Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub + Hub = sant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fint seriekople så mange HUB'er du gidder. Strekk en vanlig kabel fra en vanlig port på HUB-1 til X-porten på HUB-2. Fra vanlig port på HUB-2 til X-porten på HUB-3 osv osv.

 

Om HUB'en ikke har en X-port så kan du bruke en kryssa TP-kabel mellom 2 vanlige porter.

 

X-porten er rett og slett bare en vanlig port som er krysset. Ofte den første eller siste porten på HUB'en. (Du kan m.a.o. f.eks. ikke bruke X-porten og port-1 samtidig hvis disse er delt.)

Lenke til kommentar

Stemmer dette. Men du kan ikke "uplinke" mere enn 4 hubber sånn i teorien. Har for meg at dette har noe med begrensningen i bridge delen i en hub og at det som skjer er at man får packet timeout etter hvert. Correct me if i'm wrong!

 

Det du kan gjøre hvis du skal ha flere enn 4 huber er at du bruker et backbone. Dette bør helst være en switch, da denne har minne som lagrer MAC adresser.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

ikke for å ta oppmerksomheten fra topic starter, men går det ann å sprenge en HUB ved å koble for mange ting til den? En venn av meg påstår jeg ødela HUB'en hans ved at jeg koblet for mange ting til den(et adsl-modem, en laptop, en stasjonær). Er kompisen min en ***, eller har jeg driti på draget?

Lenke til kommentar
ikke for å ta oppmerksomheten fra topic starter, men går det ann å sprenge en HUB ved å koble for mange ting til den? En venn av meg påstår jeg ødela HUB'en hans ved at jeg koblet for mange ting til den(et adsl-modem, en laptop, en stasjonær).

det eneste du får utav en hub er et svakt signal, du drar ikke strøm utav den, det du kobler til belaster den ikke.

 

det kan være at transformatoren/spenningstilførselen til hub'en tok kveld. det er også mulig at det har blitt koblet til feil transformator en annen som gir ut høyere spenning, for eksempel. det er vanskelig å vite hva som har skjedd i ditt tilfelle, jeg bare tipper.

Lenke til kommentar
ikke for å ta oppmerksomheten fra topic starter, men går det ann å sprenge en HUB ved å koble for mange ting til den? En venn av meg påstår jeg ødela HUB'en hans ved at jeg koblet for mange ting til den(et adsl-modem, en laptop, en stasjonær). Er kompisen min en ***, eller har jeg driti på draget?

Ting er til for å brukes. Det er ikke uten grunn at de kommer med 4, 8 eller flere porter. Den skal selvfølgelig tåle å bruke alle portene, selv på maksimal hastighet.

Lenke til kommentar
ikke for å være en festbrems ;)

 

Men brukes det hubber ennå ? :thumbs:

i enkelte sammenhenger er det bedre å bruke en hub enn en switch.En hub vil fungere som en bridge, mens en router vil fungere som en repeater (eller var det omvendt).

 

anyway. Du som sprengte hub'en: kobla du ikke i ISDN kortet da? ;)

Lenke til kommentar

En switch er alltid bedre enn en hub, bortsett fra de veldig få tilfellene du har behov for masse trafikk på et delt medium. En hub er en multiiport repeater og hastigheten går dramatsik ned med antall noder. Man er uansett på halv dupleks. En router er noe helt annet. Det er ikke noe grense for antall hub'er man kan serikoble, men er portene i bruk vil på et eller annet tidspunkt kollisjonene bli så hyppige at ingen frames kommer frem. En switch derimot har et begrenset antallet MAC-adresser den kan huske/mappe til hver port, men når bufferen er full, vil den begynne å opptre hub-aktig og broadcaste

Lenke til kommentar
anyway. Du som sprengte hub'en: kobla du ikke i ISDN kortet da? ;)

hva er det :roll:

 

dvs, det var ei greie, et slags eksternt nettverkskort der, men det funka ikke når jeg brukte det, derfor droppa jeg det, det funket helt fint uten..

ISDN = Telefon .. liksom en slags modem-sak for å få kontakt mellom telefonlinja og PC'n... :roll:

 

Lett å ta feil. Pluggene er helt like, men har forskjellig funksjon. Kan sikkert være det som ødela HUB'en.

Lenke til kommentar
ikke for å være en festbrems ;)

 

Men brukes det hubber ennå ? :thumbs:

i enkelte sammenhenger er det bedre å bruke en hub enn en switch.En hub vil fungere som en bridge, mens en router vil fungere som en repeater (eller var det omvendt).

 

anyway. Du som sprengte hub'en: kobla du ikke i ISDN kortet da? ;)

HÆ?

Jeg satt i for mye strøm. hva har det med ISDn-kort og gjøre?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...