Gå til innhold

Hvordan fjerne kjøleribben på skjermkortet...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et Visiontek gforce4 ti4200, et bra kort som funker fint, men viften tar snart kvelden. Tenkte jeg skulle bytte kjøleribbe/vifte. Problemet er at kjøleribben er limt fast på gpu'en og ikke festet med clips. Er der noen som har en god løsning på dette problemet? :roll:

Fred.

En god, men dyr løsning er å kjøpe et nytt kort :D

Lenke til kommentar

du tar å løsner ledningen til viften. Legger kortet på litt avispapir eller litt annet dempende materiale. Ikke rett på et bord. Legger et bankkort opp under kanten på samme side som agp porten er. Så tar du et flatt skrujern, putter enden litt under ribben, men ikke så langt inn at du er borti selve gpu. Trykk så ned skrujernet mot bankkortet og med litt makt så spretter ribben av. Gjort dette på 3 ati kort og ett geforce 2 kort og ingen har sluttet å funke enda.

Lenke til kommentar

Stonescream skrev:

du tar å løsner ledningen til viften. Legger kortet på litt avispapir eller litt annet dempende materiale. Ikke rett på et bord. Legger et bankkort opp under kanten på samme side som agp porten er. Så tar du et flatt skrujern, putter enden litt under ribben, men ikke så langt inn at du er borti selve gpu. Trykk så ned skrujernet mot bankkortet og med litt makt så spretter ribben av. Gjort dette på 3 ati kort og ett geforce 2 kort og ingen har sluttet å funke enda.

 

Gjør du dette når gpu'en er varm eller kald?

Lenke til kommentar

har vært kalde de korta jeg har gjort det på. Min er faring er at ribbene ikke sitter så voldsomt fast fra produsentens side.

 

flere av de ati kortene jeg har fjerna ribbene på har bare hatt en liten klatt på midten og denne guffa var uansett en konsistens som ligna mer på klissete fugemasse en mer hardstørka lim.

 

værre med hk vifta jeg limte fast selv med 2 komponentslim til zalman. Sitter nok for godt. Angrer litt på den, for bråker infernalsk så nå blåser en 80 mm vifte på 7 volt på istedet.

Lenke til kommentar

Beste måten å fjerne vifter satt på med termisk lim er et enkelt barberblad. De er så tynne at de klarer å komme seg mellom kjernen og ribben uansett, så da er det bare å "sage" litt frem of tilbake. Det tar som regel ikke mer enn 2-3 minutter maks.

 

Jeg har løsnet mange komponenter limt med artic silver adhesive på denne måten, men det fungerer like godt for kjipa-lim fra stock-kjølings løsninger.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...