif 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden @Hanhijnn Det er hovedsaklig påstanden om at man SKAL velge felt på den måten og at de som feiler å gjøre sånn Gjensidige mistolker, risikerer bøter og bonustap. Altså selv om man kjører etter trafikkloven og alle gjeldende skilter og oppmerkinger. Ja, det er nok "økonomisk betinget" som du så fint kaller det. Jeg vil kalle det på grensen til svindel, om ikke over grensen når lovlydige bilister som gjør alt rett blir loppet for penger av Gjensidige, på vegne av de som begikk feilen. 1
spetter Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg syns det er en uting at folk blinker til venstre når de kjører inn i en rundkjøring. Jeg reagerer ofte feil, for når jeg ser blinklyset gå på, er min automatiske reaksjon å tro at de skal til høyre. Å bruke venstreblink inn i rundkjøringen kan derfor lett skape misforståelser. I tillegg ser jeg ofte at de som blinker til venstre i rundkjøringen, begynner å blinke mot høyre altfor sent når de skal kjøre ut. Mange slår faktisk på høyreblinket først når de allerede er på vei ut av rundkjøringen, og da er det for sent til å hjelpe noen. Det er langt bedre å bruke høyreblink riktig og konsekvent, og heller droppe venstreblink, enn å skape forvirring og potensielt farlige situasjoner med venstreblink i rundkjøring. Endret 7 timer siden av spetter 2
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) En ennå mer elegant løsning er å eliminere behovene for både venstreblink og filskifte: Konstruere flere store ettfelts-rundkjøringer. Disse tar større plass på grunn av behovene til lange kjøretøy, men de er generelt sikrere og enklere å kjøre i. Det fungerer ikke like godt over alt sånn uten videre, men det bør bli den nye normen så får man heller gjøre spesialtilpasninger der det ikke går av en eller annen grunn. Men ting tar tid, og i mellomtiden bør i hvert fall Gjensidige slutte å villede trafikkanter om hvilke regler som gjelder. En ting som skaper MER ulykker er forvirring. Blant annet den Gjensidige skaper. Endret 7 timer siden av Simen1
Dubious Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden De kan sette opp påbud skilt, og ikke villedende skilt som de gjør i dag. Der de vil at en skal bruke høyre felt til å svinge høyre så må det være påbudt sving til høyre. Mange nestenulykker i Klettkrysset når en kommer fra Leinstrand. En dag smeller det. Godt mulig det allerede har skjedd. 1
Dubious Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden spetter skrev (1 time siden): Jeg syns det er en uting at folk blinker til venstre når de kjører inn i en rundkjøring. Jeg reagerer ofte feil, for når jeg ser blinklyset gå på, er min automatiske reaksjon å tro at de skal til høyre. Å bruke venstreblink inn i rundkjøringen kan derfor lett skape misforståelser. Så bilen blinker til venstre, din høyre, og du tror de skal svinge til høyre, din venstre? Ser jo lett hvilken retning blinklyset blinker... 1
Dubious Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (2 timer siden): Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. De som ligger i høyrefelt har ikke lov å kjøre forbi, så de bør vike om du bruker blinklys. Forbudt å kjøre forbi til høyre etter at du har skiftet felt, og når du kjører inn i rundkjøringen har du byttet felt. Vi kunne sluppet å "finne opp" lover om de hadde tatt en dag og laget lover for rundkjøringer, og en håndbok som viser hvordan alle rundkjøring skal bygges, med tilhørende skilting.
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Dubious skrev (1 time siden): De som ligger i høyrefelt har ikke lov å kjøre forbi, så de bør vike om du bruker blinklys. Forbudt å kjøre forbi til høyre etter at du har skiftet felt, og når du kjører inn i rundkjøringen har du byttet felt. Forbudet mot forbikjøringer på høyre side gjelder bare "rett vei" med god flyt. Hvis f.eks venstre felt stagnerer i kø, mens det flyter til høyre så er det helt ok å kjøre forbi på høyre side. Det samme gjelder f.eks når man nærmer seg lyskryss av typen som har to lys: Ett for rett fram og venstre og et pil-lys for avkjøring til høyre. Da bruker ofte pli-lyset for høyre felt å bli grønt før grønt lys for rett fram og venstre. Da er det helt greit å kjøre forbi på høyre side. Det samme gjelder rundkjøringer der trafikken stagnerer i indre felt mens den flyer i ytre felt. Hvis det hadde vært motsatt så ville en stagnasjon i indre felt påbudt bilistene i ytre felt å også stagnere slik at de stenger inne alle i indre felt. Det hadde jo gått totalt i vranglås. Derfor er det heldigvis ikke sånn. TLDR: 1. Man har vikeplikt ved skifte fra indre til ytre felt, også når man har kjørt til venstre i en rundkjøring. 2. Det finnes ingen forbud mot å kjøre mer enn 180 grader i ytre felt av en rundkjøring. Ei heller forbud mot å kjøre mer eller mindre enn 270 grader i indre felt. Upraktisk og kanskje litt forvirrende - ja, men ikke forbud. 3. Forbudet mot å kjøre forbi på høyre side er ikke absolutt. Det har noen begrensninger. 1
spetter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Dubious skrev (1 time siden): Så bilen blinker til venstre, din høyre, og du tror de skal svinge til høyre, din venstre? Ser jo lett hvilken retning blinklyset blinker... selvsagt. Jeg tenkte mer på den aller første reaksjonen, det millisekundet man bare ser at det blinker før man rekker å oppfatte hvilken retning blinklyset viser. Det er akkurat da forvirringen kan oppstå, spesielt om noen er litt raske på avtrekkeren. 1
Dubious Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden spetter skrev (31 minutter siden): selvsagt. Jeg tenkte mer på den aller første reaksjonen, det millisekundet man bare ser at det blinker før man rekker å oppfatte hvilken retning blinklyset viser. Det er akkurat da forvirringen kan oppstå, spesielt om noen er litt raske på avtrekkeren. Du skal kun slippe bremsen når du har oversikt og du er klar for å kjøre. Er du usikker så får du stå der å lage kø helt til du blir sikker og/eller noen tuter på deg. Eventuelt ta bussen. 1
spetter Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Dubious skrev (2 timer siden): Du skal kun slippe bremsen når du har oversikt og du er klar for å kjøre. Er du usikker så får du stå der å lage kø helt til du blir sikker og/eller noen tuter på deg. Eventuelt ta bussen. Jeg vil ikke starte noen diskusjon om dette, og jeg er helt enig i det du sier om når man skal slippe. Jeg har opplevd flere situasjoner der folk ikke reagerer helt som forventet i trafikken, for eksempel med venstreblink (rundkjøring), bremsing og at enkelte ligger altfor tett bak. Endret 2 timer siden av spetter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå