Gå til innhold

Western Digital 250GB USB2/Firewire


Anbefalte innlegg

Som en ivrig laptopbruker, har jeg lenge kjent smerten ved å ha for liten diskplass. Etter at kjærsten kjøpte seg en ekstern harddisk for en stund tilbake, ble jeg også veldig interessert i å skaffe meg en slik disk. Etter litt lesing og titting, falt valget på en Western Digital 250GB. Den så pen ut på bildene og prisen var bra.

 

 

Spesifikasjoner:

250GiB => 232 "skikkelige" GB tilgjengelig.

7200 rpm

8MB cache

ATA/100 interface internt

USB2.0 - 480Mbit/s ekstern

eller

FireWire 400Mbit/s ekstern

 

 

Tilkoblinger:

1 x strøm (via adapter)

1 x USB2.0 inn

2 x Firewire inn

2 x USB2.0 ut som kan brukes som en USB-hub (En forran, og en bak)

 

 

Annet:

Av/På-knapp

Knapp for ta manuell backup av mapper (krever innstallert programvare)

Knapp for å skru av/på automatisk backup (krever installert programare)

 

 

Innhold i esken:

Disken kommer pent pakka inn i en stor eske. Oppe i esken finner vi:

1 x ekstern disk (naturligvis)

1 x transformator med ca 1m ledning

1 x 3-pols strømledning, vanlig strømledning man bruker inn til skjermer og stasjonære pc'er

1 x USB-kabel 1,8m

1 x Firewirekabel 1,8m

2 x føtter med gummiknotter på for å ha disken på høykant

4 x gummipropper

Installasjonsblekke, som tydeligvis gjelder for alle typer Western eksterne harddisker

Papirlapp med telefonnummer til teknisk support (kun europeiske nummer, ikke skandinaviske)

CD med drivere og programvare

 

Altså en rimelig standard pakke med det nødvendigste, og ikke noe mer.

 

 

Innholdet av esken

WD250USB2_innholdet_small.jpg

 

 

Design:

Harddisken er laget flott og veldig tynn hardplast. Nesten så tynn at det blir mykplast. Rundt disken går det en kant som er lakket i en slags sølvfarge, mens over- og undersiden er i grå plast. Over- og undersiden har i tillegg en del dype riller som sannsynligvis skal hjelpe til med avkjølingen av disken.

 

Forran finner vi tre knapper; en av/på-knapp, knapp for å ta backup av bestemte mapper og filer og en knapp for å skru den automatiske backupfunksjonen av og på. Backupfunksjonene må konfigureres via den medfølgende programvaren. En litt stilig detalj, er det blå lyset i av/på-knappen når disken er skrudd på. Det er også en USB2.0 kontakt som fungere som en vanlig USB-hub. For at denne funksjonen skal virke, må disken være koblet til PCen via USB-kabelen, ikke Firewire.

 

På baksiden finner vi resten av kontaktene. Dvs strøm, USB2.0 inn, USB2.0 ut, 2 stk FireWire og et hull for å sette fast en Kensingtonlås. Dette hullet kan være praktisk å ha, hvis disken skal stå i offentlige rom og man er redd for tyverier.

 

Det er mulig å ha disken stående på høykant. Da må man bruke de to føttene som fulgte med.

 

Bakpå finner man også en klistrelapp fra Western hvor det står at dette ikke er en flyttbar disk og at flytting kan gå ut over garantien. Dette forklarer jo en hel del. Merkelig godt skjult var den lappen også. Jaja, vi får sette den disken i samme kategori som biler man ikke kan kjøre og hammere man ikke må slå spiker med.

 

 

Gloryshot av disken

WD250USB2_small.jpg

 

 

Montering:

Å montere en ekstern harddisk, er en smal sak; sett i ledningene og skru på. ;)

 

Det følger også med to føtter for å ha disken stående på høykant. Disse skal da kneppes på, og holdes fast rundt kanten på disken. Man må bruke en god del kraft for å kneppe disse på, noe som gjorde meg litt usikker. Hvor mye tåler sånn tynn plast egentlig ? Under hver av føttene er det montert to små gummiknotter. Disse skal hindre at disken sklir bortover bordet. Men de er litt for flinke til jobben; det blir nemlig umulig å skyve disken bortover hvis man trenger litt ekstra plass på pulten. Man må bruke så mye kraft for å få flyttet den, at når føttene først slipper taket, humpes disken bortover pulten. Det kan umulig være bra for en harddisk. Andre eksterne harddisker jeg har vært borti, har ikke hatt samme problemet. For å flytte disken, må man enkelt og greit løfte den opp, noe som kan være problematisk med ørten ledninger koblet til. Særlig bra for disken kan det heller ikke være.

