Gå til innhold

Beste musikkformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si FLAC! :thumbs:

* Uten tap av kvalitet i forhold til den originale PCM filen.

* Bra komprimering.

* Støtte for streaming.

* Støtte for "Tags" og "Replay-gain".

* God støtte i programmer (I de fleste operativsystem).

* Noe støtte i maskinvare (Bærbare avspillere).

* Motstandsdyktig mot feil.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar
Jeg vil si FLAC! :thumbs:

* Uten tap av kvalitet i forhold til den originale PCM filen.

* Bra komprimering.

* Støtte for streaming.

* Støtte for "Tags" og "Replay-gain".

* God støtte i programmer (I de fleste operativsystem).

* Noe støtte i maskinvare (Bærbare avspillere).

* Motstandsdyktig mot feil.

Tar ikke FLAC veldig stor plass?

Lenke til kommentar
Tar ikke FLAC veldig stor plass?

Jo, i forhold til musikk kodet med tap (MP3, Vorbis, AAC etc...) så har Flac større filer.

Typisk er ca. 400-1000kbs.

 

Det spørs hva du mener med "Det Beste musikkformat"

For meg er det kvaliteten på musikken som er mest avgjørende, da er det ingenting som slår en "lossless" kodek! :D

Men hvis størrelsen på filene er av betydning og du kan avsi noe kvalitet for dette, bør du se på en kodek som koder med tap.

 

F.eks:

* MusePack.

* AAC (FAAC, Apple iTunes eller Nero AAC).

* Vorbis

* MP3 (Lame)

 

Lykke til med valget! :p

Endret av Solaris
Lenke til kommentar
Det jeg mener er at et filformat der størrelsen er mindre enn den originale PCM-fila kan ikke være uten tap av lydkvalitet.

Lydfiler kan på linje med annen data komprimeres uten tap. Enkelt kan FLAC sammenlignes med vanlig zip (eller annet format)-kompresjon. Forskjellen er at FLAC er optimalisert for lydfiler samt at den ineholder funksjonalitet for å legge til metainformasjon i filene (id-tagger etc.).

 

Jeg må si meg enig i Solaris' grunner for å anbefale FLAC.

Lenke til kommentar
Hva er det beste musikk-formatet hvis man ikke tenker på utbredelse og alt det der?

Om utbredelse ikke er viktig, så er det hovedaklig 4 formater er aktuelle slik jeg ser det, om målet ditt er cd-kvalitet lyd:

 

OM størrelsen ikke er viktig:

-FLAC

-APE

 

flac er mer praktisk, spoler kjappere, og er kjapt å encode, mens APE komprimerer bedre.

 

Om størreselsen er viktig:

-AAC

-MPC

 

AAC sitt problemer den store mengden forskjellige varianter, ikke alle er like bra, MPC er ett veldig bra format, men blir desverre ikke noe utviklet om dagen.

 

Dette er min personlige mening.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at et filformat der størrelsen er mindre enn den originale PCM-fila kan ikke være uten tap av lydkvalitet.

Vennligst ikke uttal deg så skråsikkert når det er åpenbart bare spekulasjon det du sier, det er greit nok å ta feil, det er greit å ikke vite å bare tro, men da er det viktig at du peongterer hva du vet og hva du tror.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at et filformat der størrelsen er mindre enn den originale PCM-fila kan ikke være uten tap av lydkvalitet.
Det er riktig som faidroz sier at lydfiler kan kmprimeres uten tap. Akkurat slik som zip, rar osv...

 

Kan legge frem følgende eksempel; Øystein Sevåg - Silent Prayer

wave - 41 223 548 bytes
Flac -   13 330 666 bytes
7z -     25 491 657 bytes
Zip -    31 744 984 bytes

Alle disse filene inneholder samme sang i full CD kvalitet. Ingen tvil om hvilket av disse formatene som er best egnet til musikk, vel! ;)

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at et filformat der størrelsen er mindre enn den originale PCM-fila kan ikke være uten tap av lydkvalitet.
Det er riktig som faidroz sier at lydfiler kan kmprimeres uten tap. Akkurat slik som zip, rar osv...

 

Kan legge frem følgende eksempel; Øystein Sevåg - Silent Prayer

wave - 41 223 548 bytes
Flac -   13 330 666 bytes
7z -     25 491 657 bytes
Zip -    31 744 984 bytes

Alle disse filene inneholder samme sang i full CD kvalitet. Ingen tvil om hvilket av disse formatene som er best egnet til musikk, vel! ;)

En liten disclaimer, den fila som er eksemplet ditt er veldig komprimerbar, det vanlige ligger på mellom 800-900 kbps i FLAC (ca 4 ganger så mye som ett lossy format, og ca 60% av orginalfilas størreslse).

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at et filformat der størrelsen er mindre enn den originale PCM-fila kan ikke være uten tap av lydkvalitet.

Lydfiler kan på linje med annen data komprimeres uten tap. Enkelt kan FLAC sammenlignes med vanlig zip (eller annet format)-kompresjon. Forskjellen er at FLAC er optimalisert for lydfiler samt at den ineholder funksjonalitet for å legge til metainformasjon i filene (id-tagger etc.).

 

Jeg må si meg enig i Solaris' grunner for å anbefale FLAC.

jessjess..nå skjønner jeg opplegget litt mer..tenkte litt feil egentlig :dontgetit:

 

beklager.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående dette med komprimering som jeg tar her siden det tydeligvis er folk her som veit litt om dette.

 

Åssen går det an å komprimere noe uten å miste data? Det være seg musikk eller annet som blir komprimert med zip eller hva det måtte være. For å gjøre en fil mindre trudde jeg noe måtte fjernes uansett. Hvis det bare er å komprimere uten å miste data hvorfor er ikke filene laget i mindre størrelse til å begynne med da? Noen som vil forklare?

Endret av mozz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...