Gå til innhold

iPod fra utlandet


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Blei litt hekta på ideen om a kunne spille musikken fra mp3spilleren på radio, særlig i bilen!

Nå er det imidlertid ikke alle som har Ipod, derfor bestemte jeg meg for å lage en universellsender med L og R signalkabel inngang, +9V batteri og justerbar sendefrekvens slik at den kan brukes på alle mp3spillere og stereoer generelt.

Fant ut at dette er forholdsvis enkelt hvis man skal sende mono, men hvis man skal sende stereo blir det endel mer mas.

 

Derfor lurte jeg på: Noen som veit om levrandører av singel chip stereo FM-transmittere? Blir lett litt størrelse på senderen hvis man skal lage alt selv....

 

(hvis man nøyer seg med mono er det imidlertid meget få komponenter som trengs. Man behøver jo selfølgelig tilgang på endel utstyr da..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor ikke gange prisen med 1,24 ? :p

Han mente jo hvordan finne moms, ikke hvordan finner pris+moms

Kødder du eller?!? :wow:

 

Når han sier du kan gange prisen med 1,24 for å finne pris + MVA så betyr jo det (og dette burde være kjent) at MVA er 24%

Lenke til kommentar

Det vaffelkake mente var at, istedet for det jeg foreslo, nemlig å gange pris med 0,24 for å finne moms, kunne man bare gange prisen med 1,24 og dermed finne reell pris (inkludert moms). Men som tacomodo sa, var mitt forslag bare for å vise hvordan man fant ut hvor mye momsen ville bli på, ikke den reelle prisen som man ville funnet ved å legge til 24% moms.

Lenke til kommentar
Nå er det imidlertid ikke alle som har Ipod, derfor bestemte jeg meg for å lage en universellsender med L og R signalkabel inngang, +9V batteri og justerbar sendefrekvens slik at den kan brukes på alle mp3spillere og stereoer generelt.

Hvordan rekkevidde fikk du på din egenkomponerte sender med 9V batteri? Litt kjedelig med mono ja, men gøy å mekke litt selv=) Det finnes en del stereo-sendere på markedet, men har ikke sett mye av de i Norge. Har bla. sett denne:

 

http://www.ccrane.com/fm-transmitter.asp

Lenke til kommentar

Fikk ikke særlig god rekkevidde(ca. 15m uten hindringer i veien), men nå var det ikke det som var meningen heller. Skal vel bruke den mest i bilen.

Mekke selv er jo det beste! Blir jo mye billigere enn ferdig varianten, samt at man lærer mye på veien.

De fleste komponenterfår man jo "sampels" på, resten får jeg tak i på høgskolen, så senderen blir jo så og si gratis.

 

Har nå funnet et skjema på en passende stereo encoder som jeg kan plassere før mono FM senderen. Da håper jeg det skal bli bedre, tross alt litt stusselig med mono da... ( I alle fall når du vet det er mono, hvis du skjønner hva jeg mener....).

 

Rekkevidden er jo meget avhengig av antennen som brukes også, selv har jeg valgt en kort stiv tråd med en selvlagd "spole" i enden for å få mer strøm til å gå i den. Er jo litt upraktisk med 75cm eller 1,5m ledning/antenne ut av en boks på 4x4 cm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...