Gå til innhold

mulig å kopiere SACD ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SACD er et DVD-format som bruker DSD - en datastrøm av lyd som finnes på mange formater - både stereog og flerkanals med forskjellig samplingsfrekvens.

 

SACD skivene er det samme som DVD skiver (så vidt jeg vet).

Med programvare for 1:1 kopiering av DVD burde det gå greit å kopiere SACD også. Det eneste litt "kilne" er at mange SACD titler er Hybrid plater - dvs at de har et lag som er leslig for cd-spilleren og et lag som kan leses av DVD/SACD spillere. Ved 1:1 kopiering vil isåfall ikke CD laget bli med.

 

Men vil bli overrasket om det bare er å kopiere 1:1 - Sony (og co.) har nok lagt ned mye jobb i kopisikring :-)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
SACD er et DVD-format som bruker DSD - en datastrøm av lyd som finnes på mange formater - både stereog og flerkanals med forskjellig samplingsfrekvens.

 

SACD skivene er det samme som DVD skiver (så vidt jeg vet).

Med programvare for 1:1 kopiering av DVD burde det gå greit å kopiere SACD også. Det eneste litt "kilne" er at mange SACD titler er Hybrid plater - dvs at de har et lag som er leslig for cd-spilleren og et lag som kan leses av DVD/SACD spillere. Ved 1:1 kopiering vil isåfall ikke CD laget bli med.

 

Men vil bli overrasket om det bare er å kopiere 1:1 - Sony (og co.) har nok lagt ned mye jobb i kopisikring :-)

Er de greiene så avanserte? Du blander ikke SACD og DVDA nå?

Lenke til kommentar

Ingen moralpreken her fra om kopiering. Men SACD (Super Audio Compact Disc) er en hybrid mellom multikanals og stereo. Se denne linken http://www.disctronics.co.uk/technology/dv...dvdaud_sacd.htm

Slik jeg tolker det vil du få problemer med å kopiere den rent av. Mulig at du kan rippe cd-delen (stereo) å brenne den for seg, alternativt klare å rippe multikanaldelen å brenne den for seg på en DVD.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Nix, blander ikke DVD-A og SACD - ei heller med HDCD.

DVD-A benytter seg av PCM format på lyden, slik at hver sample vil da være angitt av en 24bits verdi. Samplingshastighet 44.1-192 kHz.

 

En DSD-strøm fra en SACD angir istedet differansen til forrige sample. Oppløsning 1 bit (tror jeg) og samplehastighet 2.4MHz. (Kan godt sammenlignes med en Delta/Sigma AD/DA omformer for de som kjenner til det prinsippet).

Lenke til kommentar

takk for veldig interessant innspill !

 

la meg presisere: jeg er ikke ute etter å spille av SACD på pcen min , ei heller 'rippe' låter fra ei SACD-skive; tanken var å ta sikkerhetskopier av SACD-plater som virker som originalen i en SACD-spiller.

 

hva hvis jeg enkelt og greit kopierte den som en annen DVD i blind mode ?

Lenke til kommentar
takk for veldig interessant innspill !

 

la meg presisere: jeg er ikke ute etter å spille av SACD på pcen min , ei heller 'rippe' låter fra ei SACD-skive; tanken var å ta sikkerhetskopier av SACD-plater som virker som originalen i en SACD-spiller.

 

hva hvis jeg enkelt og greit kopierte den som en annen DVD i blind mode ?

Hva hindrer deg i å prøve?

Hvis du gjør det kan du jo gjerne gi tilbakemelding etterpå.

Lenke til kommentar
takk for veldig interessant innspill !

 

la meg presisere: jeg er ikke ute etter å spille av SACD på pcen min , ei heller 'rippe' låter fra ei SACD-skive; tanken var å ta sikkerhetskopier av SACD-plater som virker som originalen i en SACD-spiller.

 

hva hvis jeg enkelt og greit kopierte den som en annen DVD i blind mode ?

Det er to problemer.

Det første er at lead-in på plata er kryptert. Så man trenger en spiller som kan dekryptere lead-in for å kunne lese plata. En slik spiller får man ikke kjøpt til PC.

 

Skulle du få fatt i en spiller som kan det (det skal være mulig å lage en selv) så har du fremdeles problemet med å kopiere PSP-PDM. Man får laget en kopi uten PSP-PDM, men da mangler man den ene dekrypteringsnøkkelen, så man får ikke spilt av innholdet.

Lenke til kommentar

jo, jeg skj¢nner at lead-in er kryptert og at pc'en ikke 'forstår' hvordan den skal lese denne informasjonen... men: kryptert eller ikke, det er fortsatt nuller og enere vi snakker om, så teknisk sett burde en DVD-brenner kunne lage en identisk kopi av hvilken som helst DVD uten å 'forstå' hva den kopierer ?

den funksjonen finnes da på cd-brennere (blind copy eller noe sånt i Nero, CloneCD..) ?

Lenke til kommentar
jo, jeg skj¢nner at lead-in er kryptert og at pc'en ikke 'forstår' hvordan den skal lese denne informasjonen... men: kryptert eller ikke, det er fortsatt nuller og enere vi snakker om, så teknisk sett burde en DVD-brenner kunne lage en identisk kopi av hvilken som helst DVD uten å 'forstå' hva den kopierer ?

den funksjonen finnes da på cd-brennere (blind copy eller noe sånt i Nero, CloneCD..) ?

RAW-brenning tror jeg det heter

Lenke til kommentar
jo, jeg skj¢nner at lead-in er kryptert og at pc'en ikke 'forstår' hvordan den skal lese denne informasjonen... men: kryptert eller ikke, det er fortsatt nuller og enere vi snakker om, så teknisk sett burde en DVD-brenner kunne lage en identisk kopi av hvilken som helst DVD uten å 'forstå' hva den kopierer ?

den funksjonen finnes da på cd-brennere (blind copy eller noe sånt i Nero, CloneCD..) ?

Uten tilgang til lead-in får ikke pcen lest noen "nuller og enere".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...