Gå til innhold

PC i bilen


Anbefalte innlegg

Har alt liggende utenom et tower. Tenkte på prøve å innstallere en pc i bilen.

 

Hvor jeg skal plassese deler og ledninger osv er greit. Men det jeg lurer på er om en 220V psu lar seg plugge rett på batteriet eller om det må noe adapter imellom?

PSU'en leverer jo 12V etterpå og batteriet er 12V. Er til å kline den rett på og den starer opp?

 

Skjermen skal jeg plukke fra kaputt laptop og feste i taket på passasjer siden. Slik at det blir sånn der har på flyene.

 

Jeg vet jeg har lest om et lite operativsystem som bootet kjapt og var gratis. ikke linux. Å ha xp på den maskinen for å boote stereoen tar for lang tid. Hvis det ikke går å legge opp xp slik at den booterganske kjapt. :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha! den var ikke så dyr heller.

 

Så var det spørsmålet om hvor mye et hovedkort og hardisk tåler av temperaturer. Det skal overleve en norsk kald vinter. Tenkte å feste det et eller annet sted i bagasjerommet. Vet ikke om det er så lurt med hd'en. Kjører jeg over en farsthump.. kan hd'en ryke der. Finnes det støtdemper løsninger..f.eks tja.. kunne festet hd'en i noe strikk opplegg.

 

Teorien er at hvis jeg monterer den på et midtpunkt i bilen, vil den ikke være så utsatt for støt enn at hvis den befant seg foran og bak. Hovedkortet kunne jeg fint klesset i bagasjerommet, men så blir det igjen 1-2 meter avstand mellom kortet og

hd. Kanskje jeg skal prøve å mekke en 2 meter lang hd kabel på gøy bare for å se om den ville funket.

:scared:

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Ellers så finnes det jo egne 12v strømforsyninger...

Disse brukes som oftest til miniITX kort og leverer ikke så voldsomt mye strøm (det er snakk om en 60w eller noe), så jeg vet ikke om det dekker behovet ditt.

Endret av AL3X
Lenke til kommentar

Fant noe på mini-itx.com

 

The Hoojum DC-DC Converter allows you to run your Cubit 3 or any 12V based PC that requires 72W or less in your vehicle, caravan or boat etc.

 

• Input range 10-19V DC

• Output Voltage 12V DC

• Output power 72 Watts max

• Includes 4 x spade connectors

• Capacitor for Morex compatibility

 

The Hoojum DC-DC Converter has an added (removable) capacitor that will enable it to work even with Morex based power solutions (e.g. Cubid 26xx cases inside vehicles)

 

--Link--

 

Edit: Enda en her :p

Endret av AL3X
Lenke til kommentar
Ellers så finnes det jo egne 12v strømforsyninger...

Disse brukes som oftest til miniITX kort og leverer ikke så voldsomt mye strøm (det er snakk om en 60w eller noe), så jeg vet ikke om det dekker behovet ditt.

60w høres litt lite ut.. hmm..

Lenke til kommentar
Har alt liggende utenom et tower. Tenkte på prøve å innstallere en pc i bilen.

 

Hvor jeg skal plassese deler og ledninger osv er greit. Men det jeg lurer på er om en 220V psu lar seg plugge rett på batteriet eller om det må noe adapter imellom?

PSU'en leverer jo 12V etterpå og batteriet er 12V. Er til å kline den rett på og den starer opp?

 

Skjermen skal jeg plukke fra kaputt laptop og feste i taket på passasjer siden. Slik at det blir sånn der har på flyene.

 

Jeg vet jeg har lest om et lite operativsystem som bootet kjapt og var gratis. ikke linux. Å ha xp på den maskinen for å boote stereoen tar for lang tid. Hvis det ikke går å legge opp xp slik at den booterganske kjapt. :thumbs:

skal du kjøre bil ? eller skal du nøøørde deg i bilen ? er idiotisk med lcdskjerm og slikt shitt i bilen du har bil for å kjøre :thumbdown: ikek for å stirre på en forbanna skjerm

Lenke til kommentar
Har alt liggende utenom et tower. Tenkte på prøve å innstallere en pc i bilen.

 

Hvor jeg skal plassese deler og ledninger osv er greit. Men det jeg lurer på er om en 220V psu lar seg plugge rett på batteriet eller om det må noe adapter imellom?

PSU'en leverer jo 12V etterpå og batteriet er 12V. Er til å kline den rett på og den starer opp?

 

Skjermen skal jeg plukke fra kaputt laptop og feste i taket på passasjer siden. Slik at det blir sånn der har på flyene.

 

Jeg vet jeg har lest om et lite operativsystem som bootet kjapt og var gratis. ikke linux. Å ha xp på den maskinen for å boote stereoen tar for lang tid. Hvis det ikke går å legge opp xp slik at den booterganske kjapt. :thumbs:

skal du kjøre bil ? eller skal du nøøørde deg i bilen ? er idiotisk med lcdskjerm og slikt shitt i bilen du har bil for å kjøre :thumbdown: ikek for å stirre på en forbanna skjerm

Veeell... å ha f.eks 30000 mp3 på en hardisk betyr ingen mer cd spiller i bilen. Pluss for ungene kan jeg ha tegnefilmer de kan se på når vi er på langtur. eller jeg har noe å se på når jeg er på langtur og skal sove i bilen. Det er ikke noe råneprosjekt dette, men helt vanlig familiebil. Senere kunne jeg oppgradert med playstation via samme skjerm(ene.) Skal ha skjermen der du bretter ned solskjermen på passasjer siden med det første. :wow:

Lenke til kommentar
Har du 5 volts batteri og da ...

Trenger han det da?

Hvis han finner en 12v PSU mener jeg..

Jeg tenkte ikke på den +5V delen på kortet. ..vel muligens ikke.. spørs hva den er til. Hovedkortet er et VIA KT400 AK77-8XN. Manualen.. ja hvor var den. Har mye deler liggende nok til å bygge en pc. Har noen PSU'er liggende på kottet. Tar et raid i morgen.

 

Bruke bilen som tower. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...