Gå til innhold

Vcore dropper fra 1.54 til 1.488 under load


Anbefalte innlegg

Jeg merka i dag at vcore ble målt til ca. 1.508 i CPU-Z, med standard volt i bios (1.525), og økte den til 1.55 for å se hva som ble målt da.

 

I cpu-z sto det da ca. 1.536, og det var jeg fornøyd med.

Jeg starta prime95 for å teste under load, og da droppet til min forskrekkelse vcore fra 1.536 til 1.488 volt igjen! :scared:

 

Er dette normalt? blir ikke systemet ustabilt, med et slikt spenningsfall under load?

 

Jeg har en chieftec 360W psu. kan dette spenningsfallet være grunnen til at jeg ikke får klokka min p4 2.6 til mer enn 2.9, uten at prime95 feiler ? :mad:

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et chieftec 360w psu, og et Abit IS7 kovedkort

 

Kan det være pga overbelastning på PSU ?

Jeg har 2 kalde katoder, enermax viftestyring og digitaldoc,

1stk 160 gb hdd, 1 stk cd brenner og 2 papst kabinettvifter.

Resten av oppsettet er helt standard, med radeon 9600xt skjermkort, p4 2.6c

og 1gb ram.

Lenke til kommentar

Nå starter pc'en seg på nytt under spilling og! hadde spilt i ca 15 minutter, og midt i billøpet starta maskina seg på nytt :cry:

Jeg har sjekka temperaturer, og cpu har 50 på load, gpu har vel ca 55 max på load. tror ikke det er temperaturen som er problemet.. kan det være undervoltinga`?

Jeg var bare 15 meter fra mål også.. :angry:

må vel til med ny psu da..

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at det er psu som lager problemet, har tilsvarende problem med ic7 max3 kort, fikk nytt, og da sank spenningen ved idle fra 1,52 -> 1,47 -1,48, og enda mer med load.

Har antec truepower 550W så den leverer i pose og sekk, så det er nok hovedkortet som lager problemet.

 

Har testet med to tilsvarende hovedkort (mitt gamle, og ett lånt), da var spenningen mer stabil

Lenke til kommentar

Så det kan være hovedkortet som er synderen? Jeg får låne meg en annen psu og teste.. kan det være MOSFET som skaper problemet? de blir heftig varme under spilling, oppimot 60 grader! de ligger jo klemt oppi hjørnet under psu, som ikke har luftinnsug under :(

Lenke til kommentar

Kjørte selv mitt forrige hk på chieftek strømforsyning tilsvarende den du har, og det gikk bare bra, fikk like mye spenningsfall med antec'en.

Det kan være en ide å teste med annen PSU før du går til innkjøp av dyre komponenter som kraftig psu.

 

offtopic :

Har selv kjørt en xp2500+ @ 3200+ med ati 9800PRO, og 2x120GB WD og cd brenner på en psu på 170W !!!! uten problemer, men det er ikke en qtec psu ;)

Lenke til kommentar

Mine 2 siste Abit kort (kv7 og An7) var noe %¤#&%¤#&%¤ drit.. Verste jeg har vært borti på lenge. noen av mine problemer var spontan rebooting av pcen og ustabile spenninger, samt problemer med bios og en del annet drit. Returnerte de og byttet til EPoX EP-8RDA3+ (konge kort :D )

 

Edit: hater grammatikk :blush:

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd! satte nå opp vcore til først 1.575 og så til 1.60, men likevel dropper den til 1.49 når jeg kjører igang prime95! :cry:

 

Edit: Når jeg satte vcore til 1.6 falte spenningen "bare" til 1.51, men det betyr jo at jeg må ha 1.7 vcore får å få spenningen på ca 1.55... dette har jeg ikke noe lyst til.. temperaturen steg også med 6-7 grader på load når jeg satte spenningen på 1.6 :no:

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Mine 2 siste Abit kort (kv7 og An7) var noe %¤#&%¤#&%¤ drit.. Verste jeg har vært borti på lenge. noen av mine problemer var spontan rebooting av pcen og ustabile spenninger, samt problemer med bios og en del annet drit. Returnerte de og byttet til EPoX EP-8RDA3+ (konge kort :D )

 

Edit: hater grammatikk :blush:

Jeg har mye plutslige omtarter av pc'en jeg og. Det er noe dritt, for å si det mildt..

Kan ikke spille et krevende spill mer enn max en time, før spillet fryser i et halvt sekund, mens det kommer en fæl lyd i høyttalerene, etterfulgt av en omstart.. dette er uklokket også.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt redd! sjekka i programmet Speedfan, og der ligger vcore på mellom 1.52 og 1.56, når den er satt på 1.6 i bios. Det som skremte meg mest, var disse tallene her:

+12V : 11.86V

-12V : -6.93V

-5V : -3.59V

 

hørte med en kamerat, og han hadde :

 

+12V : 12.16V

-12V : -11.96V

-5V : -4.95V

 

:scared::scared:

 

Noen som vet hva i alle dager som er galt med pc'en ? er det hovedkortet eller PSU ? er det forsvarlig å ha på pc'en med disse rare spenningene?

Hva er egentlig -12V?

 

Er takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar

De "Voltene" du trenger å bry deg om er +3,3V +5V og +12V. -12V og -5V brukes hovedsaklig av gamle ISA kort, og det er er det vel ingen som bruker lenger.

 

Generellt så kan det aksepteres intill 5% avik, og så vidt jeg ser så holder din PSU seg innenfor kravene. I tillegg så må du nok ta høyde for at sensorene kan vise med litt feilmargin.

 

At maskinen låser seg ved spilling kan skyldes mye annet enn PSU, men det kan selvfølgelig også være årsaken.

Lenke til kommentar

siden du har abit kort, så undervolter de alltid på cpu, uansett hva slags kort det er. begge mine gjør det. (nf7-s og kd7)

 

men som sagt, test med en annen psu.

og hvis du har litt elektronikk kunnskap og et multimeter, så anbefaler jeg deg og sjekke alle spenningene på psu'n din. hvis de fortsatt med multimeteret er såpass lave, så bør du få bytta.

 

og -12v er brukes også til nettverkskortet. så hvis du har problemer med nettverk så kan det være det.

 

hvis det skulle vise seg at det er moboet ditt, så bytt det. hvis det føkker på stock speed, så er det defekt.

 

edit: likferd som i Windir?

 

konge plate. måtte terje hvile fred.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Jeg får låne et multimeter og teste psu'n ja..

Spill bruker å fryse og maskinen spontan-omstarter på stock speed med standard volt på alt. jeg må sette vcore til minimum 1.6 for at den ikke skal gå under 1.5 på load... rare greier!

 

trist med Terje ja :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...