Gå til innhold

Problemer i windows ? Les her - oppdatert 18.01.07


Anbefalte innlegg

Tips

Velge lik mappevisning i alle mapper i Windows Utforsker

- Velg hvilken mappevisning du ønsker på mappene. En måte er å høyreklikke inne i mappen og velge vis.

- Gå til verktøy og mappealternativer og fanen vis

- Trykk på bruk på alle mapper og svar JA når du får et spørsmål.

- Trykk OK

 

Dette funker noen ganger, men enkelte ganger, så har XP tydelig fått det for seg, at den skal tilbakestille alt, slik at den viser store ikoner på alle bilde-, film- og musikk-filer. I tillegg blir det alltid liggende en irriterende db-fil i samme mappe.

 

Noen tips for å unngå dette, kanskje?

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Om pagefilen din ligger på samme fysiske disk som OS, så bør du legge den på samme partisjon som OS'et. Grunnen til det er at C:\ ofte ligger innerst på disken hvor den er raskest.

Om c./pagefila befinner seg innerst på disken, så vil den definitivt ikke være raskest der: ytterst får du lest og skrevet mere data pr. omdreining.

 

edit: HDD Ytelse: Partisjonering kan være med på å øke ytelsen i forhold til at man kan plassere f.eks. operativsystem og programvare på første partisjon – siden moderne harddisker benytter Zoned Bit Recording vil harddisken være raskere ytterst enn innerst.

 

PCWorld

Endret av namnam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

## Skrevet av: Orjanp ##

 

På oppfordring fra trådstarter kommer et tips på hvordan man kan bruke forskjellige smtp servere til en email konto. Nyttig hvis du f.eks. har en bærbar som brukes på forskjellige plasser med forskjellig ISP. Denne fungerer ihvertfall i outlook 2003.

 

Man setter opp to kontoer. Begge med samme avsender navn, epstadresse og innkommende server (f.eks. start.no -> pop.start.no). Utgående server setter man til ISP sin server (f.eks. Telenor -> smtp.online.no, Tele2 -> smtp.tele2.no). Så går du inn på tools -> send/receive -> send/receive settings -> define groups , alternativt ctrl + alt + s. Merk av "all accounts" og trykk "edit". Der kan du velge hvilke kontoer som skal være med når du skjekker mail. Der fjerder du merkingen på en av kontoene på "receive mail items". Og du sjekker kun mail på en av kontoene.

 

1.JPG

2.JPG

Hvis dette ikke gjøres vil man få dobbelt opp av meldingene fordi epost kontoen sjekkes to ganger.

 

Når du sender mail må du velge hvilken konto du skal sende fra. Begge kontoene ligger under en rullegardin meny med navn "accounts" når du har trykket "new". Du bør da selvsagt ha et navn på kontoene som identifiserer hvilken utgående server som brukes.

 

send_outlook.JPG

 

Dette fungerer selvsagt på flere enn to isp'er også. Men må ha en konto med utgående server for hver isp. Og så sørger man for at det kun er en konto som sjekker for innkommende post.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Høyreklikk Start og egenskaper og under start meny trykk tilpass, sett en hake ved vis administrative verktøy og trykk ok! slik får man tilgang på noen kjekke verktøy, for å fjerne noe spam uten noe slags filter er det bare å gå inn på tjenester (under administrative verktøy) finn messenger service og slå den av! (dette er ikke windows/msn messenger)

Win+R -> cmd -> net stop messenger

:cool:

 

EDIT: Forresten så er messenger (net send) en luddi ting dersom du har nettverk.

 

EDIT2: Jeg kan jo slenge med et tips mens jeg er i gang:

Win+R / Start -> Kjør

"notepad C:\boot.ini" -> ok/enter

 

Nå ser du oppstartsfilen.

Et sted i filen står det noe ala dette:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Det kan du endre til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos

For å gjøre oppstarten kjappere. Den ser også mye proffere ut.

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Win+R -> cmd -> net stop messenger

:cool:

Har selv hatt dette problemet, og da lagde jeg en bat-fil med denne kommandoen, for å gjøre det veldig enkelt (tror jeg la den til oppgaveplanlegging/kjøre ved oppstart, men husker ikke om det virket) før jeg fikk luka det vekk med et eller annet program... Gjorde det samme hos en kompis, men når får han opp beskjed om at "net ikke blir gjenkjent som en gyldig kommando" eller noe sånt... (begge kjører WinXP Pro) samme får jeg opp på server-pcen min, uten å ha gjort noe lignende der (Windows 98)...

