Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med switch og lang kabel


Anbefalte innlegg

Sentralt i nettverket mitt hjemme har jeg en bredbåndsruter med en innebygget switch. Den innebygde switchen har support for 4 maskiner. Jeg ønsker å utvide nettverket med en ny switch.

 

Problemet i denne sammenheng er en lang nettverkskabel som IKKE kan skiftes ut da den er bygd inn i noen vegger og tak uten at den er lagt i rør. Tipper at denne kabelen er ca 15-20m.

 

Den ene enden av den lange kabelen er koblet inn i en av portene på switchdelen av brebåndsruteren. Den andre enden kobler jeg inn i 'crossover connector'-en i switchen jeg skal legge til nettverket. Deretter kobler jeg en kortere kabel fra denne switchen til pc-en jeg sitter på nå. Jeg vet at denne måten å koble er riktig, fordi jeg har fått det til å fungere med to kortere kabler.

 

Det som skjer er at den nye switchen ser ut til å ha problemer med et litt svakt signal fra den lange kabelen. LED-en for 'crossover connector'-en blinker hele tiden noe som i følge manualen indikerer "activity when port is sending or receiving data". Jeg får ikke til å pinge bredbåndsruteren når jeg har denne koblingen. :no:

 

Kablene fungerer fint når jeg kjører 10Mbit/s nettverk. Som et eksempel sitter jeg akkurat nå med en skjøtekontakt mellom den lange og den kortere kabelen. Dette er en vanlig skjøtekonakt uten strøm. Alt fungerer utmerket. Problemet oppstår altså når jeg setter inn switchen i stedet for skjøtekontakten.

 

Switchen jeg prøver å koble til er en CNet CNSH-800 Eight Port 100/10Mbps N-Way Switch. Er det noen sjangs for at en annen switch vil løse problemet, en som ikke er så "var" for den lange kabelen?

 

Er det noe annet en svakt signal som kan være problemet? Switchen står og blinker uten at jeg kobler til pc, altså kun den lange kabelen koblet til...

 

 

Alle gode innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her resultatet av ping mot bredbåndsruteren når jeg bruker vanlig skjøteledd mellom den lange kabelen og den kortere:

 

Pinging 192.168.2.1 with 32 bytes of data:

 

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

 

Ping statistics for 192.168.2.1:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

 

Altså alt går 100% fint!

 

-------------------------------------------------------------------

Her er resultater fra ping mot bredbåndsruteren når jeg har koblet til switchen i stedet for skjøteleddet:

 

Pinging 192.168.2.1 with 32 bytes of data:

 

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

Request timed out.

 

Ping statistics for 192.168.2.1:

Packets: Sent = 20, Received = 2, Lost = 18 (90% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

 

----------------------------------------------------

At jeg får svar en sjelden gang viser at switchen er riktig koblet. Men jeg har 90% loss. For meg kan det virke som om switchen kanskje er overarbeidet med auto-negotiate av hastigheter og ikke slipper gjennom trafikken den skal. Noen andre som har vært borte i noe lignende?

 

Men switchen funker fint når jeg bruker to kortere kabler, begge <5m.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...