Gå til innhold

Rare lyder


Anbefalte innlegg

Hello!

 

Har akkurat bygd meg ny pc ( første gangen ) fungerer bra bortsett fra at den piper når jeg starter den. høres nesten ut som en varsellyd! tut.....tut...tut...tut osv ( prøvde å beskrive lyden :p Men uansett: det er ikke cpu temperaturen, den er helt normal, ingen komponenter er, eller blir spessielt varme heller.

 

Denne lyden holder på i ca 4-5 min før den slutter. Alt fungerer men hva er denne lyden? høres ut som den kommer i ommerådet rundt hardisken/ frontpanel/nederst på hk. lurer veldig!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såkalte 'beep codes' - det er en hardware feil der, og iblant grei og lokalisere. Står ofte beskrevet i manualen til hovedkortet, men kanskje like ofte utelatt hvis manualen er tynn - har inntrykk av at feilkoder i lcd-panel på hovedkortet funker noe bedre.

 

"pipkarakter" varierer mellom de enkelte Bios ( Award/ AMI ), men det hender man kan finne opplysninger på hk-produsentens hjemmeside.

 

eneste jeg kommer på er at hvis det er feil på minnet på et hk med Award Bios-program, er ett laangt førstepip + 3 korte...

 

hvis dette ikke hjelper deg, legg inn spesifikasjoner på maskina di her ( evt. i profil ).

Lenke til kommentar

hmmm finner ikke helt løsningen. den lyden passer egentlid ikke. har phenix BIOS. Men lyden jeg har er en ganske høy tone så en litt lavere, så en høy igjen så en litt lavere. Uten pause imellom, å det fortsetter selv om jeg er inne i windows i flere minutter.

 

det er litt merkelig, for alt med pc'en fungerer perfekt ( bruker et pc'health program ) alt er absolutt normalt der også. hmmm........

Lenke til kommentar

Phoenix og Award er slått sammen ( samme firma idag ), og som det blir skrevet på siden 'Killer336' linker til er det ingen entydige 'beep codes' referanser etter at hovedkort produsenten har fått kloa i programmet.

 

Foreslår at du gjør som det står i manualen ( Appendix E ): 'we highly reccomend that you clear CMOS before you install a new motherboard'.

 

... før du gjør det, napp ut strømkabel og sjekk atter en gang at alle ide-kontakter sitter riktig ( + ram, cpu og cpu-kjøler ), at jumpere på brenner etc. ( cmos fra jumper 1-2 --> 2-3 -->1-2 ) og kontakter ( cpu-fan ) er plassert der de skal, rett vei og hardt nok: så tilslutt clear cmos og start opp.

 

...du har jo installert OS'et ? fatter nesten ikke a du har, med de feilene som beskrives ...er hk-driverne påplass o.s.v. ?

 

edit: det er nærmest uråd å beskrive hver enkelt ting - skru om nødvendig hovedkortet ut og start fra "ground 0" ( noe kan ligge imot på baksiden av kortet og rister fritt etter maskina har gått litt ) - hvis det ikke hjelper foreslår jeg at PSU'et feiler i oppstarten, og forsyner nok etter at alt er sveiva igang. ( Q-tec er visstnok ikke verdens mest stabile, men jeg har ikke hatt problemer med de ).

Endret av Zink
Lenke til kommentar

ok burde kanskje nevne at dette ikke skjer når pc'en har gått litt( hvis jeg skrur den av så på igjenn etter en liten stund) så jeg heller litt mot psu, men har byttet den også skjedda akkurat det samme.

 

edit: alle drivere er installert, men jeg har ikke formatert enda( gammel harddisk) skal gjøre det i morgen, men dette kan vel ikke være med å fikse problemet!

 

ps lyden kommer helt klart fra front panelet eller harddisken! takker for alle svar hittil

Endret av juleribba
Lenke til kommentar
ps lyden kommer helt klart fra front panelet eller harddisken! takker for alle svar hittil

usikker på om jeg forstår deg riktig, men uansett - pipet kommer fra høyttaleren i kabinettet og forsøker fortelle hva som er i veien...

 

edit: ...ikke formatert ? OK, på den disken ligger en haug med drivere fra en gammel/ forrige installasjon - det går en stund, men som oftest blir det full kræsj etter en tid.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...