Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Subnett


Anbefalte innlegg

Det eg lurer på om det finst eit verktøy som faktisk klarer å finne alle subnetta på LAN. d.v.s , søke gjennom alt, uten å bruke gateway så den ikkje søker med å bruke internett. (siden gateway normalt er brukt til å koble deg opp mot internett lbalbalbal) :)

med andre ord, vil eg finne ut kva ip'er og subnett som eksisterer i det "nettverket" eg er koblet til med maskinen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo an på åssen nettverk det er snakk om. Antar du kanskje tenker i forhold til trådløst-nettverk? Der kan man hvertfall uten problemer finne ip-adressen til Access Pointet. Hvis det gjelder vanlig trådbasert nettverk er det sjeldent at det finnes mer enn 1 nettverk der.

Lenke til kommentar

nmap scanner igjennom berre EIT subnett. vil scanne rubbelt og rake. frå 1.0.0.1 til 254.254.254.254 , uten at den bruker gateway siden då vil den få ping-svar frå internett om dei ip'an eksistera.

 

kanskje dette er mulig med nmap, har det sjølv installert på *nix maskinenen siden det klikker og kødder bare på windows. bruker det til å scanne mitt 192.168.1.0/24 nettverk men ville gjerne visst om det eksisterte andre her. :) både om det er frå trådlaust eller frå kabel. det har ingenting å sei...

Lenke til kommentar

men det kan jo skje at noen setter andre ip'er som egentlig ikkje hører hjemme , siden vi har de reserverte områda som du nemner. oki, men for å scanne desse med nmap, emulerer nmap ip'en og subnett instillingane dine slik den når tak og klarer å pinge 10.0.0.0/8 , 192.168.0.0/16 og 172.16.0.0/12 ? Akkoratt nå er *nix maskinen min innstilt på 192.168.1.0/24 . må eg skifte ip/subnett da slik den klarer å "accesse" alle?

 

EDIT:

og det andre programmet, det er jo berre nyttig til sniffing på nettverket for å snuske tilseg passord osv.. :/ iallefall av det eg fann ut :(

Endret av Rockj
Lenke til kommentar

lurer på om du totalt har misforstått hele ideen bak lokale ip-nett...

 

jeg sitter selv her hjemme med 10.0.0.0/8 ip'er, bak en NGT ruter.

 

det er selvsagt ikke nok for deg å endre ditt nett til 10.0.0.0/8 og så tro at du får tilgang til mitt nett...

 

det er tusenvis med andre som også har 10.0.0.0 ip'er.

 

hvordan hadde du ventet at du skulle finne fram til akkurat min NGT ruter og komme inn på akkurat mitt 10.0.0.0/8 nett?

Lenke til kommentar

hehe, jeg skjønner :) ok, jeg kommer, men jeg nekter å grave :)

 

det du kan gjøre, hvis du hadde hatt linux hvertfall (men prinsippene er de samme) er å sette nettkortet i såkalt promiscous mode, og undersøke alle broadcastpakker som kommer inn. det burde være nok informasjon i dem til å kunne liste ut hva slags ip'er han har i andre enden.

 

jeg vet ikke om det finnes tilsvarende verktøy for windows. det gjør det sikkert.

Lenke til kommentar

oki, da kan eg trøste deg med at eg har en linux maskin men alt for lite kunnskap :p

men skal det ikkje vere så enkelt å skifte ip på linux maskinen til 192.168.0.11/16 ( 255.255.0.0) ?og så kjøre nmap -sP 192.168.0.0/16 ?? ;) eller er den metoden din raskere kanskje? kan få lov å hjelpe gjennom irc eller msn om vi må til med linux boksa mi :)

Lenke til kommentar

korleis fjerner eg denne så i tilfelle etterpå? :p

(kan desverre ingenting om ipchains eller noe slikt... :/)

EDIT: ip programmet eksisterer ikkje på min distro :/ har Debian..

EDIT2: apt-get install iproute fikset det :o)

 

kom på ein anna ting foressten, når eg nå gjer nmap -sP 192.168.0.0/16 , så er det greit at mine PING request kommer frem, men klarer mottaker å sende tilbake? viss naboen har innstilt nettmaska si på å bruke /24 ?

Endret av Rockj
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...