Gå til innhold

Prosjekt Snekkerboden. Sammendrag s 80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida det er ikke vanskelig, det er bare å vere tålmodig å lakkere tynne strøk , det er viktig at strøkene er tynne da unngår du sig, et annet tips er å lakkere en side om gangen og så lar du den siden du lakkerer ligge vannrett dermed eliminerer du sig selv om du skulle få et litt for tykt lag.

 

Når det så gjelder mitt kabinett synest jeg personelig at det ikke ble så dumt med den strukturen,men dilemma er om jeg skal beholde den eller satse på helt speilblank overflate. :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Det som skjer ved slik "appelsinhud" er at hvis et av lagene med lakk om det er basen eller klarlakken så bygger dette bare på seg. Dette kommer av forskjellige grunner, men mest at du har brukt sprayboks. Da den lakken ikke har herder.

Det kommer også an på temperatur og at man får for lite lakk på til at det flyter ordentlig ut.

 

Men jeg ville forsøkt vannslipe med 2000 med en svamp inni, for som sagt så bygger man bare på "appelsinhuden" jo fler lag man får. Men til slutt er det jo det ytterste laget som må jevnes. Prøv som skrue sa et sted det ikke er så synlig først.

Så polerer man først med en mild rubbing. Og etter det en god polish. Da får man den beste" Ballroom Shine" effekten man er ute etter.

 

 

Daydreamer

Lenke til kommentar

Conan_Warrior , jeg har brukt kun spraybokser så det tror jeg du klarer også.

 

daydreamer , jeg har slipt mellom alle lag med 1000 - 1200 papir ,men med en gang jeg legger på et nytt lag kommer denne efekten tilbake, vil nok tro det er dysen i boksene som er for dårlig . Nå har jeg jo lagt klarlakk så skal jeg fortsette må jeg vel nesten slipe den bort , eller vil det holde å bare "rubbe" den ned litt?

Lenke til kommentar

Det er spraybokslakk som generelt er for dårlig som gjør det. Hvis du prøver dette så vil du se at når du vannsliper med et 2000 papir og tørker bort vannet innimellom med f eks en nal til a vaske vinduer med (ta en billig en og sag den av så den ikke er så bred) en effekt at gropene i lakken er blanke og toppene er matte, dette må slipes til det er jevnt matt for at det skal bli blankt. Regner med at det går bort et halvt lag klarlakk, så ser du nok at det hjelper seg med at ser matt ut.

 

Daydreamer

Lenke til kommentar
Det er spraybokslakk som generelt er for dårlig som gjør det. Hvis du prøver dette så vil du se at når du vannsliper med et 2000 papir og tørker bort vannet innimellom med f eks en nal til a vaske vinduer med (ta en billig en og sag den av så den ikke er så bred) en effekt at gropene i lakken er blanke og toppene er matte, dette må slipes til det er jevnt matt for at det skal bli blankt. Regner med at det går bort et halvt lag klarlakk, så ser du nok at det hjelper seg med at ser matt ut.

 

Daydreamer

Så du mener at jeg ikke trenger slipe meg gjennom klarlakken fro å få vekk ruglene i den sorte? Eller missforstår jeg nå :blush:

Lenke til kommentar

angående appelsinhud. slik ser psuen min ut etter 1 (ett) strøk med colorworks spray. (europrislakk)

 

psu01thumb.jpg

 

som dere kanskje ser er det så vidt antydning til appelsinhud på bildet, mens den i virkeligheten fremstår som plettfri. ett tykt lag lakk, i motsetning til hva alle sier om lakkering. fikk forøvrig litt sig på ene siden da jeg måtte tørke bort en flue som satt seg i lakken (upraktisk å stå ute å lakkere oransjerødt :p )

 

 

ontopic: meget bra resultat til tross for litt appelsinhud. puss puss osv :)

Lenke til kommentar

Denne appelsinhuden får man også på metall (men da prøvd med den lakken på Europris), men det blir mye mindre. Holder da på med å lakke en moped og jeg orket ikke å investere i lakk til 100kr boksen, siden jeg blir bare til å bruke moppen i et halvannet år så får bruttern den eller så blir den solgt. Men det jeg skal frem til her er at det ikke bare er lakken som har skyld i appelsinhuden. Det er den som lakker og miljøet. Så da syns jeg du fikk det bra til Snekker'n, men som sagt så har lakken og dysa noe å si også!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Jeg har også lakket en god del med spraybokslakk (og lakksprøyte)- en gang for flere år siden lakket jeg en gitar sort, holdt på en hel vinter, ble vel drøyt 30 lag med lakk totalt. Det ble ganske bra, men som påpekt er sprayboksen et problem, fordi den ikke inneholder herder, den er realtivt tyntflytende og det er en billig plastdyse som fordeler lakken.

 

Kan skrive mye, men skal ta fram to momenter som jeg mener spiller rolle:

 

Du må legge på så mye lakk på sistestrøket at du kan se at lakken såvidt "flyter" i hverandre, det vil si at du ser at strukturen til den våte lakken forandrer seg fra "små knupper" til en blank overflate. Dette er risikabelt, fordi hvis man ikke har vært flink nok til å legge på lakken jevnt, så renner det, og da er det bare å slipe på nytt.

Det andre er at det lønner seg å slå på stortromma når man kjøper klarlakk. Det er stor forskjell på dyr klarlakk fra den lokale "billakkpusheren" og hobbysakene, uansett om den heter quick eller colorworks.

 

Vær også oppmerksom på at det er et problem med sprøytestøv, altså lakk som "lurer seg over kanten" til en side du akkurat her lakkert og fester seg på nylig lakkerte flater der den ikke skal være. Den eneste løsningen her er å forsøke med litt planlegging av hva man lakkerer først og sist.

 

Alt dette krever selvsagt en jevn overflate fra før, og det har du jo..

 

Leste på en side en gang om en fyr som hadde fått til en meget bra finish med følgende teknikk- våtslipe klarlakken til slutt, og så rubbe opp glans med rubbing og polish.. Tror det tar litt tid, men det så hvertfall meget bra ut på bildene han hadde tatt. Dette siste har jeg ikke prøvd, men tror det krever en saftig innsats med rubbekluten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...