Gå til innhold

Hjelp til å bygge server.


Anbefalte innlegg

¤¤¤ Topic Redigert av moderator ¤¤¤

 

Hei.

 

Linken til denne servertypen- https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

http://www.asus.com/products/server/ak35.htm

 

Jeg jobber i en IT-avdeling og har nettopp bygget opp en server av den typen som står i overskriften. Dessverre har vi måttet levere feilkjøpte harddisker som var 68pin, og nå har jeg tenkt å kjøpe 6stk 80pin SCSI harddisker som produseres av Seagate. Kommer Hot-Swap systemet til å levere nok strøm til 6 harddisker?

 

Er det andre ting i forbindelse med kommunikasjon mellom Hot-Swap systemet og et raidanlegg som jeg trenger å få vite mer om? Det har fulgt med en intern kabel som skal kobles mellom Hot-Swap systemet og SCSI-kontroller. Trenges det flere SCSI-kanaler på en SCSI-kontroller hvis jeg bruker 6 harddisker på Hot-Swap systemet?

 

SCSI-kontroller -> http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...5&GrpID=12&s=pl

 

Har fått med meg at SCSI støtter eksternt overføring på 320Mbs, mens internt overføringen blir det 100Mbs. Hvis det skal være slikt, ser jeg for meg at flaskehals ikke dukker opp hvis jeg bruker en kanal for å koble til 6 stk harddisker gjennom Hot-Swap systemet.

 

Vi i IT-avdelingen setter pris på å få en god tilbakemelding og nye opplysninger fra dere.

 

Med hilsen

Andreas Skogstad

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden serveren leveres med 6 disskuffer og et 500W PSU er det vel svært sansynlig at den er ment for å fungere med 6 disker.

 

Du kan trygt bruke alle diskene på en enkel SCSI kanal, selv om du vil få marginalt høyere ytelse om du fordeler diskene på to eller flere kanaler.

Oppbygningen av backplane i maskinen bestemmer om alle diskene går på en kanal, eller om du må/kan bruke to kanaler.

Siden din SCSI RAID kontroller bare har en kanal kan du jo håpe på at det er en kanal ;-)

 

Ikke for å være frekk, men bør ikke du som jobber i "IT-avdelingen" ha slik kunnskap selv ? ... eller kjøpe en ferdig konfigurert server.

 

Arneeeeeeeeee

Lenke til kommentar

med en 500W redundant strømforsyning så skal der være mer en nok strøm til hele maskinen og 6 disker. diskene tar ikke strøm fra scsi kontrolleren men fra selve psu'n, da diskene er plassert inni hd-tray's hvor bakstykkene er koblet til psu'n.

 

scsi kortet du har valgt er ett godt kort som støtter Hotswap, har en kanal og støtter maks 15 disker. noe som skulle holde lenge for drift av bare 6 disker, men hvorfor dere sendte 68pin diskene tilbake og bestiller 80pins disker er lett uforståelig for meg, da scsi kortet er 68pin både internt og eksternt.

Lenke til kommentar
Siden serveren leveres med 6 disskuffer og et 500W PSU er det vel svært sansynlig at den er ment for å fungere med 6 disker.

 

Du kan trygt bruke alle diskene på en enkel SCSI kanal, selv om du vil få marginalt høyere ytelse om du fordeler diskene på to eller flere kanaler.

Oppbygningen av backplane i maskinen bestemmer om alle diskene går på en kanal, eller om du må/kan bruke to kanaler.

Siden din SCSI RAID kontroller bare har en kanal kan du jo håpe på at det er en kanal ;-)

 

Ikke for å være frekk, men bør ikke du som jobber i "IT-avdelingen" ha slik kunnskap selv ? ... eller kjøpe en ferdig konfigurert server.

 

Arneeeeeeeeee

heisann.

 

Det er alltid mange nye ting man lærer seg under sin egen karrier. Jeg har bygget mange maskiner uten noe særlig problem. Men jeg hadde nok slurvert litt med server-oppbygningen. Har ingen dårlig unnskyldig, men jeg er fortsatt interssert i å få tak i noen av dere som kunne mye om sånn ting.

