Gå til innhold

Spørsmål


Anbefalte innlegg

Har brukt Win ME og Linux en stund, så jeg har ikke brukt noe særlig tid til å sette meg inn i hvordan ting gjøres i XP. Nå får jeg en ny maskin, og med den følger det med en XP home-CD, så det kunne vært greit å ordne litt system.

Vet at Windows er et veldig "låst" system, men håper likevel det er noen smartinger her som kan svare meg på noen spørsmål.

 

1. Er det mulig å endre "Dropdown-menyen" i explorer? Det er noen mapper og stasjoner som står som standard på denne, men jeg ville gjerne endret en del av disse. F.eks. vil jeg ha en bildemappe permanent i den lista.

2. Er det mulig å fjerne mappene Mine dokumenter og Delte dokumenter? Skulle gjerne fjernet disse, fordi de bare lager rot i systemet.

3. Jeg har hørt noen rykter om at oppstartsbildet (i alle fall i 98) ikke er nødvendig, og kan kuttes ut. Hvis dette er mulig i XP: hvordan gjør man det?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har brukt Win ME og Linux en stund, så jeg har ikke brukt noe særlig tid til å sette meg inn i hvordan ting gjøres i XP. Nå får jeg en ny maskin, og med den følger det med en XP home-CD, så det kunne vært greit å ordne litt system.

Vet at Windows er et veldig "låst" system, men håper likevel det er noen smartinger her som kan svare meg på noen spørsmål.

 

1. Er det mulig å endre "Dropdown-menyen" i explorer? Det er noen mapper og stasjoner som står som standard på denne, men jeg ville gjerne endret en del av disse. F.eks. vil jeg ha en bildemappe permanent i den lista.

2. Er det mulig å fjerne mappene Mine dokumenter og Delte dokumenter? Skulle gjerne fjernet disse, fordi de bare lager rot i systemet.

3. Jeg har hørt noen rykter om at oppstartsbildet (i alle fall i 98) ikke er nødvendig, og kan kuttes ut. Hvis dette er mulig i XP: hvordan gjør man det?

 

Takk :)

1. forstod ikke heeelt hva du mente..

 

2. Etter som jeg vet så kan du aldre fjerne mappen Mine dokumenter helt, men du kan fjerne de fleste snarveier. Mange spill\programmer bruker mappen mine kokumenter til å legge div filer i. Hvis du fjerner denne vil du få problemer.

 

3. Har ikke hørt om det, sikkert mulig.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte egentlig ikke på å fjerne snarveiene.

Gjør forsåvidt ingenting om Mine dokumenter er der, så lenge de ikke står i veien på noen måte.

 

Det jeg mente på punkt 1:

Hvis du åpner explorer (hvilken som helst mappe), så vil du sansynligvis (hvis du ikke har valgt å fjerne det) finne en "dropdown-meny" / adresselinje. På denne står bl.a. "Skrivebord", "Mine dokumenter", "Min datamaskin", osvosv...

 

Ingen som vet noe om det jeg nevner på punkt 3? Det er jo mulig å laste ned alternative bilder (det "Velkommen"-bildet), så det må jo være mulig å styre det et sted.

Lenke til kommentar

tviler på at du får fjernet bootscreenen helt, men du kan i hvert fall forandre den slik:

 

Backup (copy) the file %windir%\system32\ntoskrnl.exe (most likely C:\windows\system32\ntoskrnl.exe - the boot screen)

Download the .zip to your computer

Extract ntoskrnl.exe to a directory other than %windir%\system32 (most likely C:\windows\system32)

Reboot your computer into Safe Mode (hit F8 before the boot screen) or into true DOS (from a boot disk)

Overwrite the file %windir%\system32\ntoskrnl.exe (which should have been backed up) with the extracted exe

Reboot your computer as you normally would

 

nye boot screener finner du på www.themexp.org. jeg regner med at maskinen arbeider ganske tungt mens oppstartsbildet vises, ellers ville dette bare betydd et 10 sek delay på oppstarten som står stikk i strid med andre forsøk på å gjøre den kortere. tror ikke du kommer noe nærmere ingen boot screen enn f. eks. en svart skjerm.

 

angående mine dokumenter og andre endringer anbefaler jeg også tweakxp. her kan du blant annet skifte ut systemmappene dine, fjerne div. snarveier, osv. sjekk også ut www.winguides.com.

Lenke til kommentar

trur ikkje det går an å legge til faste mapper på den dropdown menyen, ant enn mapper på skrivebordet.. men du kan lage virtuelle partisjonar som lastar inn data fra ei mappe.. dette kan du gjer i Tweak XP trur eg..

 

 

den bootscrenen kan du ikkje ta vekk.. den kan byttast ut med andre bilder og sånt, men det virkar ikkje som det er det du er ute etter..

 

viss det er logon screenen du meinar, kan du ta den vekk i kontrollpanelet under brukerkontoer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...