Gå til innhold

Filformat på bildefilene.


Anbefalte innlegg

Kan man levere bildene i det formatet man selv ønsker

når man overfører filer til "fremkalling"?

Jeg har selv et canon ixus 400. Og det lagrer bildene

med *.jpg formatet.

Bildefilene blir på ca. 1.5MB.

Ser at enkelte har en maksgrense på 60MB overføring via epost.

Men dette gjelder vel ikke ved vanlig filoverføring.

Er det noe forskjellig praksis hos de fleste forhandlere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor store filer en kan laste opp / overføre til en levenrandør varierer mye. Det som ser ut til å være felles er at de største leverandørene har fri lagringsplass og du kan gjerne laste opp både 200 og 300 MB i slengen. Har selv lastet opp over 500 MB til mine kontoer hos FotoKnudsen og Direkte Foto i løpet av en sesjon uten noe problem.

Det som derimot er et problem er begrensningene satt på en enkelt fil. Hos Eurofoto får eg ikke lastet opp bilder som er større en 5-6 MB. Dette er ganske dårlig med tanke på at det sier det tar imot f.eks. Tiff bilder. Et tiff bilde blir fort 18-30 MB hvis en skal lage forstørrelser m.m. FotoKnudsen er iallfall ærlige og sier at de kun tar imot jpg. Tror ikke de har noen begrensning på filstørrelsen (har iallfall ikke hatt noen problemer enda). Direkte Foto tar imot bildefiler opp til 30-40 MB i størrelse og godtar både.tif,.jpg og .bmp filer.

Hvis eg først skal lage bilder fra filene mine så vil eg iallfall ha best mulig kvalitet. Så hvis eg kan slippe å komprimere bildene så vil eg helst det.

Må gjerne komme med mot argumenter som sier at eg f.eks ikke vil se forskjell, men i det øyeblikket du skal ta et utsnitt så vil du se STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare og zippe de?

Nei, det er ikke bare å zippe de. Det funker fint hvis du skal sende de på epost (ikke det at du oppnår så mye, bildene er allerede komprimert hvis de er lagra i jpg), men ikke hvis du skal laste dem opp ved hjelp av en opplaster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...