 

Hilsen fra meg

Lenke til kommentar
med en 500W redundant strømforsyning så skal der være mer en nok strøm til hele maskinen og 6 disker. diskene tar ikke strøm fra scsi kontrolleren men fra selve psu'n, da diskene er plassert inni hd-tray's hvor bakstykkene er koblet til psu'n.

 

scsi kortet du har valgt er ett godt kort som støtter Hotswap, har en kanal og støtter maks 15 disker. noe som skulle holde lenge for drift av bare 6 disker, men hvorfor dere sendte 68pin diskene tilbake og bestiller 80pins disker er lett uforståelig for meg, da scsi kortet er 68pin både internt og eksternt.

Jo, fordi serveren støtter kun Hot-Swap og Hot-Swap er basert på 80pin.

 

Takk for ditt råd.

 

Hilsen fra meg

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror jeg tør (har tross alt satt opp 2-3 lignende system).

 

Regn med at Hot-Swap systemet er dimensjonert til ihvertfall så mange disker det er plass til. Og med mindre du skal kople til noe sinnsykt med annet utstyr (mange CD-ROMer, tapestasjoner, e.l.) så holder nok 500W.

 

Normalt blir alle diskene i Hot-Swapen sett på som en fysisk disk av SCSI controlleren. Derfor bruker hele Hot-Swapen kun 1 SCSI ID.

Teoretisk skal man ikke kunne sette opp diskene til å oppføre seg som flere disker, ihvertfall på de jeg har jobbet med (Mylex), men jeg har klart det.

Det som kan bli et problem er hvis man kopler til en SCSI enhet med lavere hastighet, som CD-ROM e.l.

 

Hvor har du det fra at det bare er 100 MBs internt?

Det står jo at det støtter U320 og ingenting om maks 100 MBs.

Og hvorfor har du valg et "Low Profile" kort?

Lenke til kommentar

Hei, det er ingen problemer med strømmen, 500W holder sikkert til 20 harddisker - det er prosessorene som trekker mest strøm.

 

En harddisk bruker mellom 5 og 10 watt, mens prosessoren bruker omtrent det tidoble.

 

Når det gjelder kontroller og mulige flaskehalser: Jeg har selv erfart og har hørt om flere som melder om dårlig ytelse på enkelte av Adaptec sine RAID-kontrollere. For eksempel en 2010S kontroller som jeg personlig har testet, klarte ikke mer enn 60-70 MB/sek selv med 6 stk 15000 RPM disker i RAID 0. Mener å huske at den var litt raskere med RAID 5, men fortsatt langt fra noen racer.

Du finner antakelig artikler om dette på www.storagereview.com

 

De nye Adaptec 39320xx / 29320xx med RAID 0, 1 og 10 support har derimot laaaangt høyere ytelse selv om de ikke har onboard cache. Disse har vel og merke ikke støtte for RAID 5, og eldre versjoner av disse har heller ikke støtte for RAID 10.

 

2120S er sikkert en grei kontroller om du skal bruke RAID 5, men ikke bruk penger på raske disker, for den vil nok ikke utnytte hastigheten.

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Skandale

 

Han kan ikke bygge server, ingen andre på den avdelingen kan bygge servere.... Kan han installere og drifte programmvaren på serveren?

Eller er dette en itavdeling som ikke sender sine folk på kurs for det er for dyrt?

 

Siden de ikke har peiling, og ikke råd, så går de heller ikke til andre firmaer som leverer servere + support på server + programvare på server osv ... slik at noe er i orden ...

 

skandalefirma med skandale itavdeling, og skandaleansatte ... minner meg om itavdelingen på skolen ... og der har server parken knelt flere ganger i det siste, kaos, bråk og bare tull... men det værste er at server + support er levert av et annet firma ... og fremdeles så går ting på tryne ... skandale ... men det er fordi det er skandalefolk som er ansatt der .... Når de installerer win på 100 pc'er så bruker de slett ikke Ghost ... el lignende ... neida pc for pc ... skandale ...

 

Skaff deg jobb i et firma som tar vare på deg, for jeg hadde aldri ansatt deg ... skandale ....