Lenke til kommentar

Flott tråd. Et problem er likevel at mange ikke vet om problemet deres er hardware eller software basert når de poster en tråd, enda dette kan sjekkes med enkelthet. Det finnes en Live linux CD (faktisk finnes det flere) som kjøres direkte fra CD (rører ikke HD, så den kan brukes helt trygt, faktisk bør de som er plaget med virus vurdere å bruke en slik når de surfer). Dersom all hardware funker under Linux kan du med en gang konkludere med at problemet ligger i Windows (hvilket gjør det litt lettere for oss å hjelpe).

 

Informasjon og nedlastingslink finnes på http://www.knoppix.net

Lenke til kommentar
Et sted i filen står det noe ala dette:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Det kan du endre til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos

For å gjøre oppstarten kjappere. Den ser også mye proffere ut.

Hva gjør dette eksakt?

Lenke til kommentar
Et sted i filen står det noe ala dette:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Det kan du endre til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos

For å gjøre oppstarten kjappere. Den ser også mye proffere ut.

Hva gjør dette eksakt?

Den første er vanlig oppstart. Den andre med SOS bak, viser alle filene som Windows starter om jeg husker rett..

Lenke til kommentar
Det kan du endre til
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos

For å gjøre oppstarten kjappere. Den ser også mye proffere ut.

Hva gjør dette eksakt?

Den første er vanlig oppstart. Den andre med SOS bak, viser alle filene som Windows starter om jeg husker rett..

 

------------------------------

Vel, min ser slik ut:)

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /execute

 

Er dette bra eller dårlig?:):hmm:

Lenke til kommentar
Vel, min ser slik ut:)

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /execute

 

Er dette bra eller dårlig?:):hmm:

Etter det jeg kan ser så er EXECUTE ikke en offisiell trigger... Jeg aner spyware eller virus...

 

Her er alle boot switch'ene til Windows (2000)

http://support.microsoft.com/?kbid=833722

Endret av TCi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Startmenyen reagerer i utgangspunktet ganske treg, men dette kan du enkelt gjøre noe med.

 

Start opp Registry editoren:

START -->Run og skriv: Regedit

 

Bla deg frem til:

HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Desktop

 

Der går du inn på MenuShowDelay og endrer verdien fra 400 til 0.

Jeg anbefaler å bruke verdien 0. Verdien angir antall millisekunder som ventes før menyen vises/reagerer.

 

Dersom du fremdeles synes Startmenyen er treg, kan du prøve følgende:

Høyreklikk på skrivebordet, velg Properties og deretter Appearance og Advanced. Der fjerner du haken ved Show menu shadow.

 

Disse små tipsene får Startmenyen til å reagere en del kjappere. Tipset er for Windows XP, men fungerer også trolig på Windows 2000 og Windows Server 2003.

 

Av: Tombra

 

Dette har jeg hentet fra www.itpro.no (vill ikke ta ære for noe jeg selv ikke har kommet fra til :) )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjører du flere windows maskiner i nettverket ditt?

Hold maskinene oppdatert med kritiske patcher automatisk med Software update service fra Microsoft.

Vet at det finnes mange versjoner der ute av forskjelige typer software for å gjøre dette, men jeg synes SUS er helt ok til dette formålet.

 

http://www.microsoft.com/windowsserversyst...us/default.mspx

 

Link til dokumentasjon på SUS server.

 

 

Edit: trykkleif

Endret av kamus
Lenke til kommentar

"Maskinen min restarter plutselig og jeg ser en bluescreen i et kort øyeblikk"

 

Her er hvordan du stopper maskinen fra å reboote ved bluescreen (win2k utgangspunkt):

 

Start-Settings-Controlpanel-System-Advanced-Startup and Recovery.

Fjern haken ved "Automatically Reboot".

 

 

Neste gang maskinen kneler, vil BlueScreenen bli stående og du har mulighet til å feilsøke.

 

 

Om noen har endringer mot annet språk/OS så er det bare å legge til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

takker så MEGET, nå fikk jeg endelig sletta en mappe på C: disken, som har ligget der i 3 år (mista ownership over den etter første clean install :p)

 

Herlig... endelig kan jeg formatere disken :p

 

PS: angående den linken til en guide om hvordan gjøre XP cd bootbar, er "borte"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...