Gå til innhold

Lite penger - kraftig pc!?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en dual P3 1000 i 2001 med Abit VP6 hovedkort, og her om dagen sa hovedkortet takk for seg.

 

Jeg innser at jeg må begynne å kikke etter no nytt, men har svært lite penger å rutte med! Vil helst bruke under 5000,- .

 

Jobber med grafikk, både 2d og 3d, men er ikke avhengig av ekstrem 3d ytelse.

 

Det jeg har fra før er:

 

300w power

4*256 133 SDRAM

lydkort

matrox g550

2 skjermer

maxikabinett

2* P3 1000mhz prosessorer

+ hd'er, cd brenner etc..

 

Hva er det letteste? Kjøpe helt ny PC eller kjøpe deler som er kompatible med det jeg har? Finns det lenger?

 

ST.

 

(Vil ikke ha MAC! :) )

Endret av striker3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har havnet i et lite dilemma (samme som jeg gjorde i fjor) fordi du har en maskin som yter brukbart til PhotoShop jobbing pga Dual CPU og mye minne.

 

Men du får hverken brukt CPU eller minne ved oppgradering, dessuten så er du nødt til å investere i en ny "OS" hardisk for at den skal matche ytelsen til de nye komponentene.

 

Et annet dilemma er at du kommer til a savne "Dual følelsen", spesielt hvis du jobber i PhotoShop og den begynner å bruke opp tilgjengelig minne, noe som skjer raskt med litt store bilder og mange layers.

 

Et budsjett på rundt 5000,- gir begrensede muligheter. Valg av system står mellom:

 

(HK, CPU, 1GB minne og Raptor 36GB som OS disk)

 

- AMD XP = Går fint under budsjett, men fraværende av "dual følelse"

- AMD MP (Dual) Fra 7000,-

- AMD 64 = Fra 6000,-

- P4 HT = Fra 5000,-

- Opteron og Xeon blir for dyrt.

 

Sett ut fra ditt budsjett og bruksområde så tror jeg et system med P4 HT passer best, spesielt fordi HT gir litt "Dual følelse" og at Photoshop nyter godt av dette.

 

Forslag:

 

Abit IS7-E Hovedkort for S478/800mhz

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

2 X DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

 

Sum kr 5'025,- inkl mva.

 

NB! Du ryker på noen hundrelapper til fordi du trenger ny strømforsyning med "P4" kontakten.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Takker for svar! Fikk absolutt litt å tenke på her...Spørs om jeg kommer til å savne no dual følelse uansett. Har vel ikke gått unna akkurat det siste året.

 

Skal kikke på de tinga du har satt opp her...Det forbanna er at jeg må ha denne maskina nå! igår! :) jaja...årner seg vel...

 

Flott forum btw! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...