Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Bare nevner et par ting:

- Det ER mulig å se video over to (flere) skjermer med ATI. Men jeg har kun fått det til med skjermbeskytter programmet "Videosaver".

 

- Det er mulig å dra video fra en skjerm til en annen med ATI - hvis programmet støtter det. Windows media player (spesielt 9) har bra støtte for flere skjermer. Du kan enkelt dra vinduet over på en annen skjerm, og sette den i fullskjerm på den ene skjermen, mens du arbeider på den andre.

 

Det er mulig å spille over flere skjermer i noen spill. Spill som kan spilles i vindu, med egendefinert oppløsning kan vanligvis settes til å dekke hele skrivebordet. Er du heldig får du bestemt fullskjerm oppløsningen også.

 

Med en litt modifisert config fil, fikk jeg Quake3 til å fungere fint i fullskjerm over 2 skjermer, med mer enn nok FPS. Riktignok ikke spesielt praktisk siden crosshairen er delt midt på begge skjermene :p

 

 

Hadde bare produsentene av spill og programmer giddet, så kunne de lagt til støtte for flere skjermer. Synes det er helt idiotisk at ikke de skjønner hvor praktisk det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, du har muligheten til å software manipulere filmer, selv om det er ganske tungvindt. Det med å dra film (i f.eks WMP9) fra den ene skjermen til den andre er ikke noe problem, heller ikke å kjøre en skjerm i fullscreen på en skjerm, er bare dette med fullscreen over begge skjermer som kan være et problem.

 

Du kan også spille enkelte spill over to skjermer med ATi, men siden dette ikke er så mange spill, og hvis du strekker vinduer så vil forholdet mellom høyde og bredde bli manipulert og figurene vil se "feite" ut (se bildet av Sonic2 i guiden). Men du kan jo klare å trikse litt med configen og få det til, men dette er helst for viderkommene slik som deg GeeZuZz. :cool:

 

*nå er det mekket inn i guiden* Takk for flotte forslag!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg sitter på et oppsett med 2 CRT + feature på mitt Parhelia og jeg har ikke mer enn 5-6cm mellom de to CRT skjermene mine. Jeg har ikke noe problemer med forstyrrelse (bortsett fra akkurat når de starter opp), men spesielt den Eizo T965 skjermen min er godt skjermet så det kan være det (den er ikke plaget av at mobilen min ringer rett under skjermen :)

 

Dessuten før (mulig at dette ikke er et problem lenger) så var det bare Matrox sine drivere som støttet full Independant mode (forskjellige oppløsning, Hz og skjermdriver) i Win2000 siden dette er en begrensning i selve w2k kjernen etter det jeg har hørt.

 

Ellers vil jeg også takke for en god guide...endelig et sted å sende alle de som spør om flerskjermsløsninger :)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Dette burde funke. Har ikke prøvd Morrowind selv.

 

- Download the Morrowind FPS Optimizer

2- Unzip the file in any folder, preferably where you installed the game.

3- Go to the registry (type "REGEDIT")

4- Go to the following key in the registry

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Bethesda Softworks\Morrowind]

 

Change

Screen Width to 960 aka 2400 in decimal

Screen Height to 258 aka 600 in decimal

5- Run the Morrowind FPS Optimizer

6- Uncheck the novice option to enable more settings.

7- Go to Options/2 Tab and change the FOV to 138 instead of the default 75

8- Change the monitor aspect to 3 instead of 1

9- Launch Morrowind from the Morrowind FPS Optimizer (Main page), you should be able to enjoy it now in Surround Gaming!

