Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg satser på å bli en ivrig amatørfotograf, og er ute etter en blitz som vil fungere bra sammen med et Nikon D70. Har foreløpig ikke noe stort behov for ekstern blitz, men ønsker en "å vokse inn i".

Jeg vurderer SB-600, SB-800, SB-50DX og SB-80DX.

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ingen tips, men som en amatøreier av samme kamera lurer jeg på følgende: hva skal du med ekstern blitz egentlig. Jeg opplever blitz som en uting og vil mye heller satse på mer optikk. Bruker ikke den innebygde med mindre jeg absolutt må, øker heller blenderåpningen eller lukkertid.

Lenke til kommentar

Hehe, det spørs jo hva man skal ta bilder av da, Nebu! :D Blitz er selvsagt en uting dersom man forsøker å fange en spesiell stemning med et spesielt lys. Ønsker man derimot å fange et øyeblikk, der lysforholdene er så dårlige at det ikke er mulig uten blitz, eller man ønsker å utfylle et portrett med litt blitzlys i tillegg til annen belysning, så kan det faktisk være smart med en ekstern blitz. Det er også en rekke andre tilfeller der en blitz kan være en meget god idé, og da sier det seg selv at en skikkelig, ekstern blitz er overlegen den lille, innebygde blitzen, både når det gjelder styrke, og når det gjelder muligheter for å vri blitzen, og dermed unngå det harde og direkte blitzlyset som ofte kjennetegner bilder tatt med innebygget blitz.

 

Å øke lukkertiden er jo vel og bra det, dersom motivet er urørlig, og dersom man har stativ. Det er dessuten grenser for hvor stor blender man kan velge.

 

Dette var jo fullstendig off-topic, men jeg følte bare jeg måtte komme med en liten kommentar til Nebus innlegg. No offence...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...