Gå til innhold

Powercolor radeon 9800SE, kan det moddes?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

En liten update på en gammel tråd nå tenkte jeg! :)

 

Formaterte c: i går og så tenkte jeg litt på skjermkortet... Har fremdeles Powercolor 9800SE. Flashe bios tenkte jeg. Lenge siden jeg har gjort noe med kortet nå. Så jeg satt meg ned med google en del timer i natt (kjerringa ute på fest!!) :)

 

Sitter nå med et "fullverdig" Powercolor 9800XT kort med 8x pipelines 128 mb minne @ stock hastigheter. Altså 412 mhz på core og 365 (700) mhz på minnet. Foreløpig 6227 score 3dMark03! :)

 

Coren blir gjenkjent som en R360 men har enda ikke møtt noen problemer! :)

 

DETTE BLIR GJORT PÅ EGET ANSVAR!

 

 

Fremgangsmåte:

(Kun for PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit R98SE-C3 , men fungerer nok like greit på andre kort med 256 bit bus!)

 

SJEKK FØRST AT KORTET DITT TAKLER HASTIGHETENE SOM XT KREVER!! 412/365 MHZ

Bruk feks AtiTool til dette.

Hvis ikke du oppnår disse hastighetene må nok ny kjøler til coren og ramsinks til minnet i handlevognen!

 

 

Last ned denne biosen (som jeg brukte):

http://www.redxrad.nl/GoT/9800XT/bios/128%...msung.E-Die.bin

 

VeXx sin flashe guide viser også til noen 9800XT bioser som også burde funke for andre kort.

 

Flasheprogram:

http://www.radeon2.ru/bios/util/flashrom2.37.zip

 

DrDos Boot Disk:

http://download.sudhian.com/faq/kt7/downlo...sc/drdflash.exe

 

Og ikke MINST: Omega sine drivere for og enable de siste 4 pipelines!

Omega Drivere!

 

 

OK! Bruk helst 2 disketter til dette.

 

- Lag en oppstartsdisk med DrDos.

 

- Bruk så den andre disketten og kopier Flashrom filene over på denne.

 

- Kopier også 9800xt biosen over på denne disketten. Rename til feks 9800xt.bin. For og gjøre flashingen lettere! :)

 

- Du kan også (jeg gjorde) lage en .bat fil på denne disken. Lag et nytt notepad dokument, skriv inn: flashrom -f -p 0 original.bin og lagre som restore.bat.

HUSK Å LAGRE SOM .BAT FIL!! Dette er i tilfelle noe galt skulle skje, blackscreen etc. Skriver du restore.bat, i DOS da så flasher du tilbake til original bios som du tar backup av. Forklarer senere!

 

Når du da er ferdig med alt og klar for og flashe kortet ditt:

HUSK OG AVINSTALLER ALLE ATI DRIVERE FØR DU AVSLUTTER WINDOWS!!

 

 

Start så med oppstartsdisketten opp i DOS.

 

Sett inn Flashrom disketten.

 

- Skriv inn: flashrom -s 0 original.bin

Her lager du nå en kopi av original biosen på disketten. Denne brukes da i den .bat filen jeg snakket om tidligere angående eventuelle blackscreens. Lettere og skrive restore.bat når man ikke ser noe! :)

 

 

Now for the real stuff!

For og flashe den nye 9800xt biosen så skriver du: flashrom -p 0 9800xt.bin

Det er mulig flashrom ikke vil flashe biosen. Skriv da: flashrom -f -p 0 9800xt.bin

-f parametern er for og tvinge flashing av biosen. Jeg måtte bruke den parametern!

 

Når alt er ferdig restarter du ved hjelp av ctrl+alt+del. Laster inn windows som vanlig og installerer så Omega driverene. En restart må til, etter det: Forhåpentligvis ny eier av et "Powercolor 9800XT" :)

 

Som vanlig tar hverken meg eller andre jeg drar inn i denne tråden, ansvar om noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe meg???

