Gå til innhold

rippoff vs uflaks, åndsverk vs åndsvak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok....!  Folk på det andre forumet disser oss :nei:

Njaaaei?... akkurat det vil jeg ikke si meg ening i da, men det kommer vel an på hvordan man ser på det så klart...

Men så klart, hvordan ville du sett på brukerne her, dersom du kun hadde lest den tråden som ynx startet?

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes sida til yNx ligner på piranha sitt layout, men ville bare forklart ham å utvikle den slik at siden ikke lenger minner meg på hans side lenger.

 

hadde ikke begynt å overdrive og sagt at jeg skulle saksøke ham osv.

SKjønner godt at Piranha klikket, men like vel var det ganske overdrevet...

Lenke til kommentar
Vel, jeg synes sida til yNx ligner på piranha sitt layout, men ville bare forklart ham å utvikle den slik at siden ikke lenger minner meg på hans side lenger.

 

hadde ikke begynt å overdrive og sagt at jeg skulle saksøke ham osv.

SKjønner godt at Piranha klikket, men like vel var det ganske overdrevet...

Da var vi på nesten bølgelengde :D

Lenke til kommentar

Som moderator på Det Store Dyret, synes jeg det er uheldig at Dyret blandes inn i diskusjonen som det blir gjort her. Tråden på Dyret som det har blitt referert til i tråden her er nå stengt. Jeg tror at for alle berørte parter hadde det vært til det beste om dere holdt diskusjonen til ett forum.

Lenke til kommentar
Som moderator på Det Store Dyret, synes jeg det er uheldig at Dyret blandes inn i diskusjonen som det blir gjort her. Tråden på Dyret som det har blitt referert til i tråden her er nå stengt. Jeg tror at for alle berørte parter hadde det vært til det beste om dere holdt diskusjonen til ett forum.

Med det samme vil eg ta kritikk for denne kommentaren:

 

PiRANhA: Ingen på f.eks Dyret vil sympatisere med deg i denne saken!

 

Den var utfra posten som ble på dyret om dette, og det er nok sikkert delte meninger her også i saken... *ingen* er et helt feil valgt ord og det burde eg

aldri ha brukt...

 

Ellers er det flott at det blir en oppvask i dette, slik at brukere ikkje forsvinner

pga. skitkasting og unødvendig krangling.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Jeg kom til hardware-forumet i november 2002, og det er før de fleste andre her. Siden den gang, har jeg hatt omtrent 70% av innleggene mine i Web-design delen. På den tiden var det lite som skilte denne delen av forumet fra de andre, bortsett fra innholdet. Rundt våren 2003 begynnte nye talentfulle brukere å strømme til forumet, noe jeg så på som utelukkende positivt. Det må også sies at selv om det er mange brukere som poster her, er det noen som skiller seg ut, både på særstilt talent og på at de kommer tilbake hver dag - flere ganger om dagen.

 

Det sier seg selv at man lærer hverandre å kjenne, og det ble etter hvert dannet en gruppe med mennesker som hadde felles meninger om det meste innen webdesign. Eksempler på dette er holdninger til "frames", skrifttypen "times new roman" og holdningen til såkalt "ripping".

 

Når det for utenforstående kan fremstå som om at medlemmene av denne gruppen medlemmer dilter etter de andre, kan nok det være et resultat av at disse faktisk har de samme meningene. Disse meningene gjenspeiler nok også i stor grad meningene hos andre (web)designere med litt erfaring.

 

 

 

Min holdning i mange rippesaker er at jeg ikke vil si Anklagde kan bevises skyldig. Det handler dog om respekt for sitt eget design. Jeg for min del ville ikke ha kunnet leve med en side som jeg vet at majoriteten av de designerene på dette forumet som kan sies å ha stor erfaring innen webdesign synes er en plagiat. Selv om jeg for meg selv vet at jeg ikke har rippet noe, ville jeg fortsatt ha byttet det ut. Dette sier jeg uavhengig av den tråden som nettopp er stengt.

