Gå til innhold

Sony PD170 vs Canon XL1SE


Anbefalte innlegg

Nå har jeg tynnet ned kamerajakten til to 3CCD-kameraer:

 

Sony PD170 og Canon XL1SE

 

Hvilket av disse to er best?

Etter å ha sett litt på pixler og slikt virker det for meg som om PD170 er kameraet som gir best videooppløsning og "klarest" film, men jeg er dog ikke sikker.

Hovedtingen jeg kan se Canon sin kandidat har er utskiftbare linser, men hvor nødvendig er egentlig dette?

 

Så, få meninger og kommentarer om hvilket kamera jeg burde kjøpe.

 

Skal jeg kjøpe XL1SE eller spytte inn litt mer penger og kjøpe Sony PD170?

 

For å si det rett ut, jeg vil ha så bra videokvalitet som mulig :p

 

Dessuten ser det ut som om Sony sin også kan ta opp på DV-CAM og Mini DV, hva er DV-Cam?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVCam er egentlig en vanlig DV-tape (stor eller mini) som kjører på 150% av hastigheten til vanlig tape. Det gjør at du får 40 minutter på en vanlig 60-minutters tape. Dette gjør også selvfølgelig at du får tilsvarende lite dropouts. Dropouts er defekter i bildet i form av at lesehodet ikke klarer å skrive/lese fort nok til tapen, slik at du på TV-bildet ser horisontale striper eller firkanter som har "falt vekk" fra videoen. Dersom du aldri har sett en dropout, har du sannsynligvis heller ikke bruk for DVCAM, da dette er hovedargumentet for å bruke DVCAM.

 

Egentlig er det så godt som ingen som bruker DVCAM i dag pga at vanlige DV-taper har blitt så bra at du så godt som aldri får dropout lengre. Det var i (mini)DV's barndom at tapene var såpass dårlige at man hadde bruk for et mer robust og proft format.

 

DVCAM-kassetter kommer også i et litt mer robust cover, og koster kanskje ca dobbelt så mye som vanlig tape (om ikke mer) så det er ingen vits å ha dette som kjøpsargument.

 

MEN til kamerakjøp: DERSOM du har tilgang til Canon-linser (f.eks fra lokal fotoklubb, bestefar, kirke og menighet, SKOLE, interessegrupper på høyskole osv osv) så KAN det lønne seg å kjøpe Canon XL1S.... Det er et fleksibelt verktøy, og har en voldsomt stor brukerskare, så ekspertisen er god... Men det er det på PD170/150 også.....

 

Du får kose deg med å finne ut av dette. Du burde kanskje vurdere et PD150 også, da forskjellen mellom 150 og 170 er 1 lux i hovedsak når det gjelder bildekvaliteten, og det trenger ikke være verdt 10000 kroner.

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Takk for svar,

 

grunnen til at jeg har satt opp PD170 her er at PD150 ikke finnes på www.bhphotovideo.com.

Familien min er ofte i USA siden jeg har slekt der, og da ville det vært meget praktisk å bestille et PAL-kamera fra bhphotovideo til et familiemedlem i statene og ta det med hjem neste gang et norskbosatt familiemedlem skal til USA.

 

Har ikke sett på prisene til XL1SE-linser, men innbiller meg at de er ganske dyre.

Kan du si meg litt om hva de gjør og hva som gjør dem verdt å kjøpe?

Så vidt jeg vet har jeg ikke tilgang på noen, skolen jeg går på (Nordberg Ungdomsskole) bruker ikke så dyre kameraer, de klarer seg fint med noen MVX 150i'er.

 

Men du mener altså at XL1SE er det smarteste valget?

Lenke til kommentar

Nei du må nesten farte litt rundt og prøve selv og sånn. Jeg mener dette er to ulike verktøy til ulike oppgaver. Skal du lage freelance nyhetsreportasjer vil sannsynligvis PD170 være det beste valget, pga best lavlyskvalitet på markedet (selv om XL1S kan gjøre dette 98% like bra). Og Canon XL1S dersom du skal lage kortfilm/reklamefilm/har tilgang på linser (selv om PD170 kan gjøre dette 98% like bra).

 

Dette er to gode kamera, det er sikkert og visst. Jeg har bare prøvd PD150, så det er så langt jeg kan anbefale. Har såvidt sett en XL-1.. De er ganske store og klumpete, så det må du være forberedt på i så fall.

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...