 

Når jeg monterte disse føttene, slo det meg at dette kan umulig være praktisk når man skal ta med seg disken. Det er enda mer kronglete å ta føttene av enn å kneppe dem på, så jeg lurer på hva Western har tenkt her. Faktisk har jeg ikke turt å bende og brekke nok på den til å få de av. Satser på at butikken jeg kjøpte den fra, kan ta dem av for meg. ( Har ikke tenkt til å miste angreretten på noe så tåpelig)

 

Western har også lagt ved en liten pose med 4 gummipropper. Disse proppene kan man sette i kontakthullene som ikke er i bruk. Dermed unngår man å få disse fulle av dritt. Dette er veldig praktisk når man har med seg disken fram og tilbake i en skolesekk eller noe. På den andre siden, så var jo ikke dette en disk som skulle flyttes på... :roll:

 

 

 

Programvare:

Med på CDen følger det med en enkel installasjonsguide, samt en (litt) mer utfyllende brukermanual. Disse manualene går kjapt igjennom hvordan disken installeres og bør brukes. Det er derimot ikke noe avsnitt som dekker kjente feil som kan oppstå. Manualene får grei nok karakter, men ikke noe mer

 

Det følger også med et program for å sette opp backupfunksjonene i disken. Disken har jo som sagt to muligheter for å ta backup; en manuell som man kaller ved å trykke på knappen forran på disken og en automatisk som kjøres ved faste tider. Oppsettet av disse to måtene er veldig like, så jeg ser ikke noe poeng å beskrive dem hver for seg.

 

Først blir man spurt om hvilken partisjon man ønsker å ta backup av. Så blir man spurt om man vil ta en komplett backup, eller av alle dokumentene som ligger på denne partisjonen. Man kan ikke velge spesielle mapper som det skal taes backup av, noe som begrenser nytteområdet ganske betraktelig. Det står heller ikke oppgitt hva Western definerer som "dokumenter". For den automatiske backupfunksjonen, blir man også spurt om tidspunkt.

 

 

Testoppsett:

Maskin : Dell Inspiron 500m

CPU : Pentium-M 1300Mhz

Chipset : Intel 855GM

Ram : 2x256MB PC2100

Disk : Toshiba 60GB, ATA/100, 5400rpm, 16MB cache

Disken var koblet til via USB2.0 på egen USB-kontakt inn i maskinen.

Det var koblet til en USB1.1 mus på den andre kontakten

 

 

Ytelse:

Windows kopiering av store filer

19x350MB filer (6625MB) : 5min 43s

Dette gir oss 6625MB / 343s = 19,31MB/s

 

Windows kopiering av små filer

13051 filer ( 3627MB) : 6min 39s

Dette gir 3627MB / 399 s = 9,09MB/s

 

Sisoft Sandra 2002

Drive Index : 17499

Buffered Read : 24MB/s

Sequensial Read : 24MB/s

Random Read : 6MB/s

 

Buffered Write : 21MB/s

Sequensial Write : 26MB/s

Random Write : 10MB/s

Average Access Time : 8ms (estimated)

 

Helt greie ytelses tall dette for å være en USB2.0 harddisk.

 

 

Støy:

Med en gang jeg skrudde på disken, ble jeg enormt skuffet. Den bråker... Mye. Jeg har en Centrino laptop som ikke gir rare lyden fra seg, noe som var hovedgrunnen til at jeg valgte laptop framfor en stasjonær PC. Disken har tydeligvis en kraftig vifte eller noe i disken, for det er kraftig viftestøy fra disken, selv når den er idle. Ved lesing/skriving kommer det lyder man ofte forbinder med gamle Compaq PCer med Windows95. Det er raping og skraping over en lav sko.

