Gå til innhold

Problemer i windows ? Les her - oppdatert 18.01.07


Anbefalte innlegg

Det er mange brukere av forumet som har samme problemer med windows, så hvorfor ikke gi dem en liten "dytt" til å finne ut av slikt selv ? Her er noen tips :

 

Oppdatering og tilpassing av Windows XP installasjonen

 

Hvordan få raskere oppstart i windows

 

Har du problemer med sikkerhet / virus, se her !

 

TCi fortjener litt skryt da han har hjulpet meg med å samle sammen dette :-)

 

Tips til hvordan du kan/bør installere windows

HappyRay har laget denne tråden for at du skal få noen tips til hvordan du kan installere windows, samt unngå virus / spyware underveis i prosessen.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=393832

 

Vanlige problemer i Windows

Får du ikke tilgang til dokumentene dine når du setter disken i en annen maskin eller har tatt ren installasjon av windows

"Problemet" her ligger i NTFS filsystemet og rettigheter. NTFS har muligheter for å hindre uvedkommende tilgang til f.eks filer / mapper o.l.

 

Høyreklikk på mappen / disken (alt etter hva du skal ta over), velg properties, security, advanced, owner, så velger du ditt navn, og velger "replace owner on subfolders and objects"

La maskinen jobbe en stund, og voila, du har full tilgang

 

Les mer om det her : http://support.microsoft.com/default.aspx?...roduct=winxpINT

Dersom du har Windows XP HOME må du starte i sikkermodus for å få tilgang til "security"

MERK : Du må også ha administrator rettigheter for å kunne gjøre det, og enkel fildeling må være slått av. Mer om enkel fildeling

 

Problemer med fildeling i windows ?

Ta en titt gjennom informasjonen fra microsoft som du finner her :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;304040

 

Problemer med avi filer i windows ?

Windows krasjer etter at du har merket / dobbelklikket på en stor avi fil.

Les mer om dette her : http://support.microsoft.com/default.aspx?...0&Product=winxp

 

Har du problemer med å slette .avi filer ?

start -> kjør -> regsvr32 /u shmedia.dll (trykk enter)

se evt. her : http://www.dinside.no/data/temasider/tips-...il-a101582.html

 

1. Klikk Start -> Kjør -> og skriv inn regedit

2. Finn frem til/søk etter følgende nøkkel:

HKEY_CLASSES_ROOTSystemFileAssociations.avishellexPropertyHandler

4. Slett denne nøkkelen.

5. Avslutt Regedit. Det kan hende du må starte maskinen på nytt før dette vil fungere.

(credit : TCi)

 

Ønsker du å endre produktnøkkel i windows xp

La oss si du har kjøpt maskin hos en annen person med installert xp , og har bestemt deg for å bruke din egen nøkkel. tips direkte fra microsoft her :

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q328874

 

HJELP Jeg får bare opp 128GB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken?

Les mer i denne posten under lagringsmedier : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

 

Bruk av Windows

 

Hvordan bruke Remote desktop

Her finner du mer informasjon :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;315328

http://search.microsoft.com/search/results...ernt+skrivebord

 

Oppdateringer - legg til/fjern programmer

 

Hvordan få installert alle oppdateringene i xp på en gang ?

Autopatcher er ett godt alternativ, men merk deg at det kun virker på engelske operativsystem.

Støtter windows 2000 / XP / 2003

Velg operativsystem i menyen : link

 

Hvordan laste ned alle oppdateringene til xp (eller andre OS)?

windowsupdate/catalog er tingen. Du kan gå til windows update, fjern alt etter .com, skriv inn /catalog, og du kan velge hvilke os du skal laste ned oppdateringer til.

Kjekt for den som ønsker å spare båndbredde :-)

 

Hva er alle prosessene som kjører i taskmanager ?

Microsoft support gir deg ett godt svar på det.

 

Hvilke tjenester (services) kan jeg fjerne for å optimalisere systemet mitt ?

Blackviper har en god guide på det. NB! Finnes flere guider på det, husk at google.com er din venn.

 

Hvordan fjerne windows messenger ?

Det finner vi her

 

Hvordan fjerne f.eks pinball fra windows 2000

Ett lite tips her, NB! Du får og muligheten til å fjerne andre komponenter. NB!! Gjøres på eget ansvar

 

Diverse linker

 

Hardware krav til M$ operativsystemer

Link

 

Powertoys til Windows XP

Flere mer eller mindre nyttige verktøy Finner du her

 

Supportsidene til microsoft

Kan være vanskelig å bruke til å begynne med, men om man spesifiserer søket ved å velge operativsystem, og skriver inn problemet finner man stort sett svar.

