Gå til innhold

DVD-brenner. Bør jeg vente?


Anbefalte innlegg

Tenker på DVD, men bør jeg vente til høsten å se hvordan priser på 8.6GB DVD-brennere blir? Da går trolig vanlige brennere enda mere ned, eller de så lavt i pris nå at lenger ned er umulig?

 

Er det stor forskjell på NEC 2500 og Plextor 708? Prisen for bulk er jo på 8-900kr forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke den til ? Er du veldig avhengig av å brenne raskt ?

Jeg kjøpte NEC'en da jeg fant at til mitt bruk var det å kaste penger ut av vinduet å kjøpe Plextor'en. Utviklingen går dessuten så fort at jeg antageligvis vil oppgradere om 1-1,5 år.

 

Har ennå ikke angret på kjøpet av NEC'en...

 

PS: Du kan jo lese litt om de forskjellige hos www.pcworld.no og på www.dinside.no

Endret av Bulle
Lenke til kommentar

Ett halvt år vil alltid bringe prisene ned og mulighetene opp. Per dags dato vil jeg nesten tippe du før mest brenner for pengene ved å velge en NEC ND-2500A. Har selv ikke brukt Plextor brenneren, men ND-2500A funker helt ypperlig og får god omtale. Det er dessuten ett nyere produkt enn Plextor sin.

 

I april/mai vil dual-layer brennere komme, og de rimeligste blir sikkert omtrent på samme prisnivå som dagens gjennomsnitt av 8x brennere. De første modellene som kommer av dual-layer blir nok med de samme mulighetene som de fleste 8x brennere som finnes nå, men at du kan brenne DVD+R DL på 2.4x (2.4x for begge lagene, har vært spekulert i normal fart på det første laget, og 2.4x på det andre, men dette ser ut til å være feil).

 

Noen (få tipper jeg) 8x brennere kan *kanskje* også oppgraderes til dual-layer bare med firmware.

Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe nytt og bedre for de som venter og sånn sett kan du vente i det uendelige. Dagens Plextor PX-708A fungerer glimrende og tar det meste av DVD-plater du hiver i den, noe som ikke er tilfellet med NEC og flere andre av merkene som er billigere. Plextor er et trygt og godt kjøp og er absolutt verdt å betale litt ekstra for :thumbup:

Lenke til kommentar

MuD

u bør velge Nec ND-2500A... fordi det er ein multiformat-brenner.. den tar alt

Du sette deg inn i hva do snakke om, NEC og PLEXTOR som vi snakke om her begge ha stotte for DVD- og DVD+ standardene men ikke den derre DVD-RAM

 

 

Og så litt mer seriøst kanskje. :)

Har selv Plextor sin, og er meget fornøyd. Begge brennerene er som nemt multiformat riktignok har NEC sin støtte for 8x på DVD-R. Plextor sin spiller har bra hastighet på skriving skal du rippe vil du øke hastigheten siden Plextor som vanlig vil sikre kvaliteten først. Plextor er også kjent for å vere flinke med firmware oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Har selv Nec2500a og er veldig fornøyd. Grunnen til at jeg oppgraderte fra nec1300a var brennekvalitet, og sterkt forbedret brennekvalitet og/eller dual layer brenning er den eneste grunnen jeg ser til å oppgradere. Nå ser jeg at plextor (?) skal lansere en 12x brenner, og benq har lansert en som kan firmware opgraderes til dual layer, men jeg regner med at det nærmeste året vil jeg klare meg meget bra med denne nec'en.

 

Uansett, 8x plextor, 8x nec og 8x pioneer - de er så vidt jeg skjønner alle tre veldig gode brennere, alle 3 støtter +-r/w og du "kan ikke gjøre feil" hvis du velger en av dem.

 

En positiv ting jeg kan si om nec 2500a er at den trives helt greit med princo 4x dvd-r plater. Jeg kjøpte 100 slike når jeg kjøpte nec 1300a'en min, og den kunne aldri skrive raskere enn 2x på dem (vel, den kunne, med da ble det en coaster). 2500'en skriver på dem som om det skulle vært kvalitetsmedia :)

 

Den siste batchen med plater jeg anskaffet meg (printbar datasafe 8x, ritek r03) støttes ikke fullt ut av 2500en enda, så må nøye meg med å skrive 4x på dem. Men jeg driter i om det tar 15 eller 8 minutter å skrive en dvd (eller mer også for den del), jeg driver ikke volumproduksjon av dvd og det er ikke slik som før i tiden at man måtte sitte helt musestille i stolen mens man brant noe, og skumplet man borti bordet slik at musen rørte på seg fikk man en buffer underrun og dermed en coaster :)

 

Hm - kanskje jeg egentlig prøver å si er at det er langt større forskjell på media enn på brennere... Jeg har til gode å se/lese om brennere som skriver svært dårlig på kvalitetsmedia, og kostnadene med å kjøpe billige media kan til syvende å sist bli minst like store som å kjøpe kvalitetsmedia med en gang pga. coastere.

 

Tenker på DVD, men bør jeg vente til høsten å se hvordan priser på 8.6GB DVD-brennere blir? Da går trolig vanlige brennere enda mere ned, eller de så lavt i pris nå at lenger ned er umulig?

 

Jeg tror at det kommer til å ta noel tid før dual layer media blir brukbart rimelig. Med mindre du har ett brennende ønske om å ha det aller siste nyeste vil du komme rimeligere i fra det med å kjøpe en standard brenner nå, og oppgradere til dual layer når de og de tilhørende platene er blitt rimelige nok.

Endret av SunMaster
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Plextor PX-708A, og er greit fornøyd med den egentlig. Men hadde nok valgt NEC dersom jeg skulle kjøpt ny i dag. Plextor kan ikke forsvare prishoppet som det blir mellom disse to modellene. Det må isåfall kun være garantiordningen, som jo er eksepsjonelt bra hos dem.

Når det gjelder brennekvalitet skal NEC faktisk være bedre enn Plextor, men det kan jo ha endret seg med nyere firmware :ermm: ?

Begge to er ihvertfall trygge kjøp :)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
MuD
u bør velge Nec ND-2500A... fordi det er ein multiformat-brenner.. den tar alt

Du sette deg inn i hva do snakke om, NEC og PLEXTOR som vi snakke om her begge ha stotte for DVD- og DVD+ standardene men ikke den derre DVD-RAM

 

 

Og så litt mer seriøst kanskje. :)

Har selv Plextor sin, og er meget fornøyd. Begge brennerene er som nemt multiformat riktignok har NEC sin støtte for 8x på DVD-R. Plextor sin spiller har bra hastighet på skriving skal du rippe vil du øke hastigheten siden Plextor som vanlig vil sikre kvaliteten først. Plextor er også kjent for å vere flinke med firmware oppgraderinger.

oki... viste ikkje att plextor sin var Multiformat :blush:

Beklager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...