Gå til innhold

Test av 80mm(med fan adapter) vs 60mm på cpu kjølere


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert meg og skaffe meg en ny cpu kjøler da min gamle(og gode) fop 38 ikke var noe særlig effektiv i sommervarmen. Jeg bestemte meg ganske tidlig for en Thermalright, men har ikke fått somla meg til og bestille enda. For en stund siden så jeg at 3dfxcool solgte en thermalright sk6 med 60mm-80mm adapter og 80mm 40CFM vifte for bare 510 kroner. Det jeg lurer på er om det er hvor stor forskjell vil det være mellom en Delta black label 60mm 36CFM og en 80mm 40cfm med 60-80 adapter?

 

Jeg synes det hadde vært interesant med en test og kansje en guid til hvordan du kan lage din egen fan adapter.(skulle gjerne hatt en fan adapter som dekket hele ribba=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.hardocp.com/reviews/cooling/plycon60to80/

 

Saken med fan-adaptere er vel at det ikke blir spesielt bedre kjøling, men stillere. Altså i steden for å bruke en bråkete 6cm så bruker man en stillere 8cm som blåser like mye/mer + adapter.

 

Fra microplex:

Quote:


"En viftes evne til å arbeide med mottrykk avhenger til dels av selve viftens konstruksjon og til dels av motorens egenskaper. Ved blåsing vil det traktformede fanadapteret øke mottrykket viften arbeider med og det anbefales derfor at vifter med lave/middels mottrykksegenskaper monteres til å suge.




"Ofte kan støynivået reduseres kraftig ved å montere en stillegående 80mm vifte på et slikt adapter. Vi oppnådde samme temperatur med en Papst 8412NGML (montert til å suge) som Taisols originalvifte, dog med et støynivå på kun 19 db(A) mot Taisolens 29-30 db(A). Viften bør som nevnt over ikke monteres til å blåse med mindre du har en modell som klarer å arbeide under høyt mottrykk. "


Lenke til kommentar

Skal nok ikke se bort fra at noe slikt kommer, fan-adapters er noe vi har hatt i bakhodet lenge før det kom på det norske markedet. Grunnen til at vi ikke har gjort noe med det er nettopp at det ikke er så bra som det kan høres ut som. Det fortjener oppmerksomhet allikevel, noe godt hjemmelagt på den fronten kan være veldig effektivt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...