Gå til innhold

Overklokke ram


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har overklokket min XP 2500 til en XP3200

Kjører 200 fbs og lurer på om jeg har overklokket rammen og da.

Og viss ikke hvordan gjør jeg det og hva timings bør den stå på har et Abit NF7-v2.0 og 2100 266mhz ram en 512 og en 256 brikke?

 

Og hva gjør egentlig timingsen med rammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du overklokker ikke rammen ved å endre frontside bus.

Jo... :roll:

Klokkefrekvensen på rambrikkene er lik FSB hvis du bruker 1:1 divider. Du kan endre hastigheten med andre dividere, men hastigheten regnes altså ut fra FSB. Du sier selv at du ikke har hørt om klokking av RAM, hva med å ikke komme med påstander om ting du ikke har greie på?

Lenke til kommentar

Overse hva anth sier. Når du øker FSB så øker du samtidig hastigheten på RAM. Du kan derimot unngå kraftig overklokking ved å forandre devider.

 

Å kjøre PC2100 med en XP3200 høres ikke særlig bra ut. Du skulle egentlig hatt 3200 RAM, og jeg tviler sterkt på at du har klart å presse PC2100 til 3200-hastighet. Det betyr at du kjører RAM og FSB asynkront, og det er ikke særlig smart.

Lenke til kommentar
Jeg har en XP 1800+ og kjører fsb på 133 (Setter jeg den høyere vil ikke maskinen starte. Har selvsagt da også satt ned klokkepulsen).

Du sier "klokkepulsen", tenker du på multiplier?

 

Rammen er PC2700 (333 mhz, ikke sant?) Jeg ser liksom ikke noen fellesnevner med bussen på ram og fsb på cpu.

 

Rammen er ikke 333 mhz i den forstand, for det første er dette effektiv hastighet (DDR), så det reelle tallet vil være halvparten, altså 166 mhz. Videre er dette tallet kun det brikken er spesifisert til å klare, hastigheten minnet kjører på bestemmes som sagt utifra FSB.

Lenke til kommentar

Du har fått svar... PC2100 passer rett og slett ikke til systemet ditt, beklager... De er overhodet ikke egnet til overklokking.

 

edit: Når jeg sier at de ikke passer, så mener jeg selvsagt ikke at de ikke fungerer sammen med systemet ditt... Jeg sier bare at du burde hatt kjappere RAM.

 

 

anth: Er det en Palomino eller en T-Bred du har? T-Bred er bedre egnet for overklokking, og hvor høy FSB du når finner du ikke ut før du har prøvd.

Endret av RikkyRally
Lenke til kommentar
Det går vell ann og overklokke rammen litt 2700 eller noe sånn og hva timingst bør rammen stå på?

Det er jo bare å prøve å klokke minnet til PC2700, men for å finne frem teskjeen: PC2100 er ikke egnet til overklokking. Hvor langt du kommer er vanskelig å si, men det optimale er å kjøre RAM:FSB med 1:1 divider, og det vedder jeg en tier på at du ikke klarer. Når det gjelder timings så bør de stå lavest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...