 

Kjøpte meg et powercolor 9800se (256 bit) skjermkort. Fikk installert det og

alt var bra. Funket fint og alt i spill. Så tenkte eg skulle softmodde det med

de siste omega driverene, men dette endte i kattastrofe. Etter innstallasjonen

fikk jeg vertikale grønne striper og andre artifacts i bios, oppstart og i windows.

 

Har prøvd nesten alt av drivere uten at det hjalp, lot kortet hvile over natten

i tilfellet at det var blitt for varmt men dette hjalp heller ikke. Har forsøkt alle

innstillinger i 3d rage, ati tool mm uten at det ble noe bedre.

 

Og det virker som kortet blir unormalt varmt, dette er rett og slett skummelt.

 

Er kortet ødelagt? Er det pipelinene ødelagt eller skadet, det som gjør at

det er blitt slik?

 

- Noen som har noen som har opplevd dette selv eller har noen gode råd??

 

- trodde softmodding ikke kunne ødelegge skjermkortene..

Lenke til kommentar

Hei Badeball!

 

Last ned Rivatuner HER.

 

Start programmet. Da vil du få opp et vindu med noe informasjon over 2 linjer.

 

Første linja står åssen hovedkort du har.

Andre linja er viktig!! Står det 256-bit (4x1) with 128 DDr memory, trenger du ikke bry deg mer om det.

 

MEN, står det derimot, 256-bit (8x1) with 128 DDr memory, kjører du fremdeles på 8x pipelines. Det er dette som gjør at du får sånne streker du snakker om.

 

Fjern ALLE driver ved hjelp av DriverCleaner, og last ned originale ATI drivere, uten den patchen som enabler 8x pipelines. Driver finner du HER!

 

SÅ: Fjern alle drivere, Restart, Og så installer originale drivere på nytt. Dette burde kvitte problemet ditt.

Lenke til kommentar

Har gått enda ett steg frem nå!

 

Fikk tak i sånn bakrute fiks som man får kjøpt på Clas Ohlson, etc. Innholdet i denne flasken/tuben inneholder rent sølv. Hvertfall det jeg hadde. Dette sølvet leder strøm, noe som kan være svært praktisk av og til! :)

 

Brukte så DENNE guiden. Du kan fint bruke denne guiden siden layoutet er likt på disse kortetne.

MEN!!! Det de gjør i denne guiden jeg viser til, er at de faktisk fjerner den ene resistoren. DETTE TRENGER DU IKKE GJØRE!! Bare legg en liten flekk med sølv som de viser til HER PÅ DETTE BILDET. Les update på posten så ser du det. Eller du kan se på bildene mine i bunnen av posten min.

 

Grunnen til at jeg hadde lyst til og gjøre dette, er vel kun fordi nå kan jeg bruke de originale Catalyst driverene. Genialt!! Slipper og tenke på softmodding og tweaka drivere! :)

Og som sagt tidligere så er kortet mitt flashet til 9800XT, og jeg møtte heller ingen problemer med installasjon av drivere heller. Kortet blir gjenkjent som et 9800XT uten problemer!

 

Etter og ha klokket kortet en stund frem og tilbake nå, havnet jeg på utrolige 430 Mhz på core, og 400 (800) Mhz på memory. Stabilt! Det holder i massevis for meg, med tanke på av jeg ga vel rundt 1200 kroner på www.komplett.no.

 

Med denne overklokkingen fikk jeg 6809 poeng i 3dMark03. Og det med luftkjøling også! Kult?? :)

 

Tok også noen bilder! :)

 

Første bildet: Her har jeg tatt av kjøler. Og her ser du hva du skal "sveise" sammen.

 

Andre bildet: Her ser du da resultatet mitt. Ikke verdens fineste arbeid da.. :)

 

 

Ikke hold meg og/eventuelle andre ansvarlig hvis noe galt skulle skje!!!

 

-Jan Ivar-

Lenke til kommentar
Heisann folkens!

