Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator


Anbefalte innlegg

Støtte på et problem da jeg skulle montere anlegget i bilen, når jeg brukte kondensatoren så døde alt etter noen få sekunder.

 

Kondensatoren var koblet inn som vist nedenfor.

 

koblingskjema.jpg

 

Uten kondensatoren funket alt fint, virker som den ikke blir ladet opp av batteriet men bare lader ut og dør. Tar kun to-tre sekunder så dør CD-spilleren, forsterkerne rekker ikke engang å skru seg på.

 

Skal den lades[/] opp på noen måte? Kobles i paralell med hovedledningen?

 

Håper det er noen der ute med litt mer elektrikerskills enn meg :D

Kondensatoren er forøvrig på 1,0 F, 16 VDC.

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtte på et problem da jeg skulle montere anlegget i bilen, når jeg brukte kondensatoren så døde alt etter noen få sekunder.

 

...klippe-klipp...

 

Uten kondensatoren funket alt fint, virker som den ikke blir ladet opp av batteriet men bare lader ut og dør. Tar kun to-tre sekunder så dør CD-spilleren, forsterkerne rekker ikke engang å skru seg på.

 

Skal den lades[/] opp på noen måte? Kobles i paralell med hovedledningen?

 

Håper det er noen der ute med litt mer elektrikerskills enn meg :D

Kondensatoren er forøvrig på 1,0 F, 16 VDC.

Bare en liten forklaring på hvorfor ting ikke fungerer. Kobler du kondensatoren slik som du har gjort så vil du fjerne DC-leddet på spenningen. Siden batteriet har likespenning (DC) så vil ikke forsterkeren få hverken spenning eller strøm.. :cry:

Lenke til kommentar

Når du kobler en kondensator i serie med noe, vil den fungere som et høypass-filter, dvs slippe igjennom frekvenser over en viss frekvens som regnes ut (impedans, volt og kapasitans har betydning).

Det som skjedde i bilen var at du "sperret" likestrøm, som selvfølgelig har en frekvens på 0 Hz.

 

Jeg får ikke lastet ned koblingsskjemaet du har tegnet.

 

Husk å koble kondensatoren i parallell, så nære bassforsterkeren som mulig.

+ på +, - på - :thumbs:

 

Det kan også være lurt å lade opp kondensatoren før du kobler den inn, da slipper du gnister og den kraftige strøm-peaken med en gang. Du kan skade elektronikk i bilen samt selve kondensatoren.

Bruk en motstand eller ei 12V lyspære.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er kondensatoren helt ny? eller er den kjøpt brukt og ikke vært i bruk på en stund. Da er nemmelig kondensatoren helt tom. Det du må gjøre er å legge en liten motstand over den for å få den til å lade.

 

Bruker du kondensatoren når den er helt tom, ødelegger du den.

Lenke til kommentar
Er kondensatoren helt ny? eller er den kjøpt brukt og ikke vært i bruk på en stund. Da er nemmelig kondensatoren helt tom. Det du må gjøre er å legge en liten motstand over den for å få den til å lade.

 

Bruker du kondensatoren når den er helt tom, ødelegger du den.

Legger du en liten motstand over kondensatoren kortslutter du jo spenningsforsyningen... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det han mente var at du bør bruke en motstand eller en pære når du skal lade kondisen. Hvis ikke sier den bare *suuuug* og batteriet er tomt. :thumbup:

Kondensatoren lader jo ikkje seg opp med all energien som er i batteriet..

Det ville skjedd ved kortsluttning, men ein kondensator kortslutter ikkje

likespenning...

Lenke til kommentar
Ikke over + -, da blir det jo seff en kortsluttning.

 

Men hvis du legger en lyspære ( som tideliggere nevnt ) eller noe annet med passende motstand til din kondensator, i serie med + er det vell, skal det funke..

Det er en ting som slår meg når jeg leser det du skriver: har du overhodet peiling på hva en kondensator er for noe?

Lenke til kommentar

johanlo; jeg var tenkt å spørre deg det samme. :)

 

tøs tenker helt korrekt. Og jeg skjønner noe av tankegangen til PaulMV, men ikke alt.

 

Dersom du kobler en ny kondis rett på batteriet, trekker den all spenningen ut av det, og dersom batteriet ikke er helt friskt fra før, kan du ta livet av det. Btdt..

