Gå til innhold

Starter ikke


Akke

Anbefalte innlegg

Satt sammen en PC bestående av blant annet Abit NF7-S V2.0 og AMD XP 2800+ og TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack.

 

Har koblet fra ALT annet og enda starter ikke maskinen. Testet power supply på annet hovedkort ok.

 

Dette skjer:

 

1. Plugger inn 220v og det lyser rødt på hovedkortet.

 

2. Trykker på power knappen og chipset-vifta spinner 2-3 omdreininger før den stopper og kun det røde LED'n lyser fortsatt.

 

Skjer ingentiing om jeg trykker på power en gang til, da må 220v ut og inn igjen og vi er tilbake på punkt 1.

 

Tok tilogmed ut begge RAM-brikkene og det samme skjer, chipset-vifta skulle vel gå uansett?

 

Tror dere det er CPU eller hovedkort som er gåent?

 

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv det samme med hovedkortet utenfor kabinettet. Har opplevd at dette kan skje hvis en spacer i kabinettet er i kontakt med hovedkortet, og skaper kortslutning.

 

Edit : Du har vel husket å sette i skjermkort? Det må du nemlig ha i for å starte maskinen.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Du kan prøve å nullstille cmosen. Om noe er galt med CPU vil alikevel viftene gå og hovedkortet vil gi fra seg flere pip som forteller hva som er galt. I dag har jeg bygd en pc med:

 

CPU: 2800+ Barton

HK:ABIT KV7 - hovedkort - ATX - KT600.

RAM: 512MB DDR PC

FAN: Spire kjøler som støtter opp til 3200+

GFX: Sapphire Radeon 9600 256MB DDR

 

På denne pc'n starter alt opp, men så kutter alle viftene og harddiskene, hovedkortet lager bare en sirene lyd. prøvder å finne ut hvorfor.

 

I ditt tilfelle er det nok noe galt med hovedkortet siden ingenting ikke en gang går.

Du har koblet til begge strøm kontaktene? Den store avlange for hovedkortet og den lille firkanta? Lån en prosessor fra noen andre og test. Bytt power supply. Mulig det ikke er nok strøm?

 

Håper vi får pc'ne til å virke... :hmm:

Endret av Allsop musematte
Lenke til kommentar
Du har vel husket å sette i skjermkort? Det må du nemlig ha i for å starte maskinen.

Prøvd både med og uten skjermkort. (connect 3d 9600)

 

Får prøve å ta ut hovedkortet igjen da. Har satt sammen mange maskiner uten dette problemet så er litt rart om der skulle være det. Alle skruefester på hovedkortet er vel jord, så disse skal vel ha kontakt med kabinettet med hensikt? (gjennom spacer som er orginalt montert i kabinettet)

Lenke til kommentar
Du kan prøve å nullstille cmosen. Om noe er galt med CPU vil alikevel viftene gå og hovedkortet vil gi fra seg flere pip som forteller hva som er galt. I dag har jeg bygd en pc med:

 

CPU: 2800+ Barton

HK:ABIT KV7 - hovedkort - ATX - KT600.

RAM: 512MB DDR PC

FAN: Spire kjøler som støtter opp til 3200+

GFX: Sapphire Radeon 9600 256MB DDR

 

På denne pc'n starter alt opp, men så kutter alle viftene og harddiskene, hovedkortet lager bare en sirene lyd. prøvder å finne ut hvorfor.

 

I ditt tilfelle er det nok noe galt med hovedkortet siden ingenting ikke en gang går.

Du har koblet til begge strøm kontaktene? Den store avlange for hovedkortet og den lille firkanta? Lån en prosessor fra noen andre og test. Bytt power supply. Mulig det ikke er nok strøm?

 

Håper vi får pc'ne til å virke... :hmm:

Begge power connectors er i og testa som sagt power på et annet hovedkort med hell. Trodde også at viftene skulle gå uansett så må nesten være hovedkortet som er defekt. kommer ikke så mye som et pip. arg... er så kjipt å få DOA varer :thumbdown:

Lenke til kommentar

Æsj. Se hva jeg fant på forumet:

 

"Hvis NoName minne som flexi-data selger er TwinMOS, så kan du ikke bruke det på det nForce2 hovedkortet. Sendte en mail til de i går da jeg bestilte lignende oppsett og fikk dette til svar på sp. om Abit NF7 og 2x 512 TwinMOSbrikker:

 

"hei,

du kan dessverre ikke bruke Twinmos på dette kortet. Du må bruke Crusial

minne. Det er enkelte Twinmos brikker som fungerer, men ikke de vi selger

dessverre."

 

Så jeg forandret ordren min fra Twinmos til to Crucialbrikker te 2-300kr mer"

 

Må nok bytte ram'en. Lurer på om jeg må det og. Har jo ikke samme HK men det er fra Abit og ram'en er TwinMos. Æsj æsj æsj. :cry:

Lenke til kommentar
Hei, 12V pluggen ?

Den er i (den firkanta med 4 pinner). Står forresten i manualen at hovedkortet skal fungere uten denne også. Clear CMOS er også testet.

 

Skal prøve å ta ut kortet som noen har foreslått. Funker det ikke da så MÅ jo kortet være defekt...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sliter med akkurat det samme problemet som du beskriver, men med et Asus A7N8X-VM kort XP-cpu og TwinMos ram... Er det virkelig n-force2 brikkesettet som lager dette spetakkelet, og dersom det virker for noen og ikke for andre, så må det vel være en "magisk" løsning et sted...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...