Gå til innhold

9800Pro, hvilken kortprodusent


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min første post på "skjermkort, skjermer" seksjonen.. :)

 

Men, jeg har nå funnet ut at det er på tide å bytte ut Ti4200 skjermkortet med et nytt.. har tenkt meg i retning et kort med Radeon 9800 PRO. Har et par spørsmål om dette byttet..

 

Pcen jeg håper på å kunne sette kortet inn i er en Shuttle SN41G2 Barebone.

dvs.. liten og kompakt sak. Hvordan blir det med et 9800PRO kort (ikke overklokket) og varme i den maskinen? Det fungerer fint med Ti4200 kortet i dag (Asus som har snekra sammen) om man ser bort fra litt viftestøy som i utgangspunktet ikke plager meg.

 

Den andre tingen jeg lurer på.. Er det en spesiell leverandør av skjermkort med ATI GPU som er anbefalt? Sitter akkurat nå å ser på dette kortet: PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR hos komplett.no .. Jeg er egentlig en fan av skjermkort fra ASUS (siden jeg aldri har hatt problemer med de), dessverre kan jeg ikke finne noen kort fra ASUS som bruker 9800PRO. Et XT kort koster for mye i forhold til mitt behov.

 

En kamerat anbefalte meg å IKKE kjøpe kort fra Sapphire, han har bare hatt problemer med sine Sapphire-kort. Jeg har liten kunnskap om ATI-kort, men har etter å lest X antall tester forstått at det er på tide å bytte ut NVIDIA med ATI.

 

Setter pris på saklige meninger gjerne med litt forklaring om for/mot. På forhånd takk for svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsenten av kortet har egentlig veldig liten inflytelse på kortets funkjon og ytelse. Det eneste som kan være forskjellig på selve hardwaren er vifteløsningen, og i noen tilfeller minnet (men da står det som regel på varen). Eller er det software bundle som er forskjellig, hvis du bryr deg om slikt.

 

Så hovedsakelig, så er det pris og vifteløsning som er relevant IMO. Powercolor skal ha fått en ny bedre vifteløsning enn det de solge med før så vidt jeg hører. Jeg vilel valgt powercolor selv om jeg skulle kjøpt en Radeon 9800pro nå, men du kan egentlig ikke gå så veldig feil uansett hva du velger. Produktene er nesten helt identiske.

 

-Stigma

 

PS: Vet ikke om det vil passe i en shuttle eller ei, men om en Ti4200 passer, så vil det sansynligvis gå bra. Jeg tror ikke Radeon 9800pro er noe nevneverdig større.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg trenger 256MB på skjermkortet.. har faktisk ikke bruk for HL2 heller ;) .. siden jeg bruker all spilltid på Dark Age of Camelot (Trials of Atlantis og RvR), men finnes det kortet i en norsk nettbutikk til under 3000kr?

Lenke til kommentar

Ser du ble frarådet shappire men selv om kompisen din har hatt problemer betyr ikke at alle shappire kort har feil. jeg har et radeon 9700 pro shappire og har hatt litt feil (men det var bare feil fra min side) . En raskt titt i prisguiden viser at shappire r9800pro er veldig billi akkurat nå .

 

btw: velkommen ! :yes: her får du masse hjelp hvis du klarer og poste riktig. :thumbs:

Lenke til kommentar

Takk blacktower. Det er ikke aktuelt å modde noe som helst, jeg snekrer og skrur på pcer/servere på jobben og gidder ikke bruke tid på det hjemme.

 

Tenkte jeg skulle gå innom komplett (uh.. Datakjeden) i Møllergata etter jobb i dag og kjøpe kortet jeg linket til i første post. 2500kr er helt greit.

 

Jeg foretrekker å ha muligheten til å klage over defekt hardware over disk og eventuelt få nytt med en gang istedenfor å vente på posten. Betaler gjerne ekstra for det (som man gjerne må).

 

Takk så langt for gode råd.. Tar gjerne i mot fler før arbeidsdagen er slutt :)

Lenke til kommentar

Kjøpte selv det PowerColor 9800 Pro kortet på komplett.no for 3 uker siden.

 

Kjempekort for den prisen, og skulle noen si til deg at vifta er dårlig på kortet, kan du bare vise dem fingern og si at det problemet er fikset for lenge siden.

 

Lykke til med innkjøp uansett hva du går for.

Lenke til kommentar

Jeg takker for alle tilbakemeldinger.

 

Kjøpte det kortet jeg linket til på mandag, kom hjem i godt humør og fant ut at disken i maskina var død. Woho :)

 

Ellers ser det ut til at alt fungerer fint, har riktignok ikke satt på "lokket" til lille shuttle etter å ha montert skjermkort eller studert hvor mange grader ting kjører på, men forutenom disken har jeg ikke hatt noen problemer. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...