Gå til innhold

Er det noe galt med dette oppsettet?


Anbefalte innlegg

Har endelig bestemt meg for å oppgradere litt. :)

Jeg trenger hjelp med hovedkort, prosessor og RAM og har sett meg ut disse:

 

 

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz

- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Pris: 1010

 

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Pris: 1592

 

 

Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A

- nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

Pris: 682

 

 

Er det noen som ser noe galt med dette oppsettet? Vil det være enkelt å overklokke til 3200+?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser greit ut, men hvis du skal overklokke så kan du like gjerne går for de billigste barton-baserte Athlon XP'ene. Det vil si enten Athlon XP 2500+ eller den mobile utgaven: Athlon XP-M 2400+ (45W eller 35W). De er billigere enn 2800+ og klokker like langt. (Kanskje til og med mer pga multiplikatoren.)

Lenke til kommentar
...Og hvis du finner en tilsvarende RAM, men med CL2 istedetfor CL2,5, så har du en god og kraftig oppgraderingspakke for en rimelig penge.

 

For eksempel to av denne. Da blir det litt dyrere RAM, men det kompenserer vel litt med billigere CPU (XP2500+)

Jo, jeg sparer litt på prosessoren, men hovedkortet som svalbard forslår er også litt dyrere enn det jeg opprinnelig tenkte på. Er det mye ytelse å hente inn ved å velge et raskere minne?

Lenke til kommentar
hva med:

 

- barton 2500+

- nf7-s v2.0

 

spar penger på å kjøpe 2500+ og klokk den opp til 3200+

de pengene som du sparte på CPU bruker du til å kjøpe nf7-s v2.0

Slett ikke umulig at jeg kommer til å gjøre det, men er litt redd for at jeg skal få en dårlig CPU som ikke lar seg overklokke noe særlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
hva med:

 

- barton 2500+

- nf7-s v2.0

 

spar penger på å kjøpe 2500+ og klokk den opp til 3200+

de pengene som du sparte på CPU bruker du til å kjøpe nf7-s v2.0

Hva er egentlig poenget med å betale for å nedgradere systemet? Han kan klokke det oppsettet han har.

Lenke til kommentar
hva med:

 

- barton 2500+

- nf7-s v2.0

 

spar penger på å kjøpe 2500+ og klokk den opp til 3200+

de pengene som du sparte på CPU bruker du til å kjøpe nf7-s v2.0

Slett ikke umulig at jeg kommer til å gjøre det, men er litt redd for at jeg skal få en dårlig CPU som ikke lar seg overklokke noe særlig.

Da kan du jo kjøpe en Athlon XP-M 2400+ (barton) 35W. De er veldig overklokkingsvennlige, faktisk på linje med eller bedre enn XP3200+. Det er ikke uvanlig å nå 2,5GHz med luftkjøling på denne, og det sier jo litt.

Lenke til kommentar
[Da kan du jo kjøpe en Athlon XP-M 2400+ (barton) 35W. De er veldig overklokkingsvennlige, faktisk på linje med eller bedre enn XP3200+. Det er ikke uvanlig å nå 2,5GHz med luftkjøling på denne, og det sier jo litt.

Det hadde vært spennende å prøve denne prosessoren, men jeg er ikke ute etter å overklokke max. Målet mitt er egentlig å få en XP 3200+ på billigst mulig måte. :yes:

 

Hvor selges Athlon XP-M 2400+ Barton forresten? Jeg finner den ikke på Komplett... :no:

Lenke til kommentar
De selger den blandt annet på ITbutikken.no . Det var en butikk i Trondheim som også skulle ta den inn, husker ikke navn. Kanskje også flere.. Prøv prisguiden, kanskje du finner flere der.

Jeg fant prosessoren, men Komplett har allerede behandlet ordren min, så jeg får ikke avbestilt XP2800+. (Arbeider de på søndager?? :scared: )

 

Jeg tror ikke jeg gidder å mase på dem for å forandre ordren min. En XP2800 er uansett en god og billig oppgradering, og klarer jeg også å klokke den til 3200+ hastighet, er jeg storfornøyd. :thumbs:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Det er ikke så krise om å få tak i den andre CPU'en. 2800+ er også et helt greit valg, selv om den ikke nødvendigvis er førstevalget til en overklokker. Grunnen er at multiplikatoren er stillt til 12,5 og sansynligvis låst der. Dvs. at du får litt rare FSB-verdier når du overklokker, men det skal funke greit likevel. F.eks vil 200MHz FSB gi 2,5GHz, noe du skal slite litt med å klare, dvs at du må ha 176MHz*12,5=2200MHz får å få den eksakte XP3200+hastigheten på CPU, man da vil jo FSB være noe noe lavere enn på orginalen.

 

En XP2500+ har samme multiplikator som 3200+ og vil derfor få litt rundere og penere tall på hastighetene. En XP-M 2400+ har ille låst multiplier så der kan man sette det som passer en selv best, f.eks 200MHzx11=2200MHz som er orginal XP3200+hastighet OG orginal FSB på den CPU'en.

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å sette en xp2800 likt som en xp3200 .

 

Årsaken er at alle disse cpuene er multiplier låst .

Det lureste du skulle ha gjort er som alle her sier xp2500 da

denne har samme multiplier som xp3200 ,nemlig 11 .

 

xp3200 = 11 * 200fsb dvs . 2,2ghz med 400mhz buss .

xp2500 som 3200 = 11 * 200fsb dvs 2,2ghz med 400mhz buss .

 

xp2800 , du må kjøre lavere fsb enn 200 da multiplier'n dens er 12,5

eller så går det way over hva som er mulig .

2200mhz/12,5 gir 176 dvs. fsb=176 .

Dette er dårligere ytelse enn du ville hatt med en xp2500 på 11x200 .

 

(12,5 *200 = 2500mhz)

Ingen mulighet å få en 74w Barton til å gå på dette med normal luftkjøling .

 

Husk at 35w xp-M prosessorene er spesial plukket fra waferen ,

jeg mener at de faktisk er bedre enn xp3200'ene .Da de skal

gå feilfritt på så lavt som 1,35v .

 

................

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...