Gå til innhold

MSI KM2M hk


Anbefalte innlegg

På hovedkortet er det bare to 12 volts punkter til vifter. En må brukes til CPU-kjølevifte...

 

Dermed står det bare en igjen....

 

Og jeg har tenkt å skaffe meg litt mer kjøling... Altså... Skal man først ha kabinettvifte, så bør man ha minst to (en som blåser inn og en som suger ut)...

 

Dette blir litt vanskelig på hovedkortet mitt :(

 

 

Men finnes det kanskje en kabel-sak som kan dele det ene punktet i 2 (eller mer) ?????

 

eller finnes det andre måter for å gi disse viftene strøm også?

 

 

*be*

 

 

På forhånd, takk for svar!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Microplex (bl.a) selger splittkabel for Molex-kontakter..

Jeg regner med at du er klar over at du kan risikere å "brenne av" en slik kontakt dersom du har en (eller flere) kraftige vifter koblet til en slik kontakt..

Dvs. en på 10Watt eller mer (max. effekt).

Det er derfor krafige CPU-kjølere/vifter som f.eks. Volcano 12 kommer med drevkontakt til strøm og kun en ledning til CPU-vifte kontakt slik at HK kan registrere at vifta går (og hvor fort).

Samme gjelder for litt kraftige kabinettvifter f.eks. Thermaltake A1357. Disse har gjerne viftestyring.. både automatisk via sensor og via regulerbar motstand..

..og henter strøm fra drevkontakt.

Dersom du skal ha mange vifter.. i hvertfall fler enn det HK har kontakter for er det vel like greit å skaffe seg viftestyrings-panel..fra f.eks. Coolermaster?

Ellers er det en del HK som ikke har mer enn 2 Molex-kontakter hvorav en (naturlig nok) er til CPU-vifte.. Men det burde da ikke være noe problem for en "casemodder" og "oveklokkingsnerd"? :p

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du er klar over at du kan risikere å "brenne av" en slik kontakt dersom du har en (eller flere) kraftige vifter koblet til en slik kontakt..

Dvs. en på 10Watt eller mer (max. effekt).

Tenkte egentlig bare å få meg et par 2 Watts vifter fra Sunbeam elns....

 

**Edit: Kan kobles rett i drevkontakt!!! det løste det meste for meg..

 

Det er derfor krafige CPU-kjølere/vifter som f.eks. Volcano 12 kommer med drevkontakt til strøm og kun en ledning til CPU-vifte kontakt slik at HK kan registrere at vifta går (og hvor fort).

Samme gjelder for litt kraftige kabinettvifter f.eks. Thermaltake A1357. Disse har gjerne viftestyring.. både automatisk via sensor og via regulerbar motstand..

..og henter strøm fra drevkontakt.

Så hvis jeg skal ha to kraftige vifter, så må jeg uanz kjøpe en sånn molex-splitt slik at HK får registrert begge viftene??

 

Dersom du skal ha mange vifter.. i hvertfall fler enn det HK har kontakter for er det vel like greit å skaffe seg viftestyrings-panel..fra f.eks. Coolermaster?

Skal vurdere dette

 

Ellers er det en del HK som ikke har mer enn 2 Molex-kontakter hvorav en (naturlig nok) er til CPU-vifte.

Deriblandt mitt HK

 

Men det burde da ikke være noe problem for en "casemodder" og "oveklokkingsnerd"?
Tenkte jeg skulle trene litt på å bli det nå etterhvert :D Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Så hvis jeg skal ha to kraftige vifter, så må jeg uanz kjøpe en sånn molex-splitt slik at HK får registrert begge viftene??

 

Jeg er 99.9 % sikker på at kortet vil bli kjempeforvirra hvis det mottar turtall-signaler fra to forskjellige vifter på samme pluggen. Så om HK registrerer viftene eller ikke skal du ikke bry deg om.

 

Det er uansett bare vifta til CPU som HK bryr seg noe særlig om.

Lenke til kommentar

Ok.. Takk for alle svar...

 

Da blir det trolig nok to litt fargerike Sunbeam vifter med regulerbar motstand...

 

Kan kjøre en på det ledige molex kontaktpunktet, og en på drev... har mange drev ledig (kommer neppe til å bruke alle sammen allikevel)....

 

Da er alt fryd og gammen! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...