Gå til innhold

IBM CPU


Anbefalte innlegg

IBM har hatt og har et nærmt samarbeid med AMD. Men disse to selvskapene er svært forskjelig. IBM som var en pioner innenfor x86 har godt videre, mens AMD forsetter er på x86.

 

IBM har i den siste tiden begynt å lage prosessoere igjen, og flere analytikere har sakt at de vil klare å produsere prosessorer som vil være bedre enn det AMD og Intel kan lage.

 

Problemet er vel programering og OS. Selv om M$ en gang for lenge siden lagde Win-NT for Power serien.

 

Har noen egentlig troen på IBM, og vil de kunne bli en alvorlig motstander til Intel/AMD?

 

IBM har allerede "vunnet" i konsol markede, der de levere sine prosessoere i så godt som alle de nye prossesorene. Selv M$ xBox.

 

Hva er egentlig fordelene og ulempene med light versjoener av Power 4/5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM sin suksess er avhengi av at de kan lage CPUene sine så mye bedre at det er intresant for folk å skifte arketektur (les: alle proframmer). Kan jo se på suksessen Intel har fått med sin Itanium (Itanic) prosessor. God ytelse, men innen suporten for plattformen kommer så har x86 plattformene kommet opp på samme nivå og da er det ingen som gidder å skifte. Når AMD (og intel) nå også lager 64 bits prosessorer vil nok x86 få enda lenger leve tid. Så om ikke IBM lager cpuer som kan kjøre x86 kode på en tilfredstillende måte tror jeg ikke de vil ha noe stort håp om å få noe marked på noen år. Gode gamle x86 er for ettablert og har nok å gi enda.

 

Når det gjelder spill konsoler er det lettere for IBM da de bare trenger å være kompatible med seg selv der er det praktis talt et "beste cpu vinner løp".

Men jeg vil tro Microsoft har fått en svært god avtale siden det i og for seg skulle være klinkene likegyldig hvem som produserer prosessorene siden både AMD, INtel og IBM lager mer enn gode nok prosessorer til spill konsol bruk. De trenger tross alt bare å produsere 25 bilder i sekundet med en oppløsning på 800*600 (eller noe sånt, tver klarer jo ikke mer) og her vil grafikk kortet ha mest å si. I tillegg er alle spillene spessial skrevet for denne plattformen og vil derfor kunne dra nytte av sinsyk optimalisering.

Kan jo hende Microsoft ser for seg andre bruks områder for Xbox 2, men jeg tviler på at det blir så mye mer krevende enn spill (videoredigering og sånt funker dårlig på en tv).

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Fremtidens spillkonsol kan kanskje være et bruksområde for IBMs nye prosessorer.

 

Men jeg tror IBM tenker mer på servermarkedet. IBM er tungt inne i Linux miljøer og det ville være perfekt å kombinere en banebrytende prosessor med et kompatiblet Linux server OS. Evt. også Linux WS OS. IBM er tunge nok til å få med seg andre store aktører.

 

Kanskje også neste generasjons MAC? MAC OS blir forøvrig mer og mer "unix".

 

Selv med SCOs lisens initiativ(forøvrig mistenkt "sponset" av MS) er Linux på full fart inn i MS miljøer og tar markedsandeler hver eneste dag. Og Novell miljøer ser heller Linux som en "partner" enn MS. Andre store aktører beveger også sine klient-tjener produkter mer og mer mot Linux.

 

Så jeg tror IBM sikter på dette markedet. Så med dette tror jeg både Intel og MS vil få uventet sterk konkuranse de neste 5 år. Men det er kanskje nettopp dette de nå ser.

 

Tror det vil riste hardt i mange grunnvoller de neste 3-5 år, og at vi bryter litt ut av utviklingen som har foregått de siste 15-20 år. over tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
xBox skal ha enkel eller dual G5 prosessor, det er ikke akkurat lite. Det er mer enn mesteparten av folket her har under pansaret.

 

Men det er sant at hitil at programene har bestemt hardware ikke motsatt, selv om det ikke er så logisk.

Poenget mitt var at et spill konsol neppe trenger en dual G5 for å gjøre jobben tilfredstillende. Et spill konsol trenger mye mindre kraft for å kjøre spille enn en PC (mindre skjerm, mindre blder og muligheten for prefekt optimalisering). Så jeg tror det ligger en ganske saftig avtale bak en eventulet G5 prosessor i en Xbox 2.

Lenke til kommentar

Det kan stemme at XBox ikke trenger en så sterk prosessor, men tror ikke folk sider nei.

 

Teknologisk anlagt er kanskje IBM den bedriften som kan akslerere fortest i dette markede.

 

De har jo kommet langt i dual core, og andre fiffige ting.

 

Men jeg tror nok at IBM kommer til å satse mye sterkere på vanlige folk, og gjøre disse maskinen linux maskiner.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Det kan kanskje virke som en "sterk" prosessor(løsning) for en X-box2, men når den er i salg (mellom 1 og 2 år fra nå) er den i beste fall ganske gjennomsnittelig (og ikke lenger "dyr"). X-box2 ønsker de kanskje å selge i ~3+ år, så da er det lite vits i å satse på 3GHz da lissom (for de er definitivt ikke noe å skryte av ~5 år fra nå). Tenk bare tre år (fra idag da) bakover...

