Gå til innhold

'Prisras på LCD til sommeren'


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg qouter meg selv (dette hørtes litt teit ut):

 

Prisnivået på skjermer er synkende, sett i et lengre tidsperspektiv. Likevel er det til dels kraftige svingninger i markedet for LCD-paneler, som produsentene av sluttproduktet må ta hensyn til ved prisingen. Forskjellige markedsmekanismer, som storinnkjøp og kampanjer jevner ut dette, sett fra sluttbrukerens øyne. I desember i fjor og i januar i år har vi sett at prisene har gått opp grunnet markedssituasjonen, med større etterspørsel enn det skjermprodusentene klarer å levere. Dette vil nok være situasjonen en periode fremover, men leveringssituasjonen vil bedre seg ut over året og dermed vil også prisene igjen falle.

 

 

Jeg tror vi først på høsten og utover vintern at vi vil merke prisfallet som itavisen snakker om. Men om det er noe drastisk fall tviler jeg på.

 

Skulle jeg gi noen spådom tipper jeg maks 20%. Men jeg håper selvfølgelig på kjempefall som alle andre, men jeg tviler sterkt på dette.

 

 

Hva tror du Simen1 ???

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at prisen kryper nedover, jeg har lyst på den nye Samsung Syncmaster 193P, men nå ligger prisen mellom 7000 og 8000 kroner hos de ulike web-shopene. Det synes jeg er litt for dyrt for en 19" skjerm. :thumbdown: Men nå er jo skjermen helt ny, så prisen vil vel falle på den uansett til slutt.

 

*krysse fingrene*

Lenke til kommentar

Da Øivind henter informasjonen rett fra produsentene vil jeg velge å høre mer på han enn itavisen, som ikke akurat er kjent for å være de som sjekker kildene side best...

 

regner med 50% innen et år jeg ifølge mine kilder

har rapportert deg for det tåpelige innlegget der. Håper du retter på det til noe konstruktivt som bidrar til tråden, eller i det minste slenger på en ;) så vi skjønner at det er kødd - ikke det at jeg ser nødvendigheten med den typen spøk heller...

Endret av enden
Lenke til kommentar

at prisene faller med 50% tviler jeg meget sterkt på...

 

Tror heller det er større sjanse for hvithai i Oslofjorden, at solen sluker melkeveien, at enden kjøper seg LCD eller at alle playboy damene holder surprise-party for meg på bursdagen min.

 

Alle disse hendelsene vil garantert ikke skje i løpet av sommern.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
at prisene faller med 50% tviler jeg meget sterkt på...

 

Tror heller det er større sjanse for hvithai i Oslofjorden, at solen sluker melkeveien, at enden kjøper seg LCD eller at alle playboy damene holder surprise-party for meg på bursdagen min.

 

Alle disse hendelsene vil garantert ikke skje i løpet av sommern.

Du skal ikke se bort i fra det med damene da :-)

 

 

50% er helt på jordet.

Lenke til kommentar

 

regner med 50% innen et år jeg ifølge mine kilder

har rapportert deg for det tåpelige innlegget der.

offtopic

Mener du virkelig at du rappoterte han for det???

Vist noe er tåpelig så her det å rappotere noen for det..

 

50% innen et år er ikke umulig...

Når markedet begynner å bli mettet så synker prissene raskt...

 

Men som vanlig så leste dere ikke svaret hans.... "50% innen et år"

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Jeg tror vi først på høsten og utover vintern at vi vil merke prisfallet som itavisen snakker om. Men om det er noe drastisk fall tviler jeg på.

 

Skulle jeg gi noen spådom tipper jeg maks 20%. Men jeg håper selvfølgelig på kjempefall som alle andre, men jeg tviler sterkt på dette.

 

Hva tror du Simen1 ???

Som om jeg skulle sagt det selv... ;)

 

Jeg tror prisene kan begynne å synke litt i løpet av sommeren, (kanskje så mye som 20%) på grunn av ferieavvikling og lite nyinversteringer i store deler av verden i sommermånedene. Til høsten tipper jeg prisene blir staile evt stige litt igjen (kanskje 10%) og så holde seg stabile. Deretter vil vi nok se et jevnt prisfall til sommeren 2005, med ett opphold/unntak: jule-handelen 2004.

 

Jeg må understreke at dette er rene gjettinger fra min side, og jeg har ingen kontakt med produsenter slik Øivind dahle har. For å fortsette gjettingen vil jeg tippe at prisen sommeren 2005 blir 25-35% lavere en dagens priser. Prisene sommeren 2006 blir 30-50% lavere enn dagens priser. Deretter (2007+) er det veldig vanskelig å forutsi, men prisene flater nok sakte ut mot omentrentlig 2-3000 kr per 17-19" skjerm på grunn av produksjonsprisen. Kanskje ennå lavere om det dukker opp noen vesentlig bedre produksjonsteknikker eller annen og billigere skjerm-teknologi (f.eks OLED, og Ink-ettellerannet)

 

Edit: Ang. Hvithai så har jeg kommentert det her under søppel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Raporter han for det utsagnet... jaja.

 

Men 50% nedgang på LCD'er i snitt til sommer er nok ganske urealistisk. Men at de største LCD'ene (> 21) skal synke så pass, tror jeg ikke er helt på på jordet.

 

oftopic:

Angående hvithai i oslofjorden er det ikke usansynlig. Det har vert rapportert blåhai i oslofjorden (En kjenner til minst 37 funn i Norge opp til 1978 - de fleste gjort på Vestlandet og i Oslofjorden), så hvorfor ikke en hvithai :)

Lenke til kommentar

var ikke meningen å provosere her da :)

 

Og det å drømme om halv pris på eksisterende modeller vil jo likeledes være fånyttes.

 

Produksjonen av små lcd skjermer vil nå fases ut, slik vi ser skjer med 15" og nye produksjonslinjer vil rette seg mot markedet 20"-32".

 

Vi ser likeledes et enormt prisgap mellom lcd monitorer og laptoper med lcd skjermer som et bevis på et marked der store aktører bruker markedsmakt til sin fordel. Noe som ikke vil fortsette uendelig.

 

Kilden til artikkelen i it-avisen peker på noen bakenforliggende årsaker til et forestående prisfall:

 

"In fact, with 5th, 6th and 7th generation fabs all coming online over the next 15 months, capacity is exploding, placing the manufacturing supply chain under heavy pressure to rapidly expand to meet customer needs."

 

Dette kan bety at eksisterende produksjonslinjer vil bli utnyttet til å dekke sekundærmarkedet.

 

min spådom vil derfor være at vi i framtiden vil se en mer differensiert prispolitikk på lcd skjermer og et markant prisfall på billige lcd skjermer med lave spesifikkasjoner.

 

Tipper at vi i løpet av de neste 12 månedene vil se de første 17" under 2 laken.

 

Til sist vil jeg takke enden. :thumbs:

Endret av ronndi
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...