 

 

EDIT: La meg understreke at det siste avsnittet ikke hadde noe å gjøre med saken mellom yNx og Pirhana. Min mening der, tror jeg ikke jeg vil nevne da jeg tror saken er ferdig diskutert. Jeg vil dog si at jeg holder med Pirhana for ordens skyld.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar

Det med etterdiltere og ryggslikkere vet jeg egentlig ikke om jeg er enig i.

Jeg tror at det er mange som har felles meninger når det gjelder design, og jeg tror rett og slett bare at det er første mann til mølla når et nytt design blir lagt ut og som regel er det en av guruene som kommer først.

 

Når en finner ut at noen har laget et design som ligner på ditt, er det jo en selfølge at du blir ilsint!

Og at du da ber dem på en fin/ufin måte å fjerne det på.

Hvis de da nekter og mener at dette er deres verk osv. da forstår jeg at folk kan begynne med saksøking og trussler og slikt.

Og det er nødvendig fordi han som har lagt det har sikkert gått lenge å grublet på et design og så endelig funnet på et og brukt mange dager på å lage det.

Da er det jo skam kjipt hvis noen kommer å snapper det me så vidt å løfte en finger!

 

har ikke lest alle sidene... så vet ikke om vi/dere er komt over dette men jeg poster for det

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mange poster i dette forumet, og har aldri postet noe av mitt arbeid her. Men allikevel har jeg vært aktiv leser av dette forumet i flere måneder og jeg har lært utrolig mye siden jeg meldte meg inn om desing/css osv.

 

Men en del ganger får helt nye og uerfarne designere/kodere bare helt fyken her! i stedenfor å komme med god konstruktiv kritikk, kommer det gjerne bare noen få korte kommentarer, som feks "dritt design, begynn på nytt"! De såkalte "guruene" på dette forumet holder seg som oftest for god til slike kommentarer, men også de kan innimellom komme med helt usakelige kommentarer.

 

en annen ting er at hvis en nybegynner kommer med en side som han/henne er strålende fornøyd med (gjerne hans/hennes første noen gang), så er ikke nødvendigvis nivået noe høyt. Vi har alle vært på nybegynner stadiet og laget sider med masse gif animasjon og plenty javascript. Istedenfor at da denne modige personen, som har postet sitt design blant dyktig folk, skal få god konstruktiv kritikk, og vite hva som var bra og eventuelt dårlig, kommer det heller hauevis av små dårlige kommentarer som ikke hjelper han/henne noe særlig. Synes at mange ganger blir kritikk ALTFOR dårlig presisert og forklart.

For en nybegynner er tabeller himmelen. Det er enkelt og greit, og du kan lære det fort. Hhar en nybegynner postet en side som er satt opp i tabeller, er det ingen som gidder å gi tilbakemeldinger på siden en gang. Kommer da bare en kommentar: "du har brukt tabeller, lær deg css". javel, hva er det? en nybegynner forstår ikke hvorfor han/henne ikke bør bruke tabeller, men css. Forklar han/henne det! Er du ny vet du heller ikke hvilken fonter du bør bruke, bør du bruke frames, hvilken farger passer sammen osv. MANGE ting som du ikke lærer før du har prøvd noen ganger.

 

Føler at en del av holdningene her inne til tider kan bli litt for opp i skyene. Det som trådstarter sier om ryggslikking, tja... Direkte ryggslikking har jeg ikke lagt merke til her, men det er tydelige antydninger til at når en "guru" har sagt sin mening, så er de fleste andre meningene som blir postet den samme.

 

jeg nevnte innledningsvis det at jeg aldir har postet noe av mitt arbeid her. Jeg er nettopp ferdig med et nytt design og skulle gjerne hatt noe tilbakemeldinger, men no vet jeg ikke om det er riktig sted å få tilbakemeldinger lengre. jeg vil ikke kalle meg selv en nybegynner, har drevet med dette i mange år og designet mange sider, men jeg er, høres litt dumt ut, redd for å få helt fyken. Skal du få postivie tilbakemdldinger må du opp på et veldig høyt nivå her. Du må være en dreven designer som har gjort dette i mange år, og kan photosohp inn og ut. Holder du ikke det nivået er det bare negative ting som kommer ut av hodene til enkelte.

