Gå til innhold

Forskjellige bildeformater


Anbefalte innlegg

Format bør jeg velge for at ikke bildene skal miste kvalitet hver gang de redigeres?

 

I Jpg så synes jeg filstørrelsen bare blir mindre og mindre hver gang jeg gjør noe. Startet på 1 MB direkte fra kamera, men nå er den på 250 KB, og det er minimale endringer som er gjort på bildet.

TIFF

Velger jeg ukomprimert på tiff, så går jo filen fra å være 1 MB JPG til 9 MB TIFF. Hvilken av komprimeringsvalgene bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg leser at jpg bilder automatisk dekomprimeres når man åpner dem. Men betyr det at et bilde som har blitt kraftig redusert i størrelse etter man lagrer det, "får tilbake" informasjonen som gikk tapt i komprimeringen, når man åpner det igjen?

 

I såfall er det jo egentlig tapsfritt...

 

Tommy

Lenke til kommentar
Jeg leser at jpg bilder automatisk dekomprimeres når man åpner dem. Men betyr det at et bilde som har blitt kraftig redusert i størrelse etter man lagrer det, "får tilbake" informasjonen som gikk tapt i komprimeringen, når man åpner det igjen?

 

I såfall er det jo egentlig tapsfritt...

 

Tommy

Sorry, men her er du (og andre) på villspor.

Grovt fortalt blir det i JPG-lagringen f.eks. at 16 pixler som sitter i en "klynge" (cluster) omregnet til samme verdi. I komprimeringen "beholdes" 1 av disse pixelene + matteformel.

(Ved kraftigere komp. dess flere pixler i clusteret.)

I dekomp. får alle 16 pixler samme verdi (fargetone), og bildet har tapt en del informasjon.

Neste gang du gjør en ny JPG-lagring vil ny info i bildet gå tapt.

Det blir som å sammenligne den gang du satt i sandkasse og sa:

"Så mye har jeg - så mye kaster jeg opp - og så mye får jeg igjen!!"

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Forferdelig god og sammensatt guide til filformater her. Vil bare legge til at jeg er ganske så i tvil om at PSD skal regnes som et bildeformaet.

PSD er mye større enn et bildeformat fordi det inneholder informasjon om layers, history, alle andre endringer som er blitt gjort. Jeg vil kalle det et dokument-format, og ikke er ferdig bildeformat, da det bare kan åpnes av Photoshop, så langt som jeg vet.

Lenke til kommentar
Jeg vil kalle det et dokument-format, og ikke er ferdig bildeformat, da det bare kan åpnes av Photoshop, så langt som jeg vet.

5604569[/snapback]

Det kan åpnes i GIMP også :p

Du har helt rett, men for bestemor som nettopp har fått nytt kompaktkamera er det nok greiest å si at det er en bildefil. Man kan jo fint åpne en PSD-fil og vise et bilde.

Lenke til kommentar

Vil gjerne tilføye her at PNG (både 8-bits og 24-bits) kan leses av webbrukere som bruker Internet Explorer, Mozilla FireFox, Opera, Avant og Safari. Dette tilsvarer ca 98% av alle webbrukere (om ikke mer), ergo er PNG et trygt format å bruke som f.eks logoer til websider og digitale bilder (ren Photoshop).

 

Jeg har også prøvd å lagre fotografier i PNG, noe som gir et bedre resultat sammenlignet med filstørrelse i forhold til JPEG.

 

(ser at tråden er noe gammel)

Endret av Marley
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Jeg vil kalle det et dokument-format, og ikke er ferdig bildeformat, da det bare kan åpnes av Photoshop, så langt som jeg vet.

Det kan åpnes i GIMP også :p

Du har helt rett, men for bestemor som nettopp har fått nytt kompaktkamera er det nok greiest å si at det er en bildefil. Man kan jo fint åpne en PSD-fil og vise et bilde.

Og i det fortreffelige og utrolig kjappe vektorprogrammet Xara Xpress. I tillegg til en haug andre programmer. Når Adobe er kongen på bilderedigeringshaugen er det tilnærmet selvmord å ikke støtte i det minste import av formatet.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hva anbefales for innlevering til fremkalling? TIFF?

 

Sitter og famler med noen bryllupsbilder i UFRaw, og vil gjerne ha dem så universale og tapsfrie som mulig.

Så langt fornøyd med TIFF, størrelse er ikkenoe tema.

Send en mail til de du vil bruke til fremkallingen for å bekrefte, vil tippe sRGB jpeg og piksler nok til 300 DPI. Men som sagt, få det bekreftet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammel tråd dette, men jeg synes det er rart at det ikke også er nevnt at blant de vanligste formatene har PNG, GIF og TIF støtte for "alpha" kanal eller transparent bakgrunn. PNG er å foretrekke fordi den har høyere fargedybde kontra GIF og vesentlig mindre filstørrelse kontra TIF.

 

Edit: PNG og GIF var visst nevnt, men jeg lar det stå :)

 

GIF bør ikke benyttes på fargebilder da det kun har støtte for 256 farger. Som sort/ hvit skal man i teorien ikke se forskjell på jpeg og gif.

 

DPI, PPI eller PPT har ingen betydning på web. 300 DPI er en bransjestandard på hvor høy oppløsning et bilde bør ha på trykk men også her er det variasjoner på hva slags produkt man lager og betraktningsavtand til produktet (f eks. brosjyre kontra stor poster). Moderne layout applikasjoner viser effektiv DPI ved plassering og skalering av bilde uavhengig om bilde viser 72 DPI i et bilderedigeringsprogram. Du kan dog få et inntrykk av trykkstørrelsen ved å endre til 300DPI og velge "vis print størrelse" i bildebehandlingsprogrammet, men helt riktig blir det ikke da skjermene har ulik piksel tetthet.

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...