Lenke til kommentar

Er det noe konkret informasjon (linker osv) på at det faktisk skal komme dual G5 i Xbox? Jeg tviler sterkt. Det er vel en viss mulighet for at IBM kommer med en dualcore "G5"-light på 65 nm, men har ikke noe tro på det heller.

 

Det er flere grunner til at jeg ikke har noe tro på det.

 

1. Å levere den med dual/dualcore fordyrer hele løsningen

 

2. Singel er bra nok. Spesielt med tanke på at dagens Xbox leveres med PIII Celeron+ 667 MHz. En G5-light burde heller ikke ha noen problemer med å emulere x86 med samme ytelse som en PIII Celeron 667.

 

3. Ingen av de andre konsollene har annonsert dualsøttte og da kommer en tilbake til pris. Dual blir dyrt! Konsoller må være rimelige. Xbox selges i dag for ned til 1500,- NOK inkl mva.

 

4. Det er svært vanskelig og dyrt å lage parallelliserbare spill/programmer og det vil øke kostnaden på platformen voldsomt. Videre vil det neppe være så mange utviklere som gidder å lage spill for dual. Se for eksempel at det fortsatt ikke er spill som støtter Intel HyperThreading eller dual for PC.

 

5. Med dual/dualcore vil Xbox bli så kraftig at en kan bruke de som en tung arbeidsstasjon som kjører linux/OS X. Skal se for meg MS er interessert i å sponse det...

Endret av pgressum
Lenke til kommentar
PS3, Gamecube2, og xBox2 har IBM prossesor.

Jepps. Tenkte mer på at det var vel i forbindelser med de første ryktene om PS3 for over et år siden at man hørte prat om:

 

"Superdatamaskin prosessor fra IBM til PS3", "IBM vil i samarbeid med bla bla lage en prosessor som er minst 1000 ganger raskere en de kjappeste i dag, PS3...." bla bla osv.

Lenke til kommentar
Er det noe konkret informasjon (linker osv) på at det faktisk skal komme dual G5 i Xbox? Jeg tviler sterkt.

Følger ikke dere med i tekno verden eller??

 

http://www.wired.com/news/games/0,2101,61065,00.html

http://www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/Ep...PlVEjuE.php#top

http://www.amigart.com/modules.php?name=Ne...rticle&sid=2072

Der står det. http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....+2003,+09:00+AM

 

The big news to us is that the XBOX 2 SDK has been seeded to developers on dual Apple Power Mac G5 systems running a custom Windows NT Kernel.
  IBM Technology to Power Future Xbox Products and Services

 

     REDMOND, Wash. and EAST FISHKILL, N.Y., Nov. 3 /PRNewswire-FirstCall/

-- Microsoft Corp. (Nasdaq: MSFT) today announced that it has entered into a

semiconductor technology agreement with IBM Corp. Under the agreement,

Microsoft has licensed leading-edge semiconductor processor technology from

IBM for use in future Xbox® products and services to be announced at a later

date.

Jeg har ikke sagt at xBox kommer med en dual core, det er din fantasi som har sagt det. Det jeg sa var at IBM hadde kommet langt med dualcore. Men hvis det er noen som kan gjøre det så er det IBM. Jeg sa at den kommer med enten singel eller dual G5 prossesor.

 

[sarkasme]Det er tydelig vis noen som ikke kan klare å forstå at noen i hele verden kan klare å velge en prossesor som ikke er bygget på den gudomelige opphøyde K8 arkitekturen. Men hjelp fra AMD skal vi kaste alle ikke troere fra vår helige CPU jord.[sarkasme/]

 

Den første xBoxen kostet 15k å produsere, dette kommer nok til å skje den gangen også.

 

Siden det skal være umulig å sette inn en HD i xBoxen er det umulig å instalere en OS.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Men jeg vil tro Microsoft har fått en svært god avtale siden det i og for seg skulle være klinkene likegyldig hvem som produserer prosessorene siden både AMD, INtel og IBM lager mer enn gode nok prosessorer til spill konsol bruk. De trenger tross alt bare å produsere 25 bilder i sekundet med en oppløsning på 800*600 (eller noe sånt, tver klarer jo ikke mer) og her vil grafikk kortet ha mest å si.

Dette stemmer ikke. Husk at all AI-logikk foregår i CPU, og dette er noe som trekker syk mye kraft. På samme måten foregår all fysikk i CPU. GFX-delen tar bare av seg av presentasjonen av resultatet fra CPU (litt forenklet). I tillegg så vil det være helt uakseptabelt å kun levere 25 bilder i sekundet. Man må ha et system som aldri leverer mindre enn 30 bilder i sekundet (NTSC), og helst bør man ha en ekstra sikkerhetsmargin på 10 FPS.