 

Føler at dette forumet har mistet litt av det amatørmessige. Før kunne hvem som helst, om du var god eller ikke, poste her og blir likestil og vurdert likeverdige. Idag må du nesten ha opparbeidet deg litt creds i systmeet her, før du bør begynne å poste arbeid. Dette synes jeg er dumt!

 

Tilslutt vil jeg også gi kritikk til enkelte av de som poster her inne, og som oppfører seg helt uholdbart. De poster design osv og ønsker tilbakemeldinger, men når/om/hvis de får konstruktiv kritikk fnyser de bare av det. At også enkelte forlanger at andre brukere skal lage ferdige sider til de helt gratis, er heller ikke bra. Synes i det hele tatt at det er blitt en liten "u-kultur"(som Karl I. Hagen sa det så fint) her på forumet.

 

Håper i fremdtiden at holdninger gjevnt over (nevner ingen navn, da jeg heller ikke tenker på noen spesielle) blir bedre. Dette er et flott forum med muligheter for alle å lære av hverandre. La oss gjøre det, og ikke bare krangle hele tiden!

 

Vil bare presisere at mitt innlegg gjelder i hovedsak design/selv oppsettet på siden. Rene kode spørsmål innen css, eventuelt i php blir bra besvart.

Endret av IN HIIIDEN PLACES
Lenke til kommentar
Jeg er nettopp ferdig med et nytt design og skulle gjerne hatt noe tilbakemeldinger, men no vet jeg ikke om det er riktig sted å få tilbakemeldinger lengre. jeg vil ikke kalle meg selv en nybegynner, har drevet med dette i mange år og designet mange sider, men jeg er, høres litt dumt ut, redd for å få helt fyken.

Du _skal_ poste designet ditt her, og _alle_skal_ gi deg høflige, ærlige og seriøse/konstruktive tilbakemeldinger. Det bestemte eg nettopp :w00t:

Iallefall, ikkje ver redd for å poste fordi du er nybegynner, da har du ivertfall ingen skjangsetil å få kritikk på arbeidet ditt ;)

 

Føler at dette forumet har mistet litt av det amatørmessige. Før kunne hvem som helst, om du var god eller ikke, poste her og blir likestil og vurdert likeverdige. Idag må du nesten ha opparbeidet deg litt creds i systmeet her, før du bør begynne å poste arbeid. Dette synes jeg er dumt!

 

Tjaaa... har vel alltid vert, og vil vel sansynligvis alltid vere et amatørforum, sjøl om en del her holder et proffesjonellt nivå...

 

Har inngått en liten avtale med meg sjøl; å prøve å svare bedre på alt som blir spurt om her inne som eg kanskje kan hjelpe til med. Håper fleire av dei faste brukarane her gjør nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar

Siden vi allerede er kommet oss over på litt andre temaer enn det tråden skulle dreie seg om i utgangspunktet, håper jeg det er greit at jeg fortsetter der.

 

For det første vil jeg beklage mine idiotiske og barnslige innlegg i den omtalte tråden. Jeg holder enda fast ved mitt standpunkt til at designet var alt for likt, men jeg ser i ettertid at måten jeg ordla meg i tråden var helt på jordet.

Fra nå av vil jeg holde meg langt unna slike diskusjoner, og heller la dette bli opp til dem det måtte gjelde. Så var det sagt.

 

kvikks og Dino_:

Ut ifra det jeg kan tyde av hva dere skriver, går en del av kritikken direkte på meg selv. (Jeg vil med dette anta at jeg ikke er en av kvikks fingre på den mye omtalte hånden). Som sagt, i den foregående tråden kan jeg ikke annet en beklage min "oppførsel" og burde ha holdt min mening utenfor offentligheten. Det er alltid lett å være etterpåklok.