 

FPS optimizer:

http://www.morrowind.nm.ru/

Lenke til kommentar

Hei Empty

Jeg har ennå ikke fått med meg om du har Parhelia fra Matrox eller noe annet kort, men i veldig mange spill kan du velge "surround" oppløsninger uten å gjøre noen modifikasjoner. Problemet her blir at FOV (Field Of View) blir helt galt. Alt blir strukket og det blir ett merkelig dybdesyn i grafikken. Ganske vanskelig dermed å kontrollere figur/bil o.l. Jeg ville også sjekket forumet til Matrox og ikke bare siden med støttede spill. På forumet for surround gaming er det også en sticky tråd som nevner spill som ikke direkte støtter surround gaming men som stort sett brukere har fikset selv.

 

Forumet:

http://forum.matrox.com/mga/viewforum.php?...9ef36e83111e58e

Lenke til kommentar

@ Jan-Inge & schmelck:

 

Beklager, det er min leif at jeg ikke har nevnt det, men jeg sitter med et Creative Geforce 4 Ti4400.

Bruker per dags dato en 21" og en 17" crt skjerm, men leker litt med tanken om å hive inn et dugende PCI skjermkort og kjøre trippel skjerm. Da blir det 1x 21" og 2x 17". *Hadde vært morro*

Takker foresten for gode svar ;)

 

Edit:

Hvordan funker Matrox Parhelia i dagens nyeste spill (Far Cry, Painkiller, UT 2004 osv.) og hvordan er dette skjermkortet i forhold til mitt (Ti4400)?

Endret av Empty
Lenke til kommentar

Emtpy: Parhelia har ikke verden beste 3d ytelse nei, men fortsatt mye bedre enn noen PCI løsning (les guiden, begge saknene har jeg nå fått med!). Parhelia ligger vel på rundt 8000 3dmark01SE poeng. Selv spiller jeg nesten ikke noen FPS spill, men til sammenlikning så går NFS underground og GTA Vice City (nesten) "hakkefritt". Det beror helt på hvilken oppløsning, hvor mange detaljer osv...

 

1G FSB: De fleste (dyre) flatskjermer har generellt tynn kant (rundt 15mm på de tynneste??), se i LCD testene her på hw.no. Dahle og co målte kantene på mange av skjermene. Selv så kjøpte jeg skjermer som hadde 19mm(?) kant, noe som er relativt tynt fra fabrikant. Jeg syntes uansett at dette var for tykt så jeg gjorde noe med det, les denne (og del 2): http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=202169&hl=

Nå er jeg nede i 8mm kant! Det begynner å bli OK...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt meg en ny 21"crt. Fant ut at jeg skulle koble opp den gamle skjermen min, en 19"crt, sammen med 21"ern. Spiller en del linage II, et online fantasy spill, der det ville vært veldig kjekt å kunne bruke den ene skjermen til spilling og den andre til å surfe på. Fant ut at dette ble et problem. Fordi når jeg drar musepekeren over på "surfeskjermen" og trykker i eplorer feltet vil spillet legge seg ned i taskbar på den andre. Kunne da like gjerne brukt alt-tab på den ene skjermen. Har noen forslag til å fixe dette? Eller er det ikke mulig å gjøre noe med det?

 

GPU: powercolor Radeon 9800pro 128

 

fin guide schmelck :)

Lenke til kommentar

Blir det noe særlig større ytelsesforskjell i 3d-spill mtp på 4x AGP eller 8x AGP?

Går CS fint på Matrox-kortet? (tenkte da med èn skjerm liksom).

 

Eller blir det bedre å kjøpe et nVidia-kort m/ støtte for 2 skjermer, og så stappe i et PCI-kort? Skal jo uansett ikke spille på mer enn èn skjerm (midterste, som seff. da er koblet til nVidia-kortet).

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

jallakim (masekopp ;) ): Har ikke testet CS ennå (derfor svarte jeg ikke), utrolig men sant. Hvis du ikke skal kjøpe kort ennå så kan du jo vente på at det nye oppklokkete parheliaet kommer, det blir forhåpentligvis bedre. uansett det å spille på tre skjermer er helt overlegent.

 

Kan se om jeg får sjekket det ikveld, sitter på skolen og har mye å gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...