Gå til innhold

Problemer med ABIT KV8-MAX3 og erfaringer


Anbefalte innlegg

Skal prøve å beskrive problemene mine:

 

Jeg kjøpte for en tid tilbake Abit KV8-MAX3 HK med Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 MB RAM (2x512), en AMD 64 3200+ CPU og Thermaltake Venus 12 CPU vifte. Dette skal og er en supr kombinasjon og hastigheten er fantastisk og det at jeg har et FX5900 skjermkort er fin-fint. MEN; dette er ikke noen skrytepost fordi jeg har et delikat problem. Vifte-støyen fra CPU-vifte er utrolige 50db +/- og det er ikke noe særlig å jobbe med.

 

 

Det står i brukermanualen til vifta at når CPU overstiger 50C vil den slå over i "full blomst" for å kjøle. Vel og bra det, men jeg har forstådt det slik at AMD 64 CPU oppererer på forholdsvis høye temperaturer, mellom 45-60 grader. Dvs at denne viften ikke vil skalere seg med til behagelige 2000rpm og 21db.

 

 

Vet noen om det går ann å slå av funksjonen for "cpu-fan detection" i BIOS på dette HK? Det følger med manuel kontroll til denne vifta...

 

 

Grunnet dette har jeg kjøpt meg ny vifte - en Zalman CNPS7000-CU som skal være meget stillegående. MEN; problemet med denne er at at den har en unormalt stor diameter (11x11cm) i topp som gjør at den ene siden av viften kommer borti RAM modulene. Disse ar jo ganske store siden de har påmontert kjøleelementer. Planen min er å pusse bort noen mm. slik at jeg får montert den. Mitt spørsmål er om noen har gjort liknende og med hvilket resultat??

 

 

Jeg vet jeg må trø varsomt og at vifta må være helt ren for kopper-støv når jeg setter den inn, så jeg er ute etter løsinger fra dere??

 

 

Hvorfor må produsentene av HK være så sløve med designet av HK?? (Abit er vel ikke kjent for å være flinkest i klassen på dette punktet??)

 

Håper på konstruktive svar

 

Hilsen

 

Ben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt dette hovedkortet, og jeg sliter noe fælt med temp på cpu'en. Min A64 3000+ kommer helt opp på 52 idle og 65 grader :( på full load, og dette med K8-versjonen av en vifte som holder en XP2500 på 35grader idle.

Det må være noe galt her, for A64 skal da absolutt ikke bli SÅ varm?? Montert med AS5-pasta og sitter i et romslig kabinett med to 120mm vifter (meget god airflow i kabinettet). Tips Anyone ?? :ermm:

 

I tillegg til dette var mitt MAX-3 hovedkort veldig vrient og montere kjøleren på, pga en forbannet kondensator som satt rett under det øvre kjølefeste. Ble veldig trangt, men det gikk akkurat.

Lenke til kommentar

Jeg har nå byttet fra Thermaltake til Zalman og MEGET fornøyd. Støyen er mer eller mindre borte...men som Echo84 sier et det veldig trangt å feste vifter. Derfor kan jeg anbefale Zalman fordi den ikke festes med standard viftefeste, men "nipples" (små metall forhøyninger). Dette gjør at den kondensatoren ikke blir noe problem - men jeg slet fryktelig med den første vifta!! :scared:

 

 

Til MrMarbles: det går fint å manuelt regulere den vifta, det følger både med 3,5" viftebrønn og "PCI"-spor kontroll - en kan bare bruke en av dem samtidig.

 

 

Når det gjelder temp. på HK etter vifte-bytte så ligger den mellom 55-60C nesten uansett, så jeg får vel si meg fornøyd med det. Det jeg savner er om noen kan si meg hva som er normal temp. for denne typen CPU?? Har noen en god oversikt, og når begynner det å bli kritisk for CPU??

Lenke til kommentar

Beklager: Jeg misforstod MrMarbles, mitt problem med den Thermaltake Venus 12 vifta var at den innebygde temperatur måleren slår vifta på max hastighet når temp oversiger 50C, derfor får jeg ikke satt ned hastigheten på den siden temp på CPU uansett ligger på 55-60C! Det er et problem.

 

Når maskina har stått av over natta og er kald fungerer vifte kontrollen bra, men etter bare noen skarve minutter et den oppe for fullt! - høres ut som en hårføner..... :no:

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville latt være og brukt den måleren. Hovedkortet måler tydligvis gal temperatur, eller kjøleren sitter ikke riktig montert på.

 

Når maskina rapporterer at temperaturen er 60C på CPU, kjenn da på kjøleribba. Er den varm, dvs. i heletatt i nærheten av 60C? Hvis du ikke kjenner nå spesiell varme fra den (ikke varmere enn huden din - ~37C), så er det tydelig at hovedkortet ikke måler korrekt temperatur.

 

Selv om det er vanlig at Athlon64 ligger generelt sett ganske mye lavere enn 60C, så kan du fint kjøre på denne temperaturen. Ville latt være og bruke den automatiske viftekontrollen, og heller justert vifta manuelt.

Lenke til kommentar

Måtte be Komplett om å ettersende feste-ramme til kjøleren, siden det ikke fulgte med dette hverken med HK eller kjøler (Thermaltake SilentBoost). Kan det hende at Komplett faktisk har sendt meg feil type ramme, så kjøleren ikke sitter som den skal?

Dette ser jeg som lite sansynlig da jeg har montert kjøleren to ganger for å sjekke at alt er i orden. Fikk samme resultat begge gangene. Bare jeg jobber litt i Windows, f.eks. åpner et program, så løper tempen øyeblikkelig opp på ca. 58 grader (fra ca. 52) :(

Lenke til kommentar

Siden Abit KV8-MAX3 er et hovedkort som først og fremst er designet mhp. overklokking så mangler det dessverre støtte for Cool ‘n’ Quiet som Athlon 64 bruker for å styre varmeutvikling/støynivå og det hadde godt på vei løst dette problemet. Hvis man ikke bryr seg om overklokking og heller vil ha et rolig og kjølig Athlon 64-system så anbefaler jeg at man går for et hovedkort med skikkelig Cool ‘n’ Quiet-støtte i stedet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Planen min er å pusse bort noen mm. slik at jeg får montert den. Mitt spørsmål er om noen har gjort liknende og med hvilket resultat??

Jeg vet jeg må trø varsomt og at vifta må være helt ren for kopper-støv når jeg setter den inn, så jeg er ute etter løsinger fra dere??

Hvis det er de tynne lamellene på kjøleren så ville jeg merket av med en tusj, og klippet bort litt med en saks (kobber er så bløt at det går bra med saksen).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...