 

Det er også kraftig lyd fra disken når den spinner opp og den gir fra seg et stygt "Klækk" når den skrur seg av. Disken har automatisk strømsparing som skrur av disken etter x minutter inaktivitet. Da denne slo inn første gangen tenkte jeg brått "Jaja, det var den disken." Støyen er langt krafigere enn det man finner på eksterne harddisker fra f.eks Maxtor. Og enda merkeligere er det at Westerns andre eksterne disk, den med de glorete lysene på, er så og si lydløs.

 

Er bare ett ord som kan beskrive hva jeg følte da jeg starta opp disken første gang : Skuffa.

 

 

Konklusjon:

Harddisken ser veldig bra ut og den yter veldig bra. Western har også laget en bra pakke til en helt ålreit pris.

 

MEN ... og det er et rimelig stort men. Programvaren som følger med er litt tragisk. Det er et godt forsøk, Western skal ha det, men det holder ikke. Desverre. I tillegg bråker disken relativt mye. Den overdøver klart min Dell Inspiron 500m. Faktisk så bråker såppass at den støyer mer enn min stasjonære maskin med 34dB CPU-vifte og 6 harddisker. Det går rett og slett ikke.

 

Beklager Western, men dere får ikke pengene mine likevel.

 

 

Min vurdering:

terning_3.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Western har også lagt ved en liten pose med 4 gummipropper. Disse proppene kan man sette i kontakthullene som ikke er i bruk. Dermed unngår man å få disse fulle av dritt. Dette er veldig praktisk når man har med seg disken fram og tilbake i en skolesekk eller noe. På den andre siden, så var jo ikke dette en disk som skulle flyttes på..

 

Bare en liten korrigering:

Jeg har samme disk selv, og disse "gummiproppene" er ikke til å sette i kontakthullene. De er 4 små bein til å kneppe fast på undersiden av harddisken. Med disse montert slipper man å bruke de andre upraktiske føttene. :)

Jeg synes disken er knallgod. Har ikke merket så forferdelig mye bråk heller.

Men det er ikke sikkert at alle disker er like..

Lenke til kommentar
Western har også lagt ved en liten pose med 4 gummipropper. Disse proppene kan man sette i kontakthullene som ikke er i bruk. Dermed unngår man å få disse fulle av dritt. Dette er veldig praktisk når man har med seg disken fram og tilbake i en skolesekk eller noe. På den andre siden, så var jo ikke dette en disk som skulle flyttes på..

 

Bare en liten korrigering:

Jeg har samme disk selv, og disse "gummiproppene" er ikke til å sette i kontakthullene. De er 4 små bein til å kneppe fast på undersiden av harddisken. Med disse montert slipper man å bruke de andre upraktiske føttene. :)

Jeg synes disken er knallgod. Har ikke merket så forferdelig mye bråk heller.

Men det er ikke sikkert at alle disker er like..

Aaah ... de så bare ut som om de passet inn i kontakthullene.

 

Det kan godt være at det er jeg som er kresen... men laptopen min er så og si lydløs, slik at viftestøy høres veldig godt. Og det var ikke noe som helst problem å høre disken suse på andre siden av rommet (og jeg har en av Norges mer traffikerte veier ca 100m unna vinduet mitt)

Lenke til kommentar

Du får ikke like mange gigs som på en 3.5" ekstern disk, men om du klarer deg med 80Gb og er ute etter å ha en stillegående disk er en 2.5" med eksternt kabinett å anbefale.

 

Uansett, en meget velskrevet review, og en godt strukturert post. :thumbs:

Endret av j0sh
Lenke til kommentar
Du får ikke like mange gigs som på en 3.5" ekstern disk, men om du klarer deg med 80Gb og er ute etter å ha en stillegående disk er en 2.5" med eksternt kabinett å anbefale.

 

Uansett, en meget velskrevet review, og en godt strukturert post. :thumbs:

Problemet er bare at 80GB 2,5" koster like mye som en 250GB USB2 ... eller mer. Dessuten er de ikke akkurat raske.

Lenke til kommentar
Du får ikke like mange gigs som på en 3.5" ekstern disk, men om du klarer deg med 80Gb og er ute etter å ha en stillegående disk er en 2.5" med eksternt kabinett å anbefale.

 

Uansett, en meget velskrevet review, og en godt strukturert post. :thumbs:

Problemet er bare at 80GB 2,5" koster like mye som en 250GB USB2 ... eller mer. Dessuten er de ikke akkurat raske.

Det er korrekt, men de er små, stillegående, kjølige og sexy :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...