Gå til innhold

Help me choose the right computer for me!

[0x]

Anbefalte innlegg

I dont know much about hardware at all. I want a good computer built from SOLID and STABLE parts, a nootebook with unstable parts that make the machine hung up or breake everytime i tuch it aint usefull. Reading and writing is what i do most, so the screen must be exepsconaly good. I dont want a old lada or a brand new ferriari, i want a mercedes. Somthing thats worth the money. I dont want to buy the latest and greatest since the value of computers tend to go dramaticaly down very fast. That it is easy to sell in the future is a +(it might be easier to sell a colorfull powerbook than a black boring toshiba) I simply want to get the most outoff my money. I might buy a ibook or powerbook maybe a Thinkpad, im not sure. If i choose the mac i'll be running unix based osX ofcourse, if i chose a i686 i'll be running freebsd. It wont be used for any gaming but its nice to know that it can perform somthing when im compiling or running big apps. Im going to use it in the classrom and library so it would be nice if it dident make as much noise as a formula one car. Please tell me why you would choose/not choose laptop/nootebook BRAND X, it wont help me if you dont, if you dont want to help me choose the right laptop for me please dont post a reply. Thank you.

For those of you that dont get my crappy english here is some keywords that might help you to understand:

SOLID

STABLE

GET THE MOST OUT OF MY MONEY/WORTH THE MONEY

EASY TO SELL IN THE FUTURE

ALRIGHT SPECS

NOT A MINI, NOT A TANK

*ikke gidde å oversette teksten til Norsk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi generelt ville folk brukt disse ordene for å beskrive de fleste Thinkpads: " I dont know much about hardware at all. I want a good computer built from SOLID and STABLE parts, " :)

Dessuten er de dyre og har ihvertfall tidligere ligget litt bak når det gjelder spill-skjermkort. De er også generelt mer seriøse og mer solide, men med mindre multimedia stuff enn en del andre produsenter. Alt dette generel info ikke veldig spesifikt. Men når du ikke kan bli mer spesifikk er det vrient å gi bedre info...

Cobos

Lenke til kommentar

Skal du helt opp til 30000, så kan du finne deg en med dvdbrenner (dvd-r / dvd-rw /dvd+r / dvd+rw [ja dvdbrenner er nesten et fag for seg selv]).

Pass på at du får en med "Intel Centrino"-prosessor, denne prosessoren er svært stillegående og yter svært bra, har masse L1 og L2 minne - 1.4 GHz Centrino tilsvarer nesten 2.4 GHz i en "vanlig" desktop prosessor

Pass på at du får minimum 512 megabyte RAM (PC2100 / 266 MHz), om du muligens skulle havne opp med MS XP-pro operativsystem, og siden applikasjonene bare blir større og større...

Selv om du ikke skal bruke den til spilling, er det vel en fordel å dra nytte av nyere grafikk-teknologi innebygget i maskinen (Intel Extreme Graphics, eller ATI mobility 9000-serien), det gir oftest gode og klare farger. Nå er utviklinga kommet såpass på disse at ATI m 7000 serien el.l kan være bra nok.

Prøv å hold deg til 15" TFT SXGA skjerm eller skjermtype med nyere, velprøvd teknologi.

Det kan bli vanskelig å finne "bundle"-pakker med masse ekstrautstyr, men lag ei liste der du forhandler og spør om litt rabatt.

For all del styr unna elkjøp, expert og disse store såkalte proff-kjedene, det er utrulig vanskelig å finne folk med peiling generelt, så skulle det dukke opp et problem du bare trenger litt hjelp til så sitter du der med skjegget full av postkasser... man skulle ikke tro det !! Selv om du kan finne svært bra kjøp der. Det er ikke så lenge til sommervikar-tid.

Jeg er heller ikke kløpper på bærebare, men har lest og prøvd litt...

Dra på www.zepto.no der kan du bla litt blandt gode kjøp. Leser mye bra om dem.

HP er heller ikke å forakte.

Fujitsu Siemens blir vel et bra kjøp. (Tror de har meget gode skjermer)

IBM

Acer

Dell ? (disse tror jeg begynner å gå bort fra "standard-utstyr" så oppgradering blir vanskelig - det betyr styr unna)

Finner du noe,- bruk google.com og søk på "<merke/modell> review" og finn ut om det er et bra kjøp

Lykke til...

Endret av Rudolph
Lenke til kommentar
' date='17/03/2004 : 23:51'] Hvorfor kan skal jeg velge en thinkpad? Fordi en person på et hardware forum sier at jeg ikke kommer til å angre hvis jeg velger en thinkpad? :dontgetit:

You asked me? =) But here is an elaboration of my recommendation:

Because they are, quite simply, the best notebooks you can spend your money on.

Take it from a guy who has browsed tons and tons of notebook/hardware forums in the last 6 months - and read thousands of user opinions...

The clear message is: people like their thinkpads, and they are built like tanks... I read all the time about something like: "my old thinkpad from 1993 is still running and looking like the day I bought it, my son runs linux on it"..!

You just don't hear that kind of thing, about a Dell for instance :)

So even though they cost a lot - when I had to buy a notebook the 2nd time around (I returned the first one. a HP!) - my choice was the IBM T41p - the best notebook in the world, going by the hardware in it, and the size - and the opinions people have - everyone is extremely happy with their choice - and they all say it was worth the money spent.

Lenke til kommentar
,17/03/2004 : 23:51] Hvorfor kan skal jeg velge en thinkpad? Fordi en person på et hardware forum sier at jeg ikke kommer til å angre hvis jeg velger en thinkpad?   :dontgetit:

Take it from a guy who has browsed tons and tons of notebook/hardware forums in the last 6 months - and read thousands of user opinions...

The clear message is: people like their thinkpads, and they are built like tanks... I read all the time about something like: "my old thinkpad from 1993 is still running and looking like the day I bought it, my son runs linux on it"..!

So even though they cost a lot - when I had to buy a notebook the 2nd time around (I returned the first one. a HP!) - my choice was the IBM T41p - the best notebook in the world, going by the hardware in it, and the size - and the opinions people have - everyone is extremely happy with their choice - and they all say it was worth the money spent.

enig! om du har råd, kjøp en thinkpad. det er utrolig bra maskiner.

Endret av darkfish
Lenke til kommentar
,17/03/2004 : 23:51] Hvorfor kan skal jeg velge en thinkpad? Fordi en person på et hardware forum sier at jeg ikke kommer til å angre hvis jeg velger en thinkpad?  :dontgetit:

t41p, the best in the world? No way, the nw8000 is better.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...