 

Derfor leveres de fleste kondiser med nettopp en liten motstand som skal brukes ved første gangs lading.

Lenke til kommentar

ta livet av batteriet?

Kondensatoren kan som sagt IKKJE ta all "spenninga" ut av batteriet, siden ein

kondensator ikkje har mulighet til å holde på all den energien som ligger lagret i

batteriet.. Da skal den ihvertfall være STOR..

 

Det som er farlig her er vell det at kondensatoren kanskje ikkje tåler all den straumen den blir tilført med ein gong, som er grunnen til at ein motstand bør

brukes ved førstegangsopplading..

 

Det stemmer som Johanlo sier, ikkje legg ein motstand mellom + og - på kondensatoren..

Endret av PaulMV
Lenke til kommentar
ta livet av batteriet?

Kondensatoren kan som sagt IKKJE ta all "spenninga" ut av batteriet, siden ein

kondensator ikkje har mulighet til å holde på all den energien som ligger lagret i

batteriet.. Da skal den ihvertfall være STOR..

 

Det som er farlig her er vell det at kondensatoren kanskje ikkje tåler all den straumen den blir tilført med ein gong, som er grunnen til at ein motstand bør

brukes ved førstegangsopplading..

 

Det stemmer som Johanlo sier, ikkje legg ein motstand mellom + og - på kondensatoren..

Det stemmer det meste du sier her.

 

Kondensatoren tåler rett og slett ikke så mye strøm ved første ladning. Da "knekker" kondensatoren..

 

 

johanlo:

Det at jeg overholde ikke har peiling, var vell ikke helt riktig. Jeg vet ikke alt, langt i fra. Men siden du sier at jeg tar så utrolig feil, hva er da det rette svaret?

Lenke til kommentar
johanlo:

Det at jeg overholde ikke har peiling, var vell ikke helt riktig. Jeg vet ikke alt, langt i fra. Men siden du sier at jeg tar så utrolig feil, hva er da det rette svaret?

Jeg skjønte ikke hva du mente med det samme. Du skrev at du skulle legge en motstand over kondensatoren (parallellt) og etterpå i serie med +. Jeg hengte meg litt opp i terminologien og fattet ikke helt hvordan ting hang sammen. Men etter hvert fikk jeg med meg hva du mente; å øke RC-leddet slik at oppladningstiden øker, noe som igjen begrenser strømmen... :yes: Så tankegangen din var helt riktig, men ikke terminologien... :p

 

Så i bunn og grunn var det jeg som var treg i oppfattelsen... :roll:

Lenke til kommentar

Kondensator

Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.

 

Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.

 

En tommelfingerregel sier at du trenger:

0,5f kondensator for effekt på inntil 500 watt

1f kondensator for effekt på inntil 1000 watt

1,5f kondensator for effekt på inntil 1500 watt

 

 

En annen fordel med en kondensator er at den fungerer som et filter som effektivt filtrerer bort støy på strømdelen.

 

Hvordan skal kondensatoren kobles ?

 

Kondensatoren skal monteres med kortest mulige kabler til den forsterkeren som trekker mest strøm. Det vil normalt sett være bassforsterkeren. - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

kobling_kond.gif

 

 

Lading

 

Alle kondensatorer skal lades opp før de settes i bruk. Dette gjøres ved at du bruker en motstand på ca 200 ohm som kobles mellom + polen på kondensatoren og + kabelen som går til batteriet. Dette gjøres i ca 3 minutter. Hold motsanden med en tang, den blir meget varm.

 

(Noen kondensatorer har en medfølgende oppladings-krets. Den skal vanligvis skrues på kondensatoren, og tilkobles strøm inntil en varsellampe lyser. Da kan den kobles inn i bilen.)

kond_lade.gif

 

Utlading

 

Når du skal demontere en kondensator, vil du måtte tømme den for strøm.

Måten dette gjøres på, er at du finner frem motstanden igjen og setter den i mellom pluss og minus på kondensatoren slik som tegningen viser.

kond_utlade.gif

 

Husk også her - Hold motsanden med en tang, den blir meget varm.

 

Illustrasjoner lånt av Lightning Audio

 

For at jeg skulle slippe å skrive mye lånte jeg dette fra Bilradiospesialisten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...