Gå til innhold

Kjøp av digitalpiano med god pianolyd og innebygde


Anbefalte innlegg

Hei.

Om ikke alt for lang tid (forhåpentligvis,) skal jeg kjøpe meg et el-piano. Har spilt noe på et Roland som jeg ikke husker hva heter, som koster 16000, har enkel design og 6 forskjellige typer lyder (piano, el-piano, strings, voice/winds og 2 til.) Det er god lyd i dette, men det er ikke innebygde høyttalere, noe som er dumt, da det skal stå på en fremtidig hybel med ikke alt for mye plass...

 

Er det noen som har noen erfaring med el-pianoer av denne typen?

Det viktigste er god pianolyd, da det alltid er noen som har en Roland EM-50 eller noe med all verdens syke lyder :p

 

mvh,

 

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes i dag veldig mange bra pianoer å velge mellom!

 

Du skal få et par anbefalinger av piano med høyttalere av meg:

 

KORG SP-300, koster bare kr 11.700,- (I allefall det Lydmakeriet tar for de) og er etter min mening et supert kjøp.

 

Roland FP-5 er også supert, og enda mer allsidig, om du ønsker å spille mer enn bare piano. Det koster i underkant av 14.000 kr.

 

Du må også sjekke ut Yamaha P-120, det koster like over 14.000 kr og er vel det aller beste av disse når det kommer til ren piano-spilling.

 

Alle disse er relativt nye modeller, og kan spilles av både profesjonelle og amatører.

 

Og dersom du ikke har råd til et av disse, finnes det en lavprismodell, men som også er spillbar, nemlig Roland EP-760. Den har imidlertid bare 76 tangenter, men koster i overkant av 6000 kr.

 

Lykke til! :thumbs:

Endret av Titanstig
Lenke til kommentar

Hehe, det er Mamma og Pappa som har lovet meg det som en "nå-er-vi-endelig-kvitt-deg"-gave når jeg flytter ut om ca 2 år... Under forutsetning at jeg ikke slutter med musikk, og det skjer ikke!

 

Ang. de pianoene:

Hvor mye bedre er P120 enn FP-5 når det gjelder pianolyd?

Det er artig å ha noen orgellyder etc. så hvis ikke forskjellen er ENORM, er det fristende å gå for Roland...

Hvaslags lyder er det på den? (Orgel, strykere, perkusjon, sprø lyder, etc.)

Går det an å koble P120 fra stativet og legge det i en kasse? (Det så så veldig solid ut det stativet, så jeg lurte på om det er fast?)

 

Tusen takk for svar!

 

mvh,

 

 

Petter

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å lufte dette f.eks. på forumet her i stedet for et hardware-forum...

 

On-topic:

Jeg har en Clavia Nord Electro2 (Veil. 20 000,-, fikk den for 14 000,-). Kanskje ikke helt det du ser etter, i og med at den ikke har høyttalerer, men allikevel, jeg må få skryte av greia.

Det fins seks pianoinstrumenter inne på fjøla (du kan laste ned flere fra www.clavia.se), Rhodes1&2, Clavinet D6, Wurlitzer, El-Grand og vanlig flygel. Det de har gjort med disse, er at de for hver tangent har tatt opp anslag i 20 forskjellige styrkenivåer (i tillegg kjørt en algoritme spesifikk for hver tangent) ++.

Har hatt den nå i rundtom et halvt år, og kan vel ikke si annet enn at jeg er storfornøyd med fjøla. Pianoet er i stereo, og høres rett og slett vakkert ut, selv for et øvet øre. Men den har kun 73 tangenter.

 

Orgel fins også, Hammond B3 med digitale drawbars. Dette er rett og slett en herlig sak... FOR EN LYD! Og med sin roterende høyttaler-emulering: Råstilig...

Du finner også flere effekter (både til piano og orgel), som tremolo, wa-wah, panning, ringmodulation, phaser, flanger, chorus, overdrive osv. USB-inngang for tilkobling til PC.

 

Ojsann, blei ganske mye skryt dette.. Bare si ifra hvis du vil ha mer..

Tilslutt kan jeg jo ta en kort liste over noen av de som har den:

Synthisten/pianisten i...:

Morten Abel

Salvation Street

Rolling Stones

Kaizers Orchestra

TV2 Idol (hrmpf.. jaja...)

osv. osv...

Lenke til kommentar

Ang. FP-5:

 

Nedenfor finner du litt info. om hva Marios musikk sier om FP-5:

 

 

FP-5 er laget med utgangspunkt i FP-3, med mange små og noen betydelige

forskjeller.