 

Msconfig i Windows 2000

Dette legger til dette kjekke programmet til Win'2000. Msconfig lar deg endre på oppstartselementer, oppstartsalternativer og en del andre system instillinger.

 

Koble til Windows 2000/XP med en Windows 95/98/ME maskin

Mange opplever problemer med å koble opp mot 2000 og XP med eldre operativsystemer. Grunnen er større sikkerhet på de nye OS'ene. Denne guiden hjelper deg på vei.

 

Test sikkerheten på maskinen din

I disse dager er det viktig å en maskin som er sikker mot angrep utenfra. Denne siden sjekker maskinen din om den er trygg. Siden viser deg også sårbarhetene dine dersom du har noen. NB: Siden tar ikke personopplysninger ifra din PC dersom den finner sårbarheter.

 

Gjøre XP CD'en din bootbar

Har du en XP cd som ikke starter opp når du har valgt cd-romen som oppstartsenhet nr. 1? Denne guiden vise deg hvordan du fikser det.

 

Hvilket filsystem er best til Windows

Dinside har laget en fin guide. Ta en titt.

 

Diverse tips

Velge lik mappevisning i alle mapper i Windows Utforsker

- Velg hvilken mappevisning du ønsker på mappene. En måte er å høyreklikke inne i mappen og velge vis.

- Gå til verktøy og mappealternativer og fanen vis

- Trykk på bruk på alle mapper og svar JA når du får et spørsmål.

- Trykk OK

 

Notat: Dette tipset kan også brukes til å aktivere statuslinjen i Windows Explorer og Internet Explorer. Bare aktiver statuslinjen i Vis i Windows Explorer og gjør det samme igjen.

 

Slå av feilrapportering

Trykk høyremuseknapp på "Min Datamaskin (My Computer), og velg Egenskaper (Properties).

Trykk på fanen Avansert (Advanced).

Trykk så på "Feilrapportering" (Error Reporting).

Her trykker du på "Deaktiver feilraportering" (Disable error reporting).

La den andre knappen under "Varsle meg likevel når det oppstår kristiske feil" (But notify me when critical errors stå avkrysset.

Klikk OK.

 

Åpne vedleggene i Outlook Express

Dette aktiverer muligheten for å åpne vedlegg i Outlook Express. NB: Vær forsiktig med å åpne vedlegg som du ikke vet hva er eller hvem som har sendt det. Sjansen for at det er et virus er stor!

 

Verktøy -> Alternativer-> Sikkerhet

 

Deaktiver:

"Do not allow attachments to be saved or opened that could potencially be a virus"

 

Og sørg for at du har et oppdatert virusprogam.

 

Sertifisering på Windows plattformen

Ønsker du å sertifisere deg innenfor windows ?

Les mer her

 

Kontakt meg via pm dersom du har noe som kan være viktig å ha med her.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT 1: Ble ikke så mange linker av dette da men... har ikke linker til alle tipsene, de fleste har jeg på min egen side.

 

EDIT 2: Lagt til noen linker ;)

 

EDIT 3:

14 april

Lagt til en oversikt over hvilket filsystem som passer best for Windows. Hentet ifra Dinside.no

---------------------

 

Linker

Msconfig i Windows 2000

Dette legger til dette kjekke programmet til Win'2000. Msconfig lar deg endre på oppstartselementer, oppstartsalternativer og en del andre system instillinger.

 

Koble til Windows 2000/XP med en Windows 95/98/ME maskin

Mange opplever problemer med å koble opp mot 2000 og XP med eldre operativsystemer. Grunnen er større sikkerhet på de nye OS'ene. Denne guiden hjelper deg på vei.

 

Test sikkerheten på maskinen din

I disse dager er det viktig å en maskin som er sikker mot angrep utenfra. Denne siden sjekker maskinen din om den er trygg. Siden viser deg også sårbarhetene dine dersom du har noen. NB: Siden tar ikke personopplysninger ifra din PC dersom den finner sårbarheter.

 

Gjøre XP CD'en din bootbar

Har du en XP cd som ikke starter opp når du har valgt cd-romen som oppstartsenhet nr. 1? Denne guiden vise deg hvordan du fikser det.

 

Hvilket filsystem er best til Windows

Dinsiden laget en fin guide. Ta en titt.