 

En liten update på en gammel tråd nå tenkte jeg! :)

 

Formaterte c: i går og så tenkte jeg litt på skjermkortet... Har fremdeles Powercolor 9800SE. Flashe bios tenkte jeg. Lenge siden jeg har gjort noe med kortet nå. Så jeg satt meg ned med google en del timer i natt (kjerringa ute på fest!!) :)

 

Sitter nå med et "fullverdig" Powercolor 9800XT kort med 8x pipelines 128 mb minne @ stock hastigheter. Altså 412 mhz på core og 365 (700) mhz på minnet. Foreløpig 6227 score 3dMark03! :)

 

Coren blir gjenkjent som en R360 men har enda ikke møtt noen problemer! :)

 

DETTE BLIR GJORT PÅ EGET ANSVAR!

 

 

Fremgangsmåte:

(Kun for PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit R98SE-C3 , men fungerer nok like greit på andre kort med 256 bit bus!)

 

SJEKK FØRST AT KORTET DITT TAKLER HASTIGHETENE SOM XT KREVER!! 412/365 MHZ

Bruk feks AtiTool til dette.

Hvis ikke du oppnår disse hastighetene må nok ny kjøler til coren og ramsinks til minnet i handlevognen!

 

 

Last ned denne biosen (som jeg brukte):

http://www.redxrad.nl/GoT/9800XT/bios/128%...msung.E-Die.bin

 

VeXx sin flashe guide viser også til noen 9800XT bioser som også burde funke for andre kort.

 

Flasheprogram:

http://www.radeon2.ru/bios/util/flashrom2.37.zip

 

DrDos Boot Disk:

http://download.sudhian.com/faq/kt7/downlo...sc/drdflash.exe

 

Og ikke MINST: Omega sine drivere for og enable de siste 4 pipelines!

Omega Drivere!

 

 

OK! Bruk helst 2 disketter til dette.

 

- Lag en oppstartsdisk med DrDos.

 

- Bruk så den andre disketten og kopier Flashrom filene over på denne.

 

- Kopier også 9800xt biosen over på denne disketten. Rename til feks 9800xt.bin. For og gjøre flashingen lettere! :)

 

- Du kan også (jeg gjorde) lage en .bat fil på denne disken. Lag et nytt notepad dokument, skriv inn: flashrom -f -p 0 original.bin og lagre som restore.bat.

HUSK Å LAGRE SOM .BAT FIL!! Dette er i tilfelle noe galt skulle skje, blackscreen etc. Skriver du restore.bat, i DOS da så flasher du tilbake til original bios som du tar backup av. Forklarer senere!

 

Når du da er ferdig med alt og klar for og flashe kortet ditt:

HUSK OG AVINSTALLER ALLE ATI DRIVERE FØR DU AVSLUTTER WINDOWS!!

 

 

Start så med oppstartsdisketten opp i DOS.

 

Sett inn Flashrom disketten.

 

- Skriv inn: flashrom -s 0 original.bin

Her lager du nå en kopi av original biosen på disketten. Denne brukes da i den .bat filen jeg snakket om tidligere angående eventuelle blackscreens. Lettere og skrive restore.bat når man ikke ser noe! :)

 

 

Now for the real stuff!

For og flashe den nye 9800xt biosen så skriver du: flashrom -p 0 9800xt.bin

Det er mulig flashrom ikke vil flashe biosen. Skriv da: flashrom -f -p 0 9800xt.bin

-f parametern er for og tvinge flashing av biosen. Jeg måtte bruke den parametern!

 

Når alt er ferdig restarter du ved hjelp av ctrl+alt+del. Laster inn windows som vanlig og installerer så Omega driverene. En restart må til, etter det: Forhåpentligvis ny eier av et "Powercolor 9800XT" :)

 

Som vanlig tar hverken meg eller andre jeg drar inn i denne tråden, ansvar om noe skulle gå galt.

Ikke for å hakke så veldig, fordi det var igrunn oversiktlig sagt, men når du legger inn 9800pro/XT bios, så ligger det automatisk 4 "ekstra" pipelines i i biosen du legger inn på kortet. Det gjør da at det ikke er noe som helst behov for moddede drivere eller noe annet slag som frigjør de 4 siste pipelinesene..

