Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

n00b spørsmål om nettverk


Anbefalte innlegg

Har i dag gått til anskaffelse av en smc 6505tx switch for å koble sammen mine to pcer. Jeg er dessverre helt grønn på området, og lurer på hvordan jeg skal få pcene til å "se" hverandre. Er det evt. noen programmer som kan være greie å bruke for å overføre filer mellom de to pcene? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om nettverskortene på begge maskiner ikke har noen driverproblemer og du har xp på hver av maskinene skal det ikke være verre enn å kjøre Network Setup Wizard.

For å se den andre maskinen så gå inn i "My Network Places" og trykk "View Workgroup Computers" på venstresiden. Da skal din og den andre maskinen dukke opp der.

 

For å kopiere noe så lag en mappe på en av maskinene > høyreklikk den > Sharing and security. Klikk av på "Share this folder on the network" og "Allow Network users to change my files".

Gå så og finn den andre maskinen som beskrevet overnforn og dobbelklikk den. Mappen du satte Sharing på skal da dukke opp og du kan kopiere ting dit med Drag 'n Drop.

Lenke til kommentar

Litt lav hastighet var det jo, men hvorfor kjører du 10mbit nettverk og ikke 100mbit??

 

Siden du bruker WinXP så regner jeg med at pc'ene heller ikke er så veldig mange år gammel og at du har nettverkskort som støtter 100mbit...

Endret av John_^
Lenke til kommentar
Litt lav hastighet var det jo, men hvorfor kjører du 10mbit nettverk og ikke 100mbit??

 

Begge nettverkskortene støtter både 10 og 100mbits, men på den ene pcen bruker den bare 10mbits uansett om jeg setter den til auto-negotiate eller 100 full-duplex eller hva som helst. Synes det er litt merkelig... Det er snakk om en onboard-kontroller på et MSI KT2 Combo. Kontrolleren heter VIA VT6103.

Lenke til kommentar
Litt lav hastighet var det jo, men hvorfor kjører du 10mbit nettverk og ikke 100mbit??

 

Begge nettverkskortene støtter både 10 og 100mbits, men på den ene pcen bruker den bare 10mbits uansett om jeg setter den til auto-negotiate eller 100 full-duplex eller hva som helst. Synes det er litt merkelig... Det er snakk om en onboard-kontroller på et MSI KT2 Combo. Kontrolleren heter VIA VT6103.

Aldri opplevd at kortet har vært litt ødelagt og satt seg på 10 mbit, antakelligvis dårlig kabel.

Lenke til kommentar

enkleste er å sette opp en dc++ hub og share hele C: DISKEN (ELLER FLERE)

og sett et passord på å komme inn (kommer ingen alikevel)

 

kopierte et spill en gang (500mb)

 

gikk under 1 minutt..husker ikke nøyaktig

 

men det gikk sinnsykt fort (dumeter viste 800kb/s på 100mbit kort

 

men det er jo begrenset kor mye hard-disken og pcen greier å kopiere

:cool:

Lenke til kommentar

:yes:

 

enkel nettverks topologi..

 

bruk ferdige kat 5 kabler

sørg for at begge korta står til auto

har hatt problemer med lav hastighet før på gigabit. hjalp å sette fast hastighet

 

 

dette er det enkleste for ett hjemme nettverk glem alt med wizarder..

 

 

gå til tcp\ip delen av nettverket sett opp med

 

192.168.2.x der hvor x er unikt nummer for en maskin

derreter setter man nettverksmasken til 255.255.255.0 skulle holde for deg med to maskiner.

 

start å del de mappene \ diskene du vil ha delt og vips er du igang

Lenke til kommentar
enkleste er å sette opp en dc++ hub og share hele C: DISKEN (ELLER FLERE)

og sett et passord på å komme inn (kommer ingen alikevel)

 

kopierte et spill en gang (500mb)

 

gikk under 1 minutt..husker ikke nøyaktig

 

men det gikk sinnsykt fort (dumeter viste 800kb/s på 100mbit kort

 

men det er jo begrenset kor mye hard-disken og pcen greier å kopiere

:cool:

jo da.. det er det riktig nok..

 

men stort sett på disker med ata 100 og 7200 rpm med 2 eller 8 mb catche skal kunne lese mned 40 MB\s og skrive med rundt 20

 

 

nettverkskorta er den virkelige fest bremsa.. 100 mbit kan klare ca 12.5 MB\s teoretisk del 100 på 8 og du kommer ut med dette men stort sett så kjøper folk billig ellektronik fra smc eller cnet. som da gir ca maks ytelse på 8 MB\s greit nok

Lenke til kommentar
enkleste er å sette opp en dc++ hub og share hele C: DISKEN (ELLER FLERE)

og sett et passord på å komme inn (kommer ingen alikevel)

 

kopierte et spill en gang (500mb)

 

gikk under 1 minutt..husker ikke nøyaktig

 

men det gikk sinnsykt fort (dumeter viste 800kb/s  på 100mbit kort

 

men det er jo begrenset kor mye hard-disken og pcen greier å kopiere

:cool:

jo da.. det er det riktig nok..

 

men stort sett på disker med ata 100 og 7200 rpm med 2 eller 8 mb catche skal kunne lese mned 40 MB\s og skrive med rundt 20

 

 

nettverkskorta er den virkelige fest bremsa.. 100 mbit kan klare ca 12.5 MB\s teoretisk del 100 på 8 og du kommer ut med dette men stort sett så kjøper folk billig ellektronik fra smc eller cnet. som da gir ca maks ytelse på 8 MB\s greit nok

Det er neppe normen at billig nettverkskort (feks smc) ikke gir mer en 8 mb/s, for det første finner jeg ingen god forklaring på hvorfor det skal være sånn (untatt: det er billigere), og for det andre, så harmonerer det dårlig med mine erfaringer.

 

AtW

Lenke til kommentar
enkleste er å sette opp en dc++ hub og share hele C: DISKEN (ELLER FLERE)

og sett et passord på å komme inn (kommer ingen alikevel)

 

kopierte et spill en gang (500mb)

 

gikk under 1 minutt..husker ikke nøyaktig

 

men det gikk sinnsykt fort (dumeter viste 800kb/s på 100mbit kort

 

men det er jo begrenset kor mye hard-disken og pcen greier å kopiere

:cool:

Dc++ hub.. hvordan lager du det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...