 

Det virker som dere ser på det som en negativ ting (for guruenes skyld) det som blir sagt ang guru/ryggslikking. Det er da ikke min feil om at jeg poster min mening ang. en side, og en annen (ny) bruker besvarer dette med: "Enig".

Poster alltid ærlig svar, og prøver som oftest å være utfyllende/ hjelpende. Får daglig flere takkens ord fra folk her på forumet, enten det gjelder hjelp/kritikk eller bare tips og råd.

Jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe, og poster sjelden innlegg uten mening eller som er "ikke-forklarende".

Om det er slik at mine innlegg/holdninger skaper en negativ effekt på dette forumet, vil jeg gjerne vite dette, da kan jeg finne meg en annen plass å være. Er nemlig ikke interessert i å ødelegge for noen.

 

 

Så litt tilbake til det tråden egentlig handlet om:

 

For de av dere som husker denne tråden, var jeg også utsatt for det jeg vil kalle ripping. (synes dere det er en ripp forresten, om ikke har jeg tydeligvis et helt annet syn på ripping en dere andre). Her ville jeg ha svar på hvilke rettigheter jeg egentlig hadde, men noe svar på akkurat det kom egentlig aldri skikkelig frem. Nok om det. I tråden hadde jeg en nokså krass tone mot personen det gjaldt, uten å ta helt av. Dette på grunn av at det var andre gangen dette skjedde, med samme person som stod bak. Etterhvert kom jeg i dialog med denne personen, fikk en absolutt godkjent beklagelse, og han var helt ydmyk overfor meg. Dette forandret mitt syn på han til de grader. Etter dette har jeg vært behjelpelig med konstruktiv kritikk/tips/forslag til denne personen når han har bedt om dette over e-post. Ganske enkelt fordi hele mitt syn på personen ble forandret i det han viste meg at dette var noe han angret på, og at han hadde forstått alvorligheten bak det han hadde gjort. I dag er det ingen sure miner ang. den saken, fra noen av sidene.

 

Hva vil jeg frem til? At tonen som ble holdt (og dette er allerede nevnt av flere her) fra den det gjelder, var arrogant, avvisende og til dels også nedsettende. Dette tror jeg skal ha en god del av skylden for at det hele utviklet seg i den retningen det gjorde. Selv om dette ikke kan unnskylde holdningen fra den annen side, vil jeg tro at det er en god del av forklaringen. Selv har jeg beklaget min holdning, og har som sagt sett at måten jeg oppførte meg på ikke var annet enn idiotisk på et slikt sted.

 

Rekker ut en arm til de som vil ta imot den, og håper jeg har fått rettet opp litt av det ødelagte her.

 

 

I samme slengen lurer jeg på en annen sak (som gjelder en fyr jeg kjenner, navn nevnes ikke.)

 

Situasjon:

Si at du har laget et design i Adobe Photoshop. Programmet har du lastet ned, og dermed ikke lisens for. Du koder hele greia i Dreamweaver (som du heller ikke har lisens for) og legger sidene ut på nett. Noen (la oss si et stort firma), stjeler designet og publiserer det som sine sider. Du har dermed ikke lisens for noe av programvaren designet/websidene er laget med, utenom Windows.

Så kommer spørsmålet: Et bilde eller en html-kode kan vel umulig spores tilbake til programmet det er laget i. For alt, kan det likegodt være laget i MS Paint og MS NotePad, og de har en jo lisens på. Det vil vel da også si at en kan påstå dette, uten at noen kan motbevise noe?

Merk: Dette er bare noe jeg har tenkt litt på, jeg har ikke tenkt å lyve for noen, vil bare høre andres meninger om akkurat dette.

 

mh

Geir Klingsheim

Lenke til kommentar
Situasjon:

Si at du har laget et design i Adobe Photoshop. Programmet har du lastet ned, og dermed ikke lisens for. Du koder hele greia i Dreamweaver (som du heller ikke har lisens for) og legger sidene ut på nett. Noen (la oss si et stort firma), stjeler designet og publiserer det som sine sider. Du har dermed ikke lisens for noe av programvaren designet/websidene er laget med, utenom Windows.