Så man avgjør selv om man vil legge inn 9800pro/xt bios eller bruker Omegadrivere. Sistnevnte er den sikreste måten for å se om det funker. Funker det ikke kommer det artifacts med en gang, og du kan bare legge inn de orginale ati driverene..

Tydelig at det er stor suksess på disse kortene i alle fall! :)

Lenke til kommentar

Ikke for å hakke så veldig, fordi det var igrunn oversiktlig sagt, men når du legger inn 9800pro/XT bios, så ligger det automatisk 4 "ekstra" pipelines i  i biosen du legger inn på kortet. Det gjør da at det ikke er noe som helst behov for moddede drivere eller noe annet slag som frigjør de 4 siste pipelinesene..

Så man avgjør selv om man vil legge inn 9800pro/xt bios eller bruker Omegadrivere. Sistnevnte er den sikreste måten for å se om det funker. Funker det ikke kommer det artifacts med en gang, og du kan bare legge inn de orginale ati driverene..

Tydelig at det er stor suksess på disse kortene i alle fall! :)

Og dette er du sikker på?

 

For det ble ikke sånn for meg. Det var selvfølgelig sånn jeg håpet det skulle bli, men det var det altså ikke.

 

Etter hva jeg har lest og blitt fortalt, (mailet med en kjempekar fra Powercolor), MÅ man, ved bruk av originale drivere altså hardmodde kortet for og få 8 x pipelines, UANSETT hvilken bios du flasher til.

Men flasher du feks med XT-bios og bruker Omega drivere går det greit.

 

Muligens dette kan gjelde R360 coren?

 

Har du link til dette, eller er det noe du vet? Blir frykelig flau visst dette er sant... :blush:

Lenke til kommentar

Takk for innspill...

 

Men det har seg sånn at jeg har både formatert og reinstallert windows

for å prøve å kurere problemet, men det funket heller ikke...! så det har

ingeting med driverene å gjøre...

 

Jeg har prøvd rivatuner og da syns eg å huske at det stod "256bit 4x1..."

Softmod forandrer bare instillingene i windows, eller forandrer den også

"settings" på kortet også? At man må forandre tilbake til 4 pipelines??

 

Har som sagt prøvd det meste uten at det ble bedre. Tror det er noe galt

med hardware'n på kortet i og med at det blir svært varmt etter et par minutter,

urovekkende varmt rett og slett...

 

noen andre gode råd?? Prøver å overbevise pcutstyr til å få byttet kortet....

Lenke til kommentar

Hei igjen Badeball!

 

Det har seg slik at ingen patcha drivere gjør noe med selve kortet. Så du trenger ikke være redd for det. Det eneste du kanskje kan ha gjort er og overklokke kortet altfor mye, slik at det hart tatt skade av det. Noe jeg ikke tror du har gjort. Skal veldig mye til...

Og det at du åpna de siste 4 pipelinene skal heller ikke gjøre noe med kortet. Enten funker det, eller så funker det ikke.

 

Jeg ville nok ha prøvd kortet i en annen maskin. For hvis det er samme resultat, altså artifacts, send kortet som reklamasjon tilbake til hvor du kjøpte det. De vil antakeligvis sjekke kortet, men de vil overhodet ikke finne noe som helst suspekt. Utenom at det ikke virker som det skal! :)

Lenke til kommentar

Takk igjen Sinic...

 

Jeg har testet kortet i en annen maskin og det var det samme artifactsene

og alt så jeg regner med at kortet er ødelagt..

 

Jeg har ikke oveklokket kortet eller noe så det er rett og slett et meget dårlig

eksemplar som jeg har fått tak i. Det blir retunert til pcutstyr i morgen.

 

Har flashet tilbake til orginal bios og alt så kortet er helt likt som da jeg

mottok det.

 

Så er det bare å vente på en nytt ett...

 

Skal bli lenge å vente... :cry:

Lenke til kommentar

Flashet du biosen på kortet? Det sa du ikke noe om! Du nevnte bare softmod driverene..