 

I tillegg så kommer HDTV veldig fort nå, og jeg vil anse det som selvmord av nye konsoller å ikke kunne fungere optimalt med det. Da snakker vi vel om opp mot 1280x760 i 60 Hz.

Lenke til kommentar
Følger ikke dere med i tekno verden eller??

 

http://www.wired.com/news/games/0,2101,61065,00.html

http://www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/Ep...PlVEjuE.php#top

http://www.amigart.com/modules.php?name=Ne...rticle&sid=2072

Der står det. http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....+2003,+09:00+AM

 

The big news to us is that the XBOX 2 SDK has been seeded to developers on dual Apple Power Mac G5 systems running a custom Windows NT Kernel.
  IBM Technology to Power Future Xbox Products and Services

 

     REDMOND, Wash. and EAST FISHKILL, N.Y., Nov. 3 /PRNewswire-FirstCall/

-- Microsoft Corp. (Nasdaq: MSFT) today announced that it has entered into a

semiconductor technology agreement with IBM Corp. Under the agreement,

Microsoft has licensed leading-edge semiconductor processor technology from

IBM for use in future Xbox® products and services to be announced at a later

date.

Jeg har ikke sagt at xBox kommer med en dual core, det er din fantasi som har sagt det. Det jeg sa var at IBM hadde kommet langt med dualcore. Men hvis det er noen som kan gjøre det så er det IBM. Jeg sa at den kommer med enten singel eller dual G5 prossesor.

Jeg kunne ikke se noe som skulle støtte opp om at Xbox skal komme med dual G5. At IBM skal lage CPU-ene har vært kjent lenge. Fint om du kan vise meg hvor det skrives at Xbox kommer med dual G5.

 

Jeg sa videre at jeg tviler sterkt på at Xbox kommer med dual G5, men at det var en teoretisk mulighet for at det kom en dualcore på 65 nm.

Lenke til kommentar

WE'VE JUST got word that the Software Development Kit (SDK) for Microsoft?s forthcoming Xbox 2 has now been released to Developers.

As we reported earlier, IBM processors are indeed the Xbox 2 development platform of choice.

 

The big news to us is that the XBOX 2 SDK has been seeded to developers on dual Apple Power Mac G5 systems running a custom Windows NT Kernel.

The Apple Power Mac G5 is based upon two of IBM?s 64-bit Power PC processors and features ATi RADEON 9800 Pro (R350) graphics. However the R350 is believed to be an interim solution and will, in due course, be superseded by the forthcoming ATI R420.

Interestingly the SDK apparently also features an Apple logo on a side bar within the application.

What we don?t yet know is whether the custom Windows NT Kernel for the 64-bit capable IBM Power PC processors is 64-bit or 32-bit.

Though as ATI is so clearly behind with even its iAMD64 device drivers for both Intel and AMD x86-64 platforms, we suspect that it?s 32-bit.

 

Jeg kunne ikke se noe som skulle støtte opp om at Xbox skal komme med dual G5. At IBM skal lage CPU-ene har vært kjent lenge. Fint om du kan vise meg hvor det skrives at Xbox kommer med dual G5.

 

Jeg sa videre at jeg tviler sterkt på at Xbox kommer med dual G5, men at det var en teoretisk mulighet for at det kom en dualcore på 65 nm.

 

 

Det hjelper å lese linkene ;)

Lenke til kommentar
Det hjelper å lese linkene ;)

Det hjelper å forstå hva en leser også :) SDK er utviklingskit.

 

Det posten du sitere sier at at Microsoft har sendt ut en rekke dual G5 maskiner som kjører et rart WinNT system med utviklingskits for Xbox. Det sier ikke noe om hva Xbox kommer til å kjøre på av singel eller dual.

Lenke til kommentar
Det hjelper å lese linkene ;)

Det hjelper å forstå hva en leser også :) SDK er utviklingskit.

 

Det posten du sitere sier at at Microsoft har sendt ut en rekke dual G5 maskiner som kjører et rart WinNT system med utviklingskits for Xbox. Det sier ikke noe om hva Xbox kommer til å kjøre på av singel eller dual.

Der er vel ganske naturlig at de kommer til å bruke det i en dual prossesor og, det er da også slik at en dual prossesor har sine fortrin med AI.

 

Hva ellers skal de med det??

 

Og som en annen moderator sier så trenger AI mye kraft, og det er slik at en Dual CPU vil være bedre enn en sterkere singel prossesor på dette området.

http://www.thebarrowsfamily.com/RBBarrows/AI.htm

 

Hva er det egentlig som er så utrolig å forstå OM det kommer en xBox med en dual prossesor????

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Men uansett nesten likegyldig for meg hvor mye cpu og gpu kraft de presser inn i boksene så lenge de ikke lager en håpløs kraft vs. varme og dermed påkrevd vifteløsning som på PS2. Den boksen bråker alt for mye og er alikevel gloheit.

 

Et tvspill/HE løsning bør ha en god balanse på alle områder, ikke hive inn mest mulig kraft hvis man ikke trenger det og hvis det ødelegger totalinntrykket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...