Så kommer spørsmålet: Et bilde eller en html-kode kan vel umulig spores tilbake til programmet det er laget i. For alt, kan det likegodt være laget i MS Paint og MS NotePad, og de har en jo lisens på. Det vil vel da også si at en kan påstå dette, uten at noen kan motbevise noe?

Merk: Dette er bare noe jeg har tenkt litt på, jeg har ikke tenkt å lyve for noen, vil bare høre andres meninger om akkurat dette.

 

Ta et tilfeldig dokument, samma åssn filtype, så lenge den er lagra av Photoshop - og opne den i notepad. På en av dei øverste linjene (ha på tekstbryting) får du en overraskelse ;)

 

Edit: okei, ikkje _alle_ filer... *finne et system i det*

Edit2: trur det gjelder kun .jpg filer :p

Endret av arve87
Lenke til kommentar
PiRANhA: Jeg er ikke 15 år og jeg har ikke rippet. Dere har ingen bevis heller.

Snakket ikke pirana om plagiat..? Uansett bevis, en god del mennesker her syns det ligna en god del.. Om du vil bruke det, er det helt opp til deg. Om piranha vil gå videre med saken, er det helt opp til ham.

 

Det får være grenser til hva en myndig person (og enkelte andre) klarer å spy av seg.

Mulig det er meg, men når du bruker ord som "spy", istedet for andre og bedre (IMO) ord, så synker seriøsiteten din mye. Det viser at aggresjonen din tar overhånd og at du ikke klarer å formulere deg normalt.

 

At du i tillegg begynner å "brife" med dine kunnskaper innen juss, sier bare litt

Sier hva ? Han har tydeligvis peiling på saken, og kom med en informasjon som kunne klarere alle faguttrykkene man brukte i diskusjonen. Å sette det som noe negativt å ha peiling på det man diskuterer, jaja men sann.

 

Om du ikke ville vise deg litt frem, hadde du sendt meg en PM. Enkelt og greit.

Nu har det seg slik (sier ikke at dette er grunnen) at folket har ganske mye makt og et overveldene flertall har _litt_ mer å si enn en PM.

 

Faktum er at hvis vi setter det på spissen, er det ingen forskjell på rober2.com og vg.no.

Vel, hvor langt fremme på spissen snakker vi nå..?

 

Jeg bryr meg ikke om hva dere måtte synes om siden.

Ok, hva var da meningen med å poste den på forumet her..? Når jeg poster noe her, er det for å få tilbakemeldinger og ting som kan endres.

 

Vil tro jeg får god nok (les: mer enn nok) hjelp og "respekt" på forumet jeg har flyttet til.

Flott..:)

 

Når det gjelder sånn flokksamling og at det er sammensveiset her så har jeg noen ord;

 

Jeg syns det er positivt og fint at vi er såpass sammensveiset. Kom selv hit til WDS for noen måneder siden, og husker det var litt prestisje å få tilbakemeldinger (helst positive) fra de som hadde vært her en stund, og som tydelig kunne det de reiv med på. Man får svært sjelden respekt etter et par poster, man må kanskje vise at man kan litt og at man kan komme med skikkelige og konstruktive tilbakemeldinger. Klart at man ofte kanskje følger de som har vært her en stund, men å dra dit hen som ryggslikking syns jeg er langt. Etter hvert føler man at man blir litt mer kjent med menneskene her, noe jeg syns er koslig. For meg ble PixelStreet "gjennombruddet", da det hele begynte og tok "av". Fikk lagt til en del på MSN, og tok etterhvert kontakt der om det var småting jeg lurte på. Etter hvert gikk det også til at jeg snakket med folk her om ting som overhodet ikke har med WDS-ting å gjøre. Jeg setter vertfall pris på det.. :love:

Uansett, jeg syns at nykomlingene bør holde en litt lav profil en liten stund og se an åssen ting fungerer her. Tror ikke "vi" er så vanskelige å komme inn på og bli respektert av.. Det har vært noen tilfeller der nykomlinger har pløya inn som om de er kongen på haugen og bedt/krevd om det ene gratis etter det andre.. Slikt får man ikke respekt av, vertfall ikke av meg.