Flere og enda bedre lyder, mulitieffekter, USB-port, innebygget GM2

lydmodul, utvidet Session Partner og....innebygde høyttalere!

 

Vi har nettopp fått inn et prøveeksemplar, og vi kan slå fast at FP-5

innfrir ALLE våre forventninger.

 

 

 

Spesifikasjoner

 

88 tangenter, progressiv hammermekanikk

 

64 lyder + GM2 lydbank med 256 lyder og 9 trommesett

 

7 Setups, for å lagre egne oppsett, splitt, layer osv.

 

Romklang og separat effektprosessor med bl.a. delay, chorus, rotary,

tremolo m.m.

 

Virtual ToneWheel orgel hentet fra RD-700

 

Utvidet Session Partner med 80 rytmemønstre

 

Programmerbar Chord Progression

 

3 pedal-innganger, hvorav 2 med valgbar funksjon

 

Sustainpedal-inngang med halv-demper funksjon ved bruk av DP-8

(følger med)

 

Innebygget USB MIDI-interface

 

Innebygde høyttalere, 2 x 10 watt

 

Kun 21.5 kg (bare 3 kg. mer enn FP-3)

 

Spesiallaget stativ (FPS-11A, ekstrautstyr)

 

 

Som du sikkert forstår, er det mekaniske (tangenter etc.) ganske likt FP-3. Men så er det alt det andre da! Legg spesielt merke til at det både har 64 lyder pluss GM-2 lydbank inkl. trommesett. Og med virtual tonewheel, skulle det bli ganske moro å spille orgel på det også.

 

Tror dette skulle være et supert piano å ha i mange år. Men om du har muligheten, så bør du få prøvespilt det!

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å lufte dette f.eks. på forumet her i stedet for et hardware-forum...

 

On-topic:

Jeg har en Clavia Nord Electro2 (Veil. 20 000,-, fikk den for 14 000,-). Kanskje ikke helt det du ser etter, i og med at den ikke har høyttalerer, men allikevel, jeg må få skryte av greia.

Det fins seks pianoinstrumenter inne på fjøla (du kan laste ned flere fra www.clavia.se), Rhodes1&2, Clavinet D6, Wurlitzer, El-Grand og vanlig flygel. Det de har gjort med disse, er at de for hver tangent har tatt opp anslag i 20 forskjellige styrkenivåer (i tillegg kjørt en algoritme spesifikk for hver tangent) ++.

Dette var vel ganske off topic? Jeg har Nord electro 73mk2 selv, og piano er vel sånn ca det den gjør dårligst... Tangentene egner seg ikke til å spille piano på, og det finnes mye bedre piano-samplinger der ute.

 

 

Som B3/Rhodes/wurlitzer/D6, derimot gjør den en skikkelig bra jobb. Spesielt når jeg har den på 9kg under ene armen og motion-sound leslien under den andre :-)

 

K

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å lufte dette f.eks. på forumet her i stedet for et hardware-forum...

 

On-topic:

Jeg har en Clavia Nord Electro2 (Veil. 20 000,-, fikk den for 14 000,-). Kanskje ikke helt det du ser etter, i og med at den ikke har høyttalerer, men allikevel, jeg må få skryte av greia.

Det fins seks pianoinstrumenter inne på fjøla (du kan laste ned flere fra www.clavia.se), Rhodes1&2, Clavinet D6, Wurlitzer, El-Grand og vanlig flygel. Det de har gjort med disse, er at de for hver tangent har tatt opp anslag i 20 forskjellige styrkenivåer (i tillegg kjørt en algoritme spesifikk for hver tangent) ++.

Dette var vel ganske off topic? Jeg har Nord electro 73mk2 selv, og piano er vel sånn ca det den gjør dårligst... Tangentene egner seg ikke til å spille piano på, og det finnes mye bedre piano-samplinger der ute.

 

 

Som B3/Rhodes/wurlitzer/D6, derimot gjør den en skikkelig bra jobb. Spesielt når jeg har den på 9kg under ene armen og motion-sound leslien under den andre :-)

 

K

Enig i at pianoet er det som er dårligts på greia, men det sier ikke mye. Så lenge det er i stereo er det veldig god lyd. Tangentene er jo også såkalt "square front", og er mer enn greie å spille på..

Lenke til kommentar

Kjøpte meg i høst et Technics P-25. Utrolig bra lyd. Utklasser det meste i den prisklassen. Jeg var å hørte på en god del merker før jeg bestemte meg. Ble også fortalt at flere store musikere hadde kjøpt dette pianoet kun pga den utrolig gode lyden... Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...