------------------------

 

Tips

Velge lik mappevisning i alle mapper i Windows Utforsker

- Velg hvilken mappevisning du ønsker på mappene. En måte er å høyreklikke inne i mappen og velge vis.

- Gå til verktøy og mappealternativer og fanen vis

- Trykk på bruk på alle mapper og svar JA når du får et spørsmål.

- Trykk OK

 

Notat: Dette tipset kan også brukes til å aktivere statuslinjen i Windows Explorer og Internet Explorer. Bare aktiver statuslinjen i Vis i Windows Explorer og gjør det samme igjen.

 

Slå av feilrapportering

Trykk høyremuseknapp på "Min Datamaskin (My Computer), og velg Egenskaper (Properties).

Trykk på fanen Avansert (Advanced).

Trykk så på "Feilrapportering" (Error Reporting).

Her trykker du på "Deaktiver feilraportering" (Disable error reporting).

La den andre knappen under "Varsle meg likevel når det oppstår kristiske feil" (But notify me when critical errors stå avkrysset.

Klikk OK.

 

Åpne vedleggene i Outlook Express

Dette aktiverer muligheten for å åpne vedlegg i Outlook Express. NB: Vær forsiktig med å åpne vedlegg som du ikke vet hva er eller hvem som har sendt det. Sjansen for at det er et virus er stor!

 

Verktøy -> Alternativer-> Sikkerhet

 

Deaktiver:

"Do not allow attachments to be saved or opened that could potencially be a virus"

 

Og sørg for at du har et oppdatert virusprogam.

 

Slette AVI filer

1. Klikk Start -> Kjør -> og skriv inn regedit

2. Finn frem til/søk etter følgende nøkkel:

HKEY_CLASSES_ROOTSystemFileAssociations.avishellexPropertyHandler

4. Slett denne nøkkelen.

5. Avslutt Regedit. Det kan hende du må starte maskinen på nytt før dette vil fungere.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Få en konto til å logge rett inn

start -> kjør

 

control userpasswords2

 

Fjern haken ved: "brukere må angi et brukernavn og passord for å bruke denne maskinen"

 

Altså hvis du har en bruker, og vil at den skal logge rett inn uten at du må skrive passord e.l er denne grei.

 

Tilbakestille en annen konto's passord

start -> kjør

 

control userpasswords2

 

Velger kontoen du skal tilbakestille passordet på, og trykk på "Tilbakestill passord"

Skriv inn det nye passordet.

 

Ble ikke noen særlig links hos meg heller, men siden dette er to spørsmål som blir nevnt ofte skrev jeg dem her.

 

Eneste linken jeg kan gi er Google.com :thumbup:

Lenke til kommentar

Linker

 

Hvordan deaktivere eller aktivere den innebygde brannmuren i XP

Den innegygde brannmuren i XP er ikke av den sikreste, men den kan stoppe mot ting som Blaster før du har patchet pcen din. Og den kan også hindre deg i å gjøre ganske mye på nettet også.

Online virus-scanner fra Trendmicro - Alle nyere Win OS

Er ikke alltid Norton eller de andre virus-scannerne finner alt på maskinen din, spesielt trojaner. Med Housecall kan du scanne online og samtidig fjerne virusene fra de infiserte filene.

Sikkerts-tester for pcen - Alle nyere Win OS

Her kan du sjekke om pcen din er sikker for script-kiddies, crackere og andre exploits. Denne er veldig fin, har en egen trojan og post-database. Dette er en fin side i tillegg til den tidligere nevnt her.

 

Tips

 

Få pcen din til å skru seg av kjappere - XP

1: Start-->Kjør-->Skriv inn regedit

2: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control

3: På høyre side dobbeltklikker du på nøkkelen WaitToKillServiceTimeout.

4: Endre verdien på denne nøkkelen til noe mellom 200 og 500. Dette er hvor mange ms XP skal skal bruke på å slå av pcen.

 

Få eldre spill til å virke i XP - XP

1: Høyreklikk på snarveien til spille og velg egenskaper

2: Gå på fanekortet kompatibelhet

3: Her haker du av ved Kjør dette programmet i kompatibelhetsmodus og så velger du hvilket OS spillet kjører best under.

 

Raskere ytelse av pagefila - Alle nyere Win OS

Når du settet opp pcen så lager du en ekstra partisjon. Denne partisjonen setter du til å vøre 1,5 ganger større enn mengen av minne du har på pcen. Så hvis du har 512MB så skal partisjonen være på 768MB. Det er samme hvilket filsystem det er på partisjonen, så lenge den får stå urørt. Så setter du sidevekslingsfila til bare å bruke den partisjonen når den trenger litt ekstra å lene seg på.