Lenke til kommentar

Støtter meg til PoleCat her, jeg vil også beklage en tone som aldri burde vært uttrykket fra min side, beklagelig. (har forøvrig sendt deg en pm, kvikks.)

 

Angående situasjonen har du rett PoleCat, filer skrevet i åpne formater kan ikke bevises produsert i et spesiellt stykke programmvare, HTML er åpent og ingen sitter på kopiretten på samme vis som enkelte andre plattformer. Angående bildene er jeg nokså sikker på at de ikek kan spores. Greit nok, det var de PRAKTISKE hensyn. Så har vi de MORALSKE: dersom du bruket programmvare og tjener penger på arbeidet synes jeg (personlig standpunkt) at man burde betale lisens. Mitt synspunkt innebefatter også "fri" bruk innenfor opplæring. Joda, dette ER på kant med loven, men dersom man f.eks bruker Adobe Photoshop i sin kreative prosess VIL dette tjene Adobe i en senere situasjon, der du sitter som ansatt i et firma/selvstrendig næringsdrivende og betaler Adobe lisens. Forøvrig stort pluss til softwarehusene som frigir opplæringsversjoner av sin programmvare, å gjøre det hele fulsltendig lovlig er 100 ganger bedre.

 

:)

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke lyst til å fortsette diskusjonen om siden min, men det er en del ubesvarte spørsmål.

 

Mulig det er meg, men når du bruker ord som "spy", istedet for andre og bedre (IMO) ord, så synker seriøsiteten din mye. Det viser at aggresjonen din tar overhånd og at du ikke klarer å formulere deg normalt.
Jeg var ikke aggressiv da jeg postet innlegget. Har du noe imot hvordan jeg formulerer, er det ditt problem.

 

Nu har det seg slik (sier ikke at dette er grunnen) at folket har ganske mye makt og et overveldene flertall har _litt_ mer å si enn en PM.

Skjønner ikke hva du mener? Enten er det meg eller så har du vært litt uheldig med formuleringen :)

 

Vel, hvor langt fremme på spissen snakker vi nå..?

Som sagt: De har akkurat like rettigheter, hvis jeg ikke tar feil.

 

Ok, hva var da meningen med å poste den på forumet her..? Når jeg poster noe her, er det for å få tilbakemeldinger og ting som kan endres.

Vel, mitt syn på dette forumet har endret seg kraftig etter posten hvor jeg ba om kritikk. Var ikke akkurat det jeg fikk.

 

Snakket ikke pirana om plagiat..? Uansett bevis, en god del mennesker her syns det ligna en god del.. Om du vil bruke det, er det helt opp til deg. Om piranha vil gå videre med saken, er det helt opp til ham.

For min del skal han bare gå videre med saken sin. Jeg blir å fortsette på prosjektet. Siden er heller ikke et plagiat. Det ga jeg utrykk for i tråden som nettopp er stengt.

 

 

 

Jeg håper at ingen har noe uoppgjort med meg og beklager (igjen) til de som eventuellt føler seg "flamet" av meg.

Endret av yNx
Lenke til kommentar
Jeg var ikke aggressiv da jeg postet innlegget. Har du noe imot hvordan jeg formulerer, er det ditt problem.

Ok, det kan så være. Et spørsmål bare; Hvor ofte hører du på TV-diskusjoner at Bondevik bruker ordet "spy", når Carl I Hagen åpner munnen..?

 

Skjønner ikke hva du mener? Enten er det meg eller så har du vært litt uheldig med formuleringen :)

Var muligens litt uheldig, gidder ikke forklare bedre. Bare se brot fra den..;)

Lenke til kommentar
Om det er slik at mine innlegg/holdninger skaper en negativ effekt på dette forumet, vil jeg gjerne vite dette, da kan jeg finne meg en annen plass å være. Er nemlig ikke interessert i å ødelegge for noen.