 

Men hvis kortet allikevel funker nå, og du ser artifacts, MED orginal bios, tror jeg ikke pcutstyr vil se noe merkverdig.. Du får nok nytt kort.

 

Litt synd at det skjer igrunn, for du har egentlig brutt garantiloven når du flasher biosen.

Lenke til kommentar

Ikke for å hakke så veldig, fordi det var igrunn oversiktlig sagt, men når du legger inn 9800pro/XT bios, så ligger det automatisk 4 "ekstra" pipelines i  i biosen du legger inn på kortet. Det gjør da at det ikke er noe som helst behov for moddede drivere eller noe annet slag som frigjør de 4 siste pipelinesene..

Så man avgjør selv om man vil legge inn 9800pro/xt bios eller bruker Omegadrivere. Sistnevnte er den sikreste måten for å se om det funker. Funker det ikke kommer det artifacts med en gang, og du kan bare legge inn de orginale ati driverene..

Tydelig at det er stor suksess på disse kortene i alle fall! :)

Og dette er du sikker på?

 

For det ble ikke sånn for meg. Det var selvfølgelig sånn jeg håpet det skulle bli, men det var det altså ikke.

 

Etter hva jeg har lest og blitt fortalt, (mailet med en kjempekar fra Powercolor), MÅ man, ved bruk av originale drivere altså hardmodde kortet for og få 8 x pipelines, UANSETT hvilken bios du flasher til.

Men flasher du feks med XT-bios og bruker Omega drivere går det greit.

 

Muligens dette kan gjelde R360 coren?

 

Har du link til dette, eller er det noe du vet? Blir frykelig flau visst dette er sant... :blush:

Det er jeg sikker på. Har gjort det med 4 kort, og alle kunne jeg bare skifte bios på. Dette gjaldt både R350 og 360 kjernen...

Nå sitter jeg og med et fullverdig Xt kort med 128mb minne. Riktignok er det R360 core på dette kortet. Får forøvrig 6905 i 3D mark :)

Når det gjelder omegadriverene, så er de bra, men de gir vel ikke like bra ytelse som når du skifter bios. Dette er ikke mange poengene, men i XT biosen er det noen flere koder du skal ha inn på kortet i tillegg til 4 ekstra pipelines. Som gir noe bedre ytelse. Så selv satser jeg heller på hardwaremodd, eller skifting av bios da :)

Lenke til kommentar

Jøsseminhatt...

 

Nå må jeg gripe tak i meg selv her. Forhåpentligvis får en kamerat av meg et Powercolor 9800SE, hvis han får fingeren ut. Skal prøve han sitt kort da og sjekke om man virkelig får 8x pipelines ved kun biosflash.

 

Anyways, takk for at du rettet mine feil! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ok... går det ann å si sånn ca-hvor mange modder (%) som lykkes av PC?

Vanskelig å si, men jeg paster inn følgende fra en annen tråd om dette: Du må sjekke om det er riktig versjon. Den skal hete R98SE-C3 og ikke XR98SE-C3L.

 

I såfall er sjansene gode. Helt sikker er man jo ikke, og når du kan få Powercolor 9800 Pro på pcutstyr.no til 1760,- så er jo det den tryggeste veien å gå. :)

Lenke til kommentar

Her står jeg også fast..

 

Men når man ser på bildet på Komplett.no, ser det ut som minnebrikkene ligger på en rett strek. Dette skal det jo ikke gjøre på 256bit kort.

 

Så jeg TROR, bare tror, at dette skal gå greit og modde. 256bit kort skal kunne moddes uten problemer. Eneste problemet som i tilfelle dukker opp, er defekte pipelines. Det skjer, min alldeles ikke ofte. Som regel blir det vellykket etter softmodding. Men det er jo en sjanse og ta.

 

Har du lyst til og prøve så bestiller du. Men en tanke er jo at prisen på både Pro og XT kort synker for tiden..

 

-Jan Ivar-

 

PS! Vidunderlig tråd

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...