1: Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Egenskaper

2: Gå på fanekortet Avansert og velg innstillinger ved Ytelse.

3: Gå deretter på fanekortet Avansert og velg endre ved virtuelt minne.

4: Så velger du hovedpartisjonen. Velg at det ikke skal være noen sidevekslingsfil der og trykk angi.

5: Velg den nye partisjonen din og trykk på den. Her velger du at du skal sette opp sidevekslingsfila manuelt. Startstørrelsen er 2MB og maks er hvor mye plass du har på partisjonen. Trykk på angi.

6: Så trykker du på OK og restarter pcen.

 

Hvis du ikke har lyst til å se den partisjonen når du åpner Min Datamaskinen så kan du enkelt skjule den ved hjelp av programmer som TweakXP og TweakUI.

Endret av eiriksen
Lenke til kommentar

Når det gjelder partisjon så er jeg uenig på de fleste punktene.

1: Om pagefilen din ligger på samme fysiske disk som OS, så bør du legge den på samme partisjon som OS'et. Grunnen til det er at C:\ ofte ligger innerst på disken hvor den er raskest.

2: Du bør (må) ha fast størrelse på pagefilen. Ikke 2MB til 1.5xRAM, men fast på 1.5xRAM. Grunnen til det er at da blir det mindre fragmentering.

Lenke til kommentar
1: Om pagefilen din ligger på samme fysiske disk som OS, så bør du legge den på samme partisjon som OS'et. Grunnen til det er at C:\ ofte ligger innerst på disken hvor den er raskest.

F.eks har du en Raptor, så har du en del til c: disken hvor windows er innstallert og en mini-del til pagefil. Så da har du en del som er bare pagefila en egen plass, ikke noe gamle filer som ligger lurt baki der. Man kan i enkelte tilfeller få markan ytelsesøkning hvis du har litt lite minne.

 

2: Du bør (må) ha fast størrelse på pagefilen. Ikke 2MB til 1.5xRAM, men fast på 1.5xRAM. Grunnen til det er at da blir det mindre fragmentering.

Visste jeg ikke, takk for tipset! :thumbup:

Lenke til kommentar

Her var en liten godbit:

MSFN's Unattended XP CD

 

Den guider deg igjennom prosessen med å lage en spesialtilpasset installasjons-CD til XP. F.eks er jeg lei av å måtte trykke F6 for å legge inn SATA-drivere ved installasjon, denne viser hvordan man kan integrere forskjellige programmer, drivere og settings i installasjonen. Nesten så jeg fikk lyst til å lage meg mitt eget image og installere windows på nytt, selv om jeg ikke trenger :p

Lenke til kommentar
Slipp ny aktivering av XP (legal)

Det finner vi her.

finner ikke filen.. og ja jeg har en fullt legal winXP pro. Ringte faktisk igår for å få den inne i hampen lange tallid'en pga reinstallering. Hva med dere andre?

 

mag

 

edit: fant den allikevel.. bare glemte en \

Endret av trMaG
Lenke til kommentar

Høyreklikk Start og egenskaper og under start meny trykk tilpass, sett en hake ved vis administrative verktøy og trykk ok! slik får man tilgang på noen kjekke verktøy, for å fjerne noe spam uten noe slags filter er det bare å gå inn på tjenester (under administrative verktøy) finn messenger service og slå den av! (dette er ikke windows/msn messenger)

Lenke til kommentar

custom fjerne ubruklige ikoner og muligheter fra win XP, 2000

Dersom du tar start->kjør->gpedit.msc, velger "administrative maler". Så får du en stor liste over ganske mye i windows, som å fjerne div ting fra desktop og startmeny. Fjerne de tåplige "mine dokumenter" tinga fra min datamskin osv.

 

hmm, når jeg kommer på noe redigerer jeg posten.. Kommer snart med noen tips til hvordan man kan få pcen til å boote utrolig kjapt, fordi du aner ikke hor mye unødig skrot som ligger i oppstarten av windows..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Hvordan redusere størrelsen på windows mappen og andre unyttige ting. Dette er en lang tråd for de som er vil redusere og fjerne unødvendige filer, og mapper under c:\.

 

Gå frem forsiktig. Har nå selv en windows mappe på 670mb, men er ikke ferdig, så det skal være mulig å fjerne mer. :yes:

 

Dette er ikke noe for sarte sjeler.

 

Mvh Meg.

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...