Jeg føler det absolutt ikke slik. Det er en grunn til at du ser 90% av alt jeg lager før det havner på forumet..:) Du har en evne til å gå god og konstruktiv kritikk, noe jeg håper også andre setter pris på.

Lenke til kommentar
Jeg var ikke aggressiv da jeg postet innlegget. Har du noe imot hvordan jeg formulerer, er det ditt problem.

Ok, det kan så være. Et spørsmål bare; Hvor ofte hører du på TV-diskusjoner at Bondevik bruker ordet "spy", når Carl I Hagen åpner munnen..?

 

Skjønner ikke hva du mener? Enten er det meg eller så har du vært litt uheldig med formuleringen :)

Var muligens litt uheldig, gidder ikke forklare bedre. Bare se brot fra den..;)

Vel, jeg er fra Nord-Norge, akkurat som Martin Schanke. :)

Lenke til kommentar
Vel, jeg er fra Nord-Norge, akkurat som Martin Schanke.

Beklager å måtte si det, men som nordlending selv syns jeg det var en av de dårligste unskyldingene jeg har hørt.. Og forøvrig kjenner jeg Martin litt, og vil langt på vei tro at han er veldig enig med meg, han er forøvrig en slags motorsportens hacker, et mekanisk geni, som mere enn gjerne øser ut til alle som spør med råd og hjelp, dersom han kan, helt uavhengig av din stilling eller status innenfor motorsporten, mange ganger er takk + moms alt han vil ha i betaling oxo...

 

 

Polecat og Haltan: folk som innser egene feiltråkk, og har baller nok til å beklage dem har jeg veldig stor respekt for, jeg syns ikke at det skal mere til for å gjøre feilgrep til vann under brua, av med hatten, og ferdig med det.

 

 

Angående dilemmaet med å bruke ulisensiert programvare stiller jeg med veldig nære Haltan`s personlige mening, men som jeg har sagt før, personlig er jeg av den oppfatning at dersom man kan heller bruke et program som gjør samme nytten, som er gratis, og lovlig, men kansje mangler 1% av funksjonaliteten, så vil det i mange tilfeller være en win-win-situation, da du opparbeider deg kompetanse på et verktøy som du aldri behøver å tenke på at du ikke har lov til å bruke, og dermed, når du gjør jobber som du får betalt for sitter igjen med mere netto.

Selvfølgelig er det et must at programvaren faktisk er såpass bra at den gjør jobben tilfredsstillende, hvis ikke, betal lisens og bruk kjøpeware.

 

Selv har jeg dyrekjøpt erfaring i en lignede sak som Polecat skisserer, det var riktignok ikke snakk om en hjemmeside, men forøvrig var scenarioet ganske likt, og jeg angrer, angrer og angrer, og har i ettertid aldri hatt programvare som jeg ikke har hatt gyldig lisens på, og/eller brukt denne programvaren utover det som lisensen tillater, ikke fordi jeg ønsker å fremstå som så mye bedre enn andre, men fordi det har med egen samvittighet å gjøre, og fordi, at dersom jeg med viten og vilje bryter avtaler/lisenser så blir det vanskeligere, om ikke umulig for meg å be folk respektere de lisenser/avtaler jeg knytter opp til bruk av de produkter jeg formidler/produserer.

 

Jeg har i ettertid av min "lisensfadese" egentlig vært privilgert til å kunne gjøre mange ting ganske fritt, deriblant joine inn på en og annen forelesning i jus, da jeg en stund trodde at det kunne være min vei å gå, sånn ble det imidlertid ikke, jeg fant meg andre, friere og mere morsomme ting å bedrive tia med, og henger ofte her inne, mesteparten for å la meg imponere over andres kreativitet, noe for å kansje lære morsomme ting selv, og av og til, en svært sjelden gang, kan jeg bidra med noe i retur, det er faktisk det som er mest gøy av alt..

 

Peace ;)

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...