 

500W ser bra ut

Lenke til kommentar
Vel, jeg tror jeg tør (har tross alt satt opp 2-3 lignende system).

 

Regn med at Hot-Swap systemet er dimensjonert til ihvertfall så mange disker det er plass til. Og med mindre du skal kople til noe sinnsykt med annet utstyr (mange CD-ROMer, tapestasjoner, e.l.) så holder nok 500W.

 

Normalt blir alle diskene i Hot-Swapen sett på som en fysisk disk av SCSI controlleren. Derfor bruker hele Hot-Swapen kun 1 SCSI ID.

Teoretisk skal man ikke kunne sette opp diskene til å oppføre seg som flere disker, ihvertfall på de jeg har jobbet med (Mylex), men jeg har klart det.

Det som kan bli et problem er hvis man kopler til en SCSI enhet med lavere hastighet, som CD-ROM e.l.

 

Hvor har du det fra at det bare er 100 MBs internt?

Det står jo at det støtter U320 og ingenting om maks 100 MBs.

Og hvorfor har du valg et "Low Profile" kort?

Heisann. Innlegget ditt er veldig nyttig for meg å få vite mer akkurat om det jeg prøver å få til. Tusen takk!!!

 

Internt 100Mbs har jeg funnet på de fleste systeminformasjoner hos komplett. PS!! Se etter eksternt og internt overføringsfart.

 

Mvh meg

Lenke til kommentar
Skandale

 

Han kan ikke bygge server, ingen andre på den avdelingen kan bygge servere.... Kan han installere og drifte programmvaren på serveren?

Eller er dette en itavdeling som ikke sender sine folk på kurs for det er for dyrt?

 

Siden de ikke har peiling, og ikke råd, så går de heller ikke til andre firmaer som leverer servere + support på server + programvare på server osv ... slik at noe er i orden ...

 

skandalefirma med skandale itavdeling, og skandaleansatte ... minner meg om itavdelingen på skolen ... og der har server parken knelt flere ganger i det siste, kaos, bråk og bare tull... men det værste er at server + support er levert av et annet firma ... og fremdeles så går ting på tryne ... skandale ... men det er fordi det er skandalefolk som er ansatt der .... Når de installerer win på 100 pc'er så bruker de slett ikke Ghost ... el lignende ... neida pc for pc ... skandale ...

 

Skaff deg jobb i et firma som tar vare på deg, for jeg hadde aldri ansatt deg ... skandale ....

 

500W ser bra ut

Jeg kan bygge server, ja. Men jeg har ikke mye kunnskap på dette området siden det er første gang jeg gjør det. Dessuten vil jeg være sikker på å ikke gjøre unøvendig feil igjen. Alle menneskene må feile noen ganger i livet. Ingen som er perfekte.

Lenke til kommentar
Hei, det er ingen problemer med strømmen, 500W holder sikkert til 20 harddisker - det er prosessorene som trekker mest strøm.

 

En harddisk bruker mellom 5 og 10 watt, mens prosessoren bruker omtrent det tidoble.

 

Når det gjelder kontroller og mulige flaskehalser: Jeg har selv erfart og har hørt om flere som melder om dårlig ytelse på enkelte av Adaptec sine RAID-kontrollere. For eksempel en 2010S kontroller som jeg personlig har testet, klarte ikke mer enn 60-70 MB/sek selv med 6 stk 15000 RPM disker i RAID 0. Mener å huske at den var litt raskere med RAID 5, men fortsatt langt fra noen racer.

Du finner antakelig artikler om dette på www.storagereview.com

 

De nye Adaptec 39320xx / 29320xx med RAID 0, 1 og 10 support har derimot laaaangt høyere ytelse selv om de ikke har onboard cache. Disse har vel og merke ikke støtte for RAID 5, og eldre versjoner av disse har heller ikke støtte for RAID 10.

 

2120S er sikkert en grei kontroller om du skal bruke RAID 5, men ikke bruk penger på raske disker, for den vil nok ikke utnytte hastigheten.

 

- Jørn

Det du har skrevet til meg er veldig interessant å vite. Takk skal du ha. Skal se nærmere på hvilken raid-kontroller som kan være et lurt kjøp.

 

Mvh meg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...