Gå til innhold

Hvordan få katoder på batteridrift?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ikke så altfor mye peiling på elektrisitet osv bare så det er sagt!

 

Er det mulig å lage noe enkle greier for å få en katode til å lyse ved å bruke "vanlige" batterier som du får kjøpt på butikken?

 

Hvor mange Volt trekker en katode (12V?)? Hva slags batterier burde man bruke? Er ikke AA batterier på 1,5 Volt? Så hvis man kobler sammen 8 stk. av disse vil man få et til å lyse? Evt hvor lenge vil noe slikt fungere? Vil det bli noe bedre med f.eks D batterier? Har nemlig en "batteripakke" med plass til 8stk AA batterier med + og - ledninger ut!

 

Vet fortsatt ikke helt hvor jeg skal/vil bruke dette hen, men finner nok på en god ide tilslutt!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Troy henrik: du koblet rett fra invertern til batteriet?hsr det noe å si hvilken leding du kobler til + og minus? hva skjer hvis du har feil?

 

knutern: å seriekoble blir det som å sette "alle batteriene etter hvarandre" med + mot - (som i de fleste lommelukter, diskman osv?). Hvor mye forskjell vil det bli med bruk av 8 AA og 8 D batterier? Har jo som sagt en ferdig laget 8 AA batteripack hvor jeg bare kan bytte ut batteriene uten å mådde koble om noe!

 

EDIT: Hvis jeg bare kobler inverteren på et AA batteri hva vil skje da? Vil jeg bare få svakere lys? Og hvor viktig er + og -?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Prøvde selv å koble inverteren på et 9V batteri når jeg holdt på å teste vifte/lysstyringen min. Ved 9V så ville ikke hele katoden lyse og lyset småblinket.

 

Schmelck: Inverteren kjører som du vet vanligvis på 12V så du tar den røde ledningen og setter på + på batteriet og den svarte på -. Om du setter den feil så blir det inget lys. Ikke mer enn det.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

knutern: å seriekoble blir det som å sette "alle batteriene etter hvarandre" med + mot - (som i de fleste lommelukter, diskman osv?). Hvor mye forskjell vil det bli med bruk av 8 AA og 8 D batterier? Har jo som sagt en ferdig laget 8 AA batteripack hvor jeg bare kan bytte ut batteriene uten å mådde koble om noe!

 

EDIT: Hvis jeg bare kobler inverteren på et AA batteri hva vil skje da? Vil jeg bare få svakere lys? Og hvor viktig er + og -?

Serie kobling som du sier er å sette batteriene etter hverandre.

 

Forskjellen mellom 8 aa og 8 D batterier er at du med D cellene vil få my større strøm (Amper, I) og 12V, med aa får du også 12V men mindre Amper.

 

Mere strøm (Amper) jo lengere vil de lyse.

 

+ og minus er viktig som bamsefar sier.

 

Hva skal du med batteri drift av inverterne?

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig med retningen på polene nei? Eller, dere sier at det er viktig, men at det ikke blir noe lys om kobler feil. Vel, det blir aldri lys i bilen min lenger i alle fall! Den inverteren må være retningsstyrt til 1000, for den brant opp når jeg koblet pluss på minus og minus på pluss. :realmad:

 

Har du bil schmelck? I så fall kan du koble opp lysa der, det kan bli fett med f.eks. et blått lys nede ved bena. :yes:

 

Jeg koblet akkurat opp en katode med inverter til noen batterier. Det er bedre å koble sammen 8 AA batterier siden levetiden blir lengre enn ved ett 9V batteri.

 

Jeg har et finulig spørsmål forresten. Jeg satte strøm på inverteren og koblet til katoden -> lys. Så koblet jeg av +polen og det var fortsatt lys, men bare i den ene halvdelen av katoden. Så stakk jeg en av ledningene fra et multimeter nedi den frakoblede +polen på inverteren, og da lyste katoden sterkere. Selv om jeg ikke hadde koblet til noe annet enn -polen på selve katoden. Jeg skjønner ikke hvorfor katoden begynte å lyse sterkere fordi jeg koblet den ene ledningen fra multimeteret på inverteren (katoden hadde fortsatt bare én ledning tilkoblet inverteren). Den andre ledningen fra multimeteret var aldri koblet til noen av delene i systemet ovenfor.

Lenke til kommentar

Hadde bil, hadde planer om å sette inn katoder, men det var en gang...

 

Nytt spørsmål! oppladbare batterier har en spenning på 1,2Volt? Hva hvis jeg bruker de i min batteripakke? Da vil jeg jo ikke få mer enn 9,6Volt, blir det nok? skal prøve imorgen, eller ikveld...

 

på inverteren har jeg en hvit og en svart ledning, betyr det at hvit=rød + og svart=svart -

 

EDIT: hva med slike flate 6V batterier?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Men ved flere batterier så vil jo volten øke? Hvor mange volt tåler en inverter? vil det bli sterke lys ved høyere volt? i en bil så ligger volten på 12V, men ca 14,4V når su har startet den (ihvertfall så er det vel det som er meningen), blir det noen forskjell i lysstyrken etter oppstarart? Med store stereoanlegg i bil så vil jo frontlysene dimme i takt med bassen hvis du ikke har bra nok kondensator og da går jo volten ned hver gang bassen slår...

Lenke til kommentar
Det er ikke viktig med retningen på polene nei? Eller, dere sier at det er viktig, men at det ikke blir noe lys om kobler feil. Vel, det blir aldri lys i bilen min lenger i alle fall! Den inverteren må være retningsstyrt til 1000, for den brant opp når jeg koblet pluss på minus og minus på pluss. :realmad:

 

Hehe, du popper en kondensator med feil polvending ja. Men det